Pred 30 rokmi sa nepilotovaná sovietska stíhačka zrútila v obývanej oblasti na území Belgicka
4.júla 1989 prišlo k tragickej udalosti, pri ktorej stíhačka MiG-23M letiaca bez pilota z územia Poľska spadla po minutí paliva na rodinný dom blízko mesta Kortrijk v Belgicku pričom nešťastnou náhodou zároveň spôsobila smrť mladého muža.
Lietadlo pôvodne pilotoval plukovník Nikolaj Skuridin, pilot prvej triedy podľa sovietskej klasifikácie. Bol to skúsený vojenský pilot s náletom viac ako 1700 hodín na rôznych typoch vojenských lietadiel, z toho viac ako 520 hodín na stíhačke MiG-23. V ten deň sa práve vrátil do služby po dovolenke. Ráno absolvoval let cvičným lietadlom a ďalším krokom mal byť let so stíhačkou MiG-23M.
Krátko po vzlietnutí, približne o 9. hodine a 14. minúte ráno, zo základne Bagicz neďaleko mesta Kolobrzeg v západnom Pomoransku spozoroval, že s jeho lietadlom nie je všetko v poriadku. Prídavné spaľovanie sa samo od seba vyplo a lietadlo začalo strácať výšku. Rádiom sa okamžite spojil s letovým dispečerom a oznámil svoj úmysel opustiť neovládateľné lietadlo. Dostal odpoveď, že môže uskutočniť katapultáž.
Opustenie lietadla prebehlo úspešne približne vo výške 150m, stíhačke sa mal podľa predpokladov v krátkom čase vypnúť motor a následne mala spadnúť v Baltickom mori, kam bola ešte predtým pilotom nasmerovaná… Lenže motor celkom neočakávane ostal pracovať a lietadlo vedené autopilotom západným smerom začalo stúpať (vystúpilo až do výšky 12 300 metrov) a pri ustálenej rýchlosti 700 km/h zakrátko opustilo vzdušný priestor Poľska a vletelo „nikým“ neovládané najprv na územie východneho, teda socialistického Nemecka, následne okolo 9. hodiny a 44. minúty aj na územie západného Nemecka blízko mesta Danneberg.
Sovieti okamžite vyslali na miesto katapultáže dve lietadlá, ich piloti keď nemohli nájšť vrak lietadla (ktoré medzitým odletelo z daného miesta…), si pomysleli, že lietadlo spadlo do mora ako bolo plánované a tak aj podali správu o udalosti, netušiac k akej tragédii ešte len príde.
Po vstupe do západonemeckého vzdušného priestoru vyletela z leteckej základne Soesterberg v Holandsku dvojica lietadiel F-15 z 32. taktickej stíhacej letky amerických vzdušných síl v Európe s úlohou zachytiť nepriateľské lietadlo. Po priblížení sa piloti amerických lietadiel podali správu, že sovietska stíhačka letí bez prekrytu kabíny, nikým neriadená.
MiG-23 pokračoval v lete do vzdušného priestoru Holandska a smeroval do Belgicka. Sprevádzajúce lietadlá F-15 dostali rozkaz zostreliť MiG-23 nad Severným morom. Bez pilota letiaci MiG však, ako sa mu postupne míňalo palivo, zmenil smer letu na juh k mestu Lille a to vyvolalo reakciu na strane francúzskych vzdušných síl, ktoré vyslali v ústrety svoje stíhacie lietadlá Mirage. Sovietskej stíhačke napokon po vyše 900 km trvajúcom lete došlo palivo a menej ako desať kilometrov od francúzskych hraníc, približne o 10. hodine a 37. minúte spadla na dom v dedine Bellegeme blízko flámskeho mesta Kortrijk, pričom v ruinách zahynul jeho 19-ročný obyvateľ, Wim Delaere.
Belgická vláda krátko po udalosti vzniesla oficiálny protest adresovaný Sovietskej vláde, ktorá však nevedela hneď adekvátne reagovať, nakoľko podľa jej informácií lietadlo spadlo do Baltického mora… Belgický minister zahraničných vecí Mark Eyskens vytkol predstaviteľom ZSSR, že od momentu zachytenia lietadla radarmi NATO nad územím západnej Európy po jeho pád ubehla viac než hodina a zo sovietskej strany neprišlo ani jedno varovanie či prípadne informácia akými zbraňami disponuje stíhačka (jedinou výzbrojou napokon bol „len“ palubný kanón GŠ-23).
Sovietsky zväz sa oficiálne ospravedlnil za tragickú udalosť a vyplatil finančnú kompenzáciu Belgicku vo výške 685 tisíc amerických dolárov a plukovník Nikolaj Skuridin osobne vyjadril úprimnú sústrasť rodine obete.
Spracoval: Milan Paulus
Zdroj: https://www.labiryntarium.pl/ciekawostki/260-migwidmo.html, www.quora.com, www.wikipedia.org,