Prichádza Jak-130 do Bolívie? Prezident Morales sa zaujíma o ruské ľahké cvično-bojové lietadlá
Bolívijský prezident Evo Morales vydal prehlásenie, že Vzdušné sily jeho krajiny majú záujem získať náhradu za staré americké cvično-bojové lietadlá Lockheed T-33 Shooting Star, ktoré boli vyradené zo služby ešte v roku 2017, a že predovšetkým ruské stroje sú predmetom záujmu budúcich nákupov.
Prezident sa vyjadril nasledovne: „Z našej strany je veľký záujem o nákup ruskej vojenskej techniky, vrátane leteckej a služieb s tým spojených. (Spoločná) komisia už v tejto záležitosti pracuje a my dúfame, že tento technologický transfér prinesie dobré výsledky.“
Ohľadom typov vojenskej techniky, ktoré prichádzajú do úvahy sa ďalej vyslovil: „V predchádzajúcom roku sme ukončili používanie cvičných lietadiel GAC31 Lockheed T-33 a dnes ma zástupcovia našich Vzdušných síl žiadajú, aby boli nahradené ruskými lietadlami. Veľa bude záležať na technickom aspekte, je tu však veľká dôvera (v ruskú vojenskú techniku). Viacero krajín v Latinskej Amerike používa ruské lietadlá. Všetko bude napokon záležať od záverov príslušnej komisie.” Bolívia si uchováva pozitívne vzťahy s mnohými odporcami USA a jej vzťahy s krajinami Západného bloku sú už dlhšie veľmi biedne. Rusko získalo za svoju neochvejnú podporu venezuelskej vlády proti rastúcemu západnemu nátlaku značnú politickú reputáciu medzi mnohými latinskoamerickými krajinami a v decembri 2018 predviedlo presvedčivú prehliadku sily, keď pristálo na letisku neďaleko Caracasu so svojimi strategickými bombardérmi Tupolev Tu-160 schopnými niesť jadrovú výzbroj.
Lietadlá Lockheed T-33 vzlietli po prvýkrát ešte v roku 1948. Bolívia získala svojich 38 ks z druhej ruky koncom sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov z Kanady a z Francúzska. Vo verejnosti prebiehali diskusie o tom, že lietadlo ktoré bude Bolívia hľadať ako náhradu za T-33 bude ľahké cvično-bojové lietadlo s podobnou úlohou a podobne nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Ruské lietadlá Jakovlev Jak-130 boli zavedené do služby od roku 2010. Ruský výrobca ponúka a exportuje tento typ potenciálnym záujemcom tak pre pokračovací výcvik vhodný v rámci prípravy na prevádzku lietadiel ako sú Suchoje Su-30 (či dokonca francúzske stroje Dassault Rafale pri použití príslušného programu simulujúceho uvedený stroj) ako aj pre ich kvality ako ľahkého bojového lietadla – lietadlá sú vyrábané s plnepreskleným prekrytom kokpitu, štvorkanálovým digitálnym elektro-impulzným systémom riadenia (fly-by-wire), HUD (Heads Up Display) zobrazovaníim a zameriavacím systémom integrovaným do prilby pilota. Opustenie lietadla v prípade núdze zabezpečujú vystreľovacie sedadlá K-36-3,5 s parametrami 0/0, teda s možnosťou katapultovať sa pri nulovej výške a nulovej rýchlosti. Jak-130 unesie na ôsmich závesníkoch pod krídlami a na jednom umiestnenom pod trupom spolu až 3000 kg leteckej výybroje, tak protileteckej (4 ks rakiet R-73) ako aj protizemnej (4ks rakiet Ch-25), ďalej tiež neriadené protizemné rakety S-8 a tzv. hlúpe bomby. Na podtrupový závesník je možné umiestniť kontajner s kanónom kalibru 23 mm. Taktiež je možné na závesníky umiestniť špecializovanú výbavu pre rádioelektronický boj.
V poslednej dobe prejavilo o ruské lietadlá záujem viacero latinskoamerických krajín. Najpozoruhodnejšou spomedzi nich je asi Venezuela, ktorá v súčasnosti prevádzkuje 23 ks viacúčelových stíhaco-bombardovacích lietadiel (pre vybojovanie vzdušnej prevahy), Suchoj Su-30MK2 a plánuje nakúpiť ďalšie moderné stíhacie lietadlá. Berúc do úvahy veľkosť ekonomiky Bolívie a jej nízky rozpočet na obranu vo výške približne 650 miliónov amerických dolárov, sa nákup podobných ťažkých a vysokovýkonných stíhacích lietadiel ako Su-30 javí veľmi nepravdepodobným, no Jakovlev Jak-130 by mohol byť z tohto pohľadu ideálnou voľbou. Bolívia udržiava s Venezuelou tesné vzťahy a umiestnenie moderných ruských bojových lietadiel s mnohými subsystémami rovnakého typu a príslušnej munície môže napomôcť ešte viac k upevneniu väzieb medzi vojenskými letectvami týchto dvoch krajín.
Preklad: Milan Paulus
Zdroj: https://militarywatchmagazine.com
obrázky: wikipedia commons, www.aviationphotocompany.com