Zábery s koróziou na povrchu lietadla F-22A Raptor
Na internete kolujú zábery, ktoré dokazujú problém s povrchom amerických stíhacích lietadiel 5. generácie, Lockheed Martin/Boeing F-22A Raptor. Fotografie lietadla letectva USA pochádzajú z jednej z amerických základní. Vidno na nich voľným okom poškodenia celistvosti stealth povrchu v prednej časti lietadla, tesne pred prekrytom kabíny.
Autor fotografií zachytil celú sieť tvorenú prasklinami, medzi ktorými sa na viacerých miestach (vrátane „radarového úseku) jednoducho nenachádza rovnaká farba, prekrývajúca povrch lietadla za účelom zníženia jeho radarového odrazu a teda aj požadovanej „neviditeľnosti“ rádiolokačnými prostriedkami protivníka. Vo výsledku je takto poškodený materiál povrchu lietadla vystavený korózii a jej zhubným následkom.
Fotografie, ako k nim poskytol informácie autor, boli spravené na leteckej základni Národnej gardy USA v štáte Wisconsin. Samotné lietadlo F-22A Raptor má pritom domovskú základňu na leteckej základni v štáte Virgínia.
Usudzujúc z uverejnených fotografií, na inkriminované miesto mohol počas letu F-22 dopadnúť nejaký cudzorodý predmet. Je celkom možné, že práve v dôsledku takéhoto mechanického pôsobenia vznikli miesta s odlúpenou farbou stealth povrchu. Odborníci však taktiež predpokladajú, že svoju úlohu v predmetnom poškodení mohli zohrať aj menšie častice piesku, ktorý bombarduje vysokou rýchlosťou prednú časť stíhacieho lietadla, napríklad počas vzletu z letísk s podmienkami púštneho charakteru. Problémom je však to, že toto zďaleka nie je jediný prípad evidovaný počas prevádzky amerických stíhačiek F-22.
Fotografie so stopami poškodení celistvosti povrchu stíhacích lietadiel 5. generácie F-22 sa objavili už aj predtým. Prezentované boli trhliny a odreté miesta na bočných častiach amerického lietadla. Problémy s udržiavaním citlivého stealth povrchu lietadla teda neustávajú a vzhľadom na relatívne nízky počet vyrobených kusov (celkom 195 lietadiel, z toho 187 schopných bojového nasadenia a 8 testovacích strojov – samozrejme, nie všetkých 187 kusov je schopných nasadenia v rovnakom čase – toto platí pre vojenské letectvo každej krajiny…) budú zákonite so zvyšujúcim sa počtom nalietaných hodín iba pribúdať.
Nechceným dôsledkom celej záležitosti sa však stáva aj to, že spomenutá korózia a pokračujúce poškodenie zasadzujú negatívny úder reputácii stíhacích lietadiel 5. generácie. Povrch najnovšieho prírastku v rodine letectiev USA, NATO a jeho spojencov (Izrael, Južná Kórea a Japonsko…), Lockheed Martin F-35 Lightning II, je totiž vyrábaný na základe tých istých technológií ako povrch F-22.
Preklad a úprava: M.Paulus
Zdroj: https://topwar.ru