Prednosti pripravovanej lietadlovej lode Lamantin voči lietadlovému krížniku Admirál Kuznecov
Невское ПКБ) so sídlom v Severodvinsku, priniesol (spoločensko-politický) portál “PolitExpert”.
Maketa lietadlovej lode Lamantin bola predstavená počas výstavy Medzinárodný vojensko-námorný salón 2019. V súlade s plánmi staviteľov hladinových plavidiel má Lamantin nahradiť v službe lietadlový krížnik Admirál Kuznecov, ktorý bol rovnako naprojektovaný a postavený Nevskou PKK. Na vodu bol spustený v roku 1985 a do výzbroje Sovietskeho námorníctva bol zaradený až 21. januára 1991. V súčasnosti na ňom prebieha rozsiahla modernizácia.
Už teraz je jasné, že technické parametre Lamantina budú v mnohom prevyšovať tie Admirála Kuznecova. Začať možno takým základným parametrom akým je výtlak. Admirál Kuznecov má výtlak 50 000 ton a pripravovaný perspektívny Lamantin má mať výtlak až 90 000 ton. Dĺžka novej lietadlovej lode bude 350 metrov, zatiaľčo Admirál Kuznecov je dlhý 305 metrov. Toto zväčšenie umožní významne navýšiť počet leteckých prostriedkov na palube (tak palubných stíhacích lietadiel, či už by to boli v súčasnosti prevádzkované Su-33 a MiG-29K alebo v súčasnosti do armádneho letectva čerstvo objednané Su-57 – posledne menované budú s veľkou pravdepodobnosťou totižto aj v palubnej verzii, aspoň sa o tom v odborných kruhoch stále častejšie hovorí, ako aj palubných vrtuľníkov – pozn. prekl.).
„Zvyčajne je prepočet nasledovný – jedno palubné lietadlo na 1000 ton výtlaku lode. Takže celkový počet leteckých prostriedkov by mal napokon dosiahnuť 60 ks. Vrátane ťažkých stíhačiek Su-33, ľahkých MiG-29K, lietadiel včasnej výstrahy, vrtuľníkov a bezpilotných prostriedkov“ – podotkol k téme Alexander Toporikov, Inžinier-konštruktér Nevskej PKK…
Okrem vyššieho počtu lietadiel a vrtuľníkov sa bude môcť nová lietadlová loď pochváliť prakticky neohraničenou dĺžkou plavby a dosahovanou rýchlosťou až 30 uzlov (vďaka jadrovému pohonu) a okrem, na ruských lietadlových lodiach tradičného skokanského mostíka, tiež dvoma elektromagnetickými katapultami. Uvedené elektromagnetické katapulty by mali priniesť značné úspory pohonných hmôt pri štarte lietadiel z paluby lode a zvýšiť tak ich bojovú efektivitu.
Elektromagnetickými katapultami disponuje v súčasnosti len americká lietadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN-78). Ich potenciál ďaleko prevyšuje dodnes stále používané parné katapulty. S uvedeným elektromagnetickými katapultami majú však naďalej aj samotní Američania problémy, tak uvidíme ako sa s tým popasujú Rusi.
Projekt Lamantin vychádza z pôvodného projektu 1143.7 trieda Uľjanovsk, ktorý bol v čase stavby začiatkom deväťdesiatych rokov dokončený na 45% a následne kvôli zlej ekonomickej situácii v krajine skončil v roku 1992 rozrezaný a zošrotovaný.
-mip-
Zdroje: https://planet-today.ru, https://politexpert.net