Viacúčelové vozidlo Perun
Spoločnosť SVOS spol. s r.o., začala v roku 2014 vývoj špeciálneho obrneného viacúčelového vozidla Perun pre vojenské a v sekundárnej úlohe tiež policajné zbory, ktoré zaisťuje vysokú úroveň ochrany posádky proti streľbe z palných zbraní a proti následkom výbuchu mín a nástražných výbušných zariadení. Vozidlo súčasne ponúka širokú variabilitu v možnostiach voľby konfigurácie vozidla. Jedná sa o pohon 4×4, 6×6, rôzne typy nadstavieb ako napr. Otvorená kabína verzia Scout, uzavretá kabína verzia hard-top, sanitná verzia, veliteľsko-štábna verzia, pyrotechnická verzia atď. Perun umožňuje inštaláciu veľkého množstva špeciálneho vybavenia a vyznačuje sa excelentnými jazdnými a manévrovacími schopnosťami (napríklad možnosť inštalácie zadnej nápravy s natáčaním kolies pre prevádzku v stiesnených mestských či terénnych podmienkach). Konštrukcie vozidla, ktoré vzniklo plne v spoločnosti SVOS spol. s r.o., obsahuje niekoľko patentovo chránených riešení. Pri vývoji spoločnosť SVOS spol. s r.o. zúročila predovšetkým svoje znalosti v oblasti ochrany vozidiel proti paľbe ručných zbraní a výbuchom mín a nástražných výbušných zariadení, ale aj skúsenosti v oblasti dlhodobej servisnej podpory v odľahlých oblastiach. Vozidlo Perun preto ponúka užívateľom nielen vysokú mieru bezpečnosti, ale aj autonómnosť v oblasti servisného zabezpečenia a tiež adekvátnu úroveň prevádzkovej spoľahlivosti.
Vozidlo je schopné odolať následkom paľby z hlavňových zbraní i výbuchu mín a nástražných výbušných zariadení podľa špecifikácie normy STANAG 4569. Skúšky odolnosti vozidla prebehli v renomovanom nemeckom laboratóriu IABG a plne potvrdili, že Perun s otvorenou kabínou ponúka úroveň protivýbuchovej ochrany prevyšujúce všetky konkurenčné vozidlá. Čo do bezpečnosti predstavuje Perun špičkové vozidlo ponúkajúce mimoriadnu ochranu posádky, čo potvrdzuje aj záujem zahraničných užívateľov.
Vďaka využitiu renomovaných a v NATO zavedených skúšobných laboratórií a tiež s ohľadom na použitie dielov a agregátov vozidlá už kodifikovaných a zavedených v NATO je Perun plne kompatibilný pre operácie v rámci krajín Severoatlantickej aliancie a umožňuje zdieľanú logistiku s inými typmi techniky.
Konštrukcie a výkony
Obrysové rozmery Perun 4×4 sú 6030x2300x2600 mm (d x š x v; bez rezervného kolesa a strešného príslušenstva). Rázvor náprav je 3800 mm, rozchod kolies 1970 mm. Svetlú výšku je možné vďaka nastaviteľnosti pruženia a systému centrálneho dohusťovania pneumatík upraviť (do 1,5 min, a to aj za jazdy) v rozsahu 315-415 mm. Prednej aj zadnej
Hmotnosť je 13 000 kg, pohotovostná hmotnosť 10 400 kg a užitočné zaťaženie 2600 kg. Vďaka tomu má vozidlo priaznivý merný výkon 18,43 kW / t. Za Perunom možno pripojiť aj príves s hmotnosťou až 10 000 kg.
Predná i zadná náprava, osadené hydraulickým posilňovačom, sú riaditeľné (zadné do rýchlosti 30 km / h). Rám vozidla má rebrinovú stavbu, nápravy potom nezávislé zavesenie na dvoch ramenách, s diferenciálmy vybavenými uzávierkou a redukciami v kolesách. Predné aj zadné pruženie a tlmenie sú integrované v jednej jednotke, s uchytením na podbehoch a ramenách náprav, pričom pruženie zabezpečujú pružiny a vzduchové mechy, tlmenie potom kvapalinové tlmiče. Brzdná sústava využíva kotúčové brzdy so systémom ABS. Základnú výbavu tvoria pneumatiky s rozmermi 395/85 R20, vybavené dojazdovými vložkami (tzv. Run-flat), voliteľne bude možné osadiť diskami tiež pneumatikami 365/80 R20.
Pohon zabezpečuje vznetový radový kvapalinou chladený preplňovaný šesťvalec 6R 106 TD21 so zdvihovým objemom 7,2 l so systémom vysokotlakového riadeného vstrekovania (tzv. Common rail) a výkonom 240 kW pri 2200 ot / min (maximálny krútiaci moment 1300 Nm pri 1200 ~ 1600 ot / min). Vybraný motor spĺňa emisnú normu EURO III, zatiaľ čo prevodovka je šesťstupňová samočinná typu 6 HP 602 S +. Najvyššia rýchlosť na ceste dosahuje až 110 km / h (zrýchlenie z 0 na 80 km / h za menej ako 30 s), dojazd s plnou nádržou činí až 700 km. Vozidlo úspešne prekonáva bočný náklon 22 ° a z chodu brodí vodnú prekážku hlbokú 1,2 m (s inštaláciou zvýšeného sania motora až 1,5 m). Ďalej dokáže prekračovať priekopy široké maximálne 0,85 m a prechádza vertikálne stupeň o maximálnej výške 0,55 m.Vozidlo má vysokú spoľahlivosť pri prevádzke v rozmedzí teplôt okolitého vzduchu od -32 ° C do +50 ° C.