.
Aktuality, Letectvo,

Rusko predalo Egyptu 50 stíhačiek MiG-35

Americký portál National Interest informoval o predaji 50 ruských MiG-35 Egyptu. Podľa Američanov ide o najväčší ruský obchod s Egyptom od pádu ZSSR, cena 50 MiG-35 je 2 miliardy USD (40 miliónov USD za jeden stroj). MiG-35 je viacúčelové bojové lietadlo generácia 4++, podľa Američanov je cena pre Egypťanov nesmierne výhodná.


Americký portál National Interest už viac krát písal o ruskkom MiG-35, lietadlo považujú odborníci z National Interest za veľmi efektívnu bojovú stíhačku. Niektorí odborníci označujú MiG-35 za značnä modifikáciu MiG-29, viaceré charakteristiky MiG-35 začleňujú toto lietadlo do kategórie 5.generácie. Podľa Američanov je lietadlo reálnym konkurentom amerických F-22 a F-35. Egypt kúpou ruských MiG-35 značne zvýšil efektivitu svojích vzdušných síl.

MiG-35 (kodifikácia NATO Fulcrum-F) je ruské dvojmotorové viacúčelové stíhacie lietadlo generácie 4++. Je určené nielen na vybojovanie nadvlády vo vzduchu, ale aj na ničenie pozemných a námorných cieľov, ktoré podľa ruských plánov malo nahradiť zastarané MiG-29, väčšinu starších MiG-29 však nakoniec Rusi nahradili ťažkými viacúčelovými Su-30SM. Lietadlá MiG-35 sú určené na export, 6 kusov týchto lietadiel už je súčasťou akrobatickej leteckej skupiny.

Záujem o ruské MiG-35 prejavila svojho času v roku 2007 aj India, ktorá chcela kúpiť 126 lietadiel, tie mali nahradiť indické zastaralé MiG-21 (MiG-21 si úspešne vedú aj dnes, v konflikte s Pakistanom dosiahli cenné bojové úspechy proti modernejším pakistanským F-15 a F-16) MiG-35 sa stretol v konkurencii s americkým Boeing F/A-18E/F Super Hornet, francúzskym Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon a švédskym Saab Gripen. V roku 2011 však Indovia vylúčili na vlastnú škodu Rusov z druhého kola, nakoniec do finále postúpili európsky Eurofighter a francúzsky Rafale (Američania boli ako obyčajne nehorázne predražení), nakoniec zvíťazili Francúzi.

Od roku 2012 demonštrovalo Rusko schopnosti MiGov-35 na rôznych leteckých show, s cieľom nájsť iných perspektívnych záujemcov. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa spoločnosti MiG Sergeja Korotkova sa v roku 2014 podarilo uzatvoriť zmluvu s Egyptom na nákup 50 lietadiel MiG-35. Ruské ozbrojené sily požadovali 37x MiG-35, podľa neskorších informácii 24x MiG-35.

MiG-35 vychádza koncepčne z  MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2. Rusom sa podarilo znížiť radarovú odrazovú plochu oproti MiG-29, krídla sú zosilnené a unesú viac výzbroje, MiG-35 je vhodný aj pre náročné klimatické podmienky v tropických oblastiach. Kabína pilota je vybavená troma multifunkčnými LCD displeji a priehľadovým displejom HUD. Aby sa minimalizoval reakčná čas pilota v bojových podmienkach, Rusi využívajú koncept HOTAS, najdôležitejšie ovládacie prvky sú umiestnené na plynovej a riadiacej páke, pilot ovláda lietadlo pomocou elektronického systému fly-by-wire.

Rusi experimentujú v prípade MiG-35 aj s rádiolokátorom s aktívnym vychyľovaním lúča (AESA). Spomínaný radar Žuk-AE dokáže sledovať v režime vzduch-vzducnh 30 cieľov a na 6 cieľov navádzať rakety. V režime vzduch-zem dokáže detekovať všetky stacionárne či pohyblivé pozemné a námorné ciele. Bojové lode vo veľkosti torpédoborca detekuje na vzdialenosť cca 250 km, ciele vo vzduchu detekuje vo vzdialenosti 130 – 160 km.  Pre vlastnú ochranu lietadla slúži rušička nepriateľského radaru ELT/568(V)2 od spoločnosti Italian Elettronici.

MiG-35 má tiež nainštalovaný optický výstražný systém SOAR, ktorý dokáže odhaliť raketu, vystrelenú z prenosného kompletu (Stinger alebo Igla) na 10 km, rakety vzduch-vzduch na 30 km a veľké strely z pozemných protilietadlových systémov na 50 km. Laserový varovný systém SOLO pokrýva plochu 360°. Navigáciu zabezpečuje inerciálny navigačný systém BINS-SP2, tento systém dokáže pracovať pri teplotách v rozsahu od -60° C do + 60° C, v nadmorskej výške až 25 km. Jeho životnosť by mala byť 10000 hodín.

Lietadlo poháňajú dva dvojprúdové motory RD-33MK, ktoré v porovnaní so základným modelom RD-33 vyvíjajú o 7% vyšší ťah. Najvyšší ťah motora s použitím prídavného spaľovania je 88,3 kN. Motory umožňujú MiGu-35 vyvinúť najvyššiu rýchlosť 2 560 km/h, motory vytvárajú menej výfukových splodín a majú zníženú infračervenú stopu. V porovnaní s MiG-29 ,má MiG-35 zväčšené palivové nádrže, dolňa palivo za letu a môže pôsobiť ako vzdušný tanker aj pre iné lietadlá. Cena letovej hodiny MiG-35 je v porovnaní s MiG-29 takmer 2,5x nížšia.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov