V americkom Connecticute havarovala americká historická lietajúca pevnosť B-17
V americkom Connecticute havarovala začiatkom októbra historická lietajúca pevnosť B-17. K havárii prišlo 2.10.2019 v blízkosti medzinárodného letiska Bradley, krátko pred 10.00 miestneho času. Lietadlo sa zrútilo pri meste Windsor Locks v štáte Connecticut, označenie lietadla bolo Nine-O-Nine, v embléme mala vojaka z obdobia americkej vojny o nezávislosť s ďalekohľadom, ktorý sedí na padajúcej bombe.
Na palube historického lietadla sa nachádzalo 10 cestujúcich a členovia posádky. Pri havárii sa zranilo niekoľko osôb a sedem osôb zahynulo. Lietadlo zasiahlo krídlom mraziarensky hangár v blízkosti letiska. Príčina nehody nebola známa, podľa neskorších informácii malo lietadlo problémy s motorom číslo 4.
Lietadlo patrilo nadácii Collings, súkromnej neziskovej organizácii v štáte Massachusetts, ktorá sa zaoberá obnovou historických lietadiel a automobilov. Spomenutá B-17 sa zúčastňovala historického turné Wings of Freedom Tour spoločne s dvoma ďalšími americkými stíhacími lietadlami z II.svetovej vojny a trojicou ďalších bombardovacích lietadiel.
V USA existuje dnes len asi 10 bombardérov B-17, ktoré sú schopné letu. Asi 40 veteránov je umiestnených v múzeách a v súkromných zbierkach. Informácie uviedol Jeremy Kinney, kurátor letectva II.svetovej vojny v Smithsonian Air and Space Museum.
Lietajúcu pevnosť B-17 navrhla spoločnosť Boeing v roku 1934. Americký prezident Roosvelt požadoval od amerického kongresu 300 miliónov USD na nákup 3000 nových bombardérov pre americké vojenské letectvo, ktoré by nahradili starší medzivojnový bombardér Martin B-10. Krátko po útoku Nemcov na Poľsko začali Američania B-17 vyrábať, vyrobili 12 731 bombardérov B-17 viacerých modifikácii.
V rokoch 1941-1945 stratili Američania 746 lietadiel B-17 a 2796 členov posádok, ktoré na B-17 lietali. B-17 lietali v Európe i Tichomorí . Každý štvormotorový bombardér B-17 mal desaťčlennú posádku, najvyššiu rýchlosť 287 míľ za hodinu a pri bombardovacej misii na veľké vzdialenosti mohol niesť 4 500 kg bômb. Neskôr B-17 začali nahrádzať modernejšie B-25.
Po II.svetovej vojne boli B-17 nasadené ako prieskumné lietadlá alebo záchranné lietadlá pobrežnej ochrany. Väčšina B-17 bola po II. svetovej vojne nakoniec roztavená. Lietadlo B-17 bolo vyzbrojené guľometmi kalibru 13.50, ktoré sa nachádzali v guľometných kupolách v nose, na bokoch, zospodu i zvrchu zadnej časti lietadla. B-17 mali zabudovaný analógový počítač Norden Bombsight, ktorý pomáhal zasahovať ciele zohľadnením atmosferických a letových údajov. Lietadlá B-17 Flying Fortress počas II.svetovej vojny zhodili na Nemecko 640 tisíc bômb.
Lietadlo B-17 Flying Fortres Nine-0-Nine , ktoré havarovalo v Connecticute bolo postavené príliš neskoro na to, aby bojovalo v II.svetovej vojne. Spoločnosť Collings prestavala uvedené lietadlo do bojovej podoby podľa lietadla, ktoré bojovalo v Taliansku či Nemecku. Kópia B-17 Nine-0-Nine, ktorá v októbri havarovala, bola postavená spoločnosťou Douglas Aircraft Company v apríli 1945 a o mesiac po povinných skúškach bola prijatá do zostavy amerického bombardovacieho letectva. Lietadlo postavili v Long Beach v Kalifornii a stroj s poradovým číslom # 44-83575 nikdy nevidel bojovú akciu. Lietadlo bolo prestavané na pátraciu a záchrannú námornú verziu SB-17G a slúžilo v Portoriku. Neskôr slúžilo ako vojenské dopravné lietadlo.
Pôvodné lietadlo Nine-0-Nine patrilo k 323 Bomb Squadron, 91st Bomb Group 8. leteckej armády, táto skupina bojovala v Taliansku i Nemecku a bola aj súčasťou okupačných síl v Nemecku po II. svetovej vojne. Pôvodná B-17 Nine-0-Nine bola pridelená k 8.leteckej armáde dňa 25.2.1944. Do apríla 1945 vykonala 140 bombardovacích misií a nestratila nikoho zo svojej posádky. 18 náletov smerovalo priamo na Berlín, strelci B-17 zostrelili 3 nemecké stíhačky (na ľavom boku lietadla sú tri svastiky), posádky odlietali 1 129 hodín a na ciele v Nemecku zhodili 2810 ton leteckých bômb. Po skončení II.svetovej vojny bola pôvodná Nine-0.Nine roztavená a nezachovala sa.
Kópiu B-17 Nine-0-Nine v roku 1952 lietadlo vyradili z vojenskej služby USA a premenovali ho na “Miss Yucca”. Krátko po roku 1952 lietadlo zaparkovali na jadrovom skúšobnom polygóne v Nevade, kde bolo lietadlo vystavené trom jadrovým výbuchom, aby sa otestovali účinky jadrových zbraní na lietadlá. Po 13 ročnom “ochladzovacom období” sa žiarenie znížilo na takmer nulovú hladinu a bombardér predali na šrot spoločnosti Aircraft Specialties Company, táto spoločnosť však obnovila lietadlo do prevádkového stavu. Od polovice 60 rokov sa lietadlo používalo na hasenie lesných požiarov v USA.
V roku 1986 sa spoločnosť Collings Foundation rozhodla vytvoriť z lietadla kópiu legendárnej Nine-0-Nine. Pri prvej historickej akcii v roku 1987 však lietadlo havarovalo pri pristávaní, dôvodom bol silný bočný vietor, ktorý zaniesol lietadlo bokom. Lietadlo napriek úsiliu posádky narazilo na plot, prišlo k zničeniu podvozku, nos z plexiskla bol zničený, bombovnica, spodná guľová veža a vrtule utrpeli takisto vážne poškodenia. Našťastie neprišlo k úmrtiu a zraneniu členov posádky, takisto motory sa podarilo pomerne rýchlo dostať znova do prevádzkového stavu.
Po havárii z roku 1987 bola lietajúca pevnosť B-17 Nine-0-Nine opäť opravená a zúčastnila sa až do nehody 2.10.2019 niekoľko desiatok historických leteckých akcií vo svete, kde budila zaslúžený obdiv. Pri poslednej nehode 2.10.2019 prišlo o život 7 ľudí a lietadlo už nebude pravdepodobne možné opraviť. Američania dosiaľ vyšetrujú presné príčiny nehody.