Koniec éry „Fantómov”, Japonsko končí s prevádzkou stíhacích lietadiel F-4EJ
Legendárne Fantómy končia v Japonských vzdušných silách sebaobrany (Japan Air Self-Defense Force – JASDF) svoju púť. Vojenské letectvo vzdušných síl sebaobrany definitívne prechádza na lietadlá 5. generácie a F-4EJ Kai Phantom II tak odchádza do histórie.
Rok 2020 bude posledným rokom prevádzky preslávených lietadiel F-4EJ Japonskými vzdušnými silami sebaobrany. 7. januára tohto roku sa uskutočnili cvičné lety posledných dvoch jednotiek, ktoré sú stále vyzbrojené legendárnymi lietadlami F-4 Phantom II. Reč je o 301. stíhacej letke a 501. prieskumnej letke vzdušných síl sebaobrany.
302. stíhacia letka z vojenskej leteckej základne Hyakuri uskutočnila svoj posledný let na lietadlách F-4EJ Kai Phantom II ešte 19. marca 2019, následne bola premiestnená na vojenskú leteckú základňu Misawa, kde bude personál letky prevádzkovať a obsluhovať lietadlá 5. generácie, F-35A. 301. letka (taktiež z leteckej základne Hyakuri) teraz čaká, kedy na ňu príde rad, keďže aj tá bude tento rok presunutá na základňu Misawa a prejde na lietadlá F-35A.
Lietadlá McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II boli dlhé obdobie symbolom povojnového japonského vojenského letectva. Pred viac ako päťdesiatimi rokmi, v roku 1968, objednalo Japonsko od spoločnosti McDonnell Douglas stíhacie lietadlá F-4EJ. Výroba stíhacích lietadiel sa mala následne začať na japonských ostrovoch v spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries, avšak nakoniec vyrobila prvých 13 lietadiel ešte spoločnosť McDonnell Douglas v USA a v Japonsku boli lietadla len zložené z amerických komponentov. V máji 1972 vzlietli prvé lietadlá, ktoré už boli vyrobené v Japonsku. Celkovo vyrobila spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries najmenej 127 kusov lietadiel F-4EJ a mimochodom, prvé kusy v spomínanom roku 1972 obdržala práve 301. stíhacia „hikotai” letka.
Okrem toho, od novembra 1974 do júna 1975 vyrobila spoločnosť McDonnell Douglas a dodala Japonsku 14 kusov lietadiel v prieskumnej verzii RF-4EJ. Na rozdiel od F-4EJ sa sériová výroba prieskumnej verzie v Japonsku nerozbehla, nakoľko vzdušné sily sebaobrany nepotrebovali pre prieskumné letectvo uvedenú verziu vo väčšom množstve a taktiež náklady na ich sériovú produkciu neboli považované za účelne vynaložené.
Poslednou modernizovanou verziou Fantoma používanou v Japonsku sa stala F-4EJ „Kai” (extra). V polovici 80. rokov 20. storočia boli na lietadlách inštalované nové pulzné Dopplerove radary AN/APG-66J, nové centrálne počítače a systémy AFF AN/APZ-79. Lietadlá mali po novom tiež možnosť niesť pokročilý viacrežimový prostriedok elektronickej ochrany AN/ALQ-131 a tiež možnosť odpaľovať riadené strely AIM-7E/F Sparrow a AIM-9L/P Sidewinder triedy vzduch-vzduch ako aj protilodné strely domácej výroby Mitsubishi ASM-1.
Vznikla tiež verzia RF-4EJ „Kai”, čo je modernizovaná prieskumná verzia F-4E, takmer totožná s verziou používanou letectvom USA, RF-4C, chýbajú jej však niektoré systémy, vrátane súpravy rádiolokačných signálov a výstražného príjimača.
Do roku 2007 zostalo v prevádzke Japonských vzdušných síl sebaobrany približne 90 kusov lietadiel F-4EJ / RF-4EJ Phantom II. Neskôr došlo k zníženiu počtu a keď sa Japonsko zaradilo medzi prijímateľov nového lietadla 5. generácie F-35A, bolo jasné, že éra používania Fantómov v japonskom letectve sa blíži k svojmu koncu.
V priloženom videu, ktoré natočil Akihiro Kanai, môžete vidieť šedosfarbené stroje 301. stíhacej letky (štandardná kamufláž letky pozostávajúca z dvoch šedých farieb – FS 36320 a FS 36375) F-4EJ Kai Phantom II – lietadlá majú na zvislej chvostovej časti vyobrazený emblém jednotky, žabu. Lietadlá F-4EJ a RF-4E/EJ pilotov 501. prieskumnej jednotky majú na zvislej chvostovej časti ďatľa. Lietadlá okrem vyššie uvedenej používajú ešte tri typy kamufláže: európsku (F-4EJ a RF-4E – farby euro 1 šedá FS 36081, stredne zelená FS 34102 a tmavá zelená FS 34079) vietnamskú (RF-4E – farby stredne zelená FS 34102, tmavá zelená FS 34079 a tmavá hnedá FS 30219) a kombinovanú modrú – japonskú námornú (RF-4E).
Posledné lety japonských vojenských pilotov na lietadlách F-4 Phantom II ukončia vyše štyridsaťročnú históriu používania týchto stíhacích a prieskumných lietadiel v rámci vzdušných síl sebaobrany krajiny vychádzajúceho slnka. Pred personálom japonského vojenského letectva teraz stojí nová úloha – osvojiť si nové lietadlá F-35A a F-35B. Tokio kúpilo (objednalo) 105 kusov lietadiel F-35A a 42 kusov lietadiel F-35B.
Video Akihira Kanaiho :
Nie je však vylúčené, že nepôjde o posledný nákup. Japonsko zväčšuje pod priamou záštitou Spojených štátov svoj vojenský potenciál v súlade s aktuálnou snahou USA posilniť ozbrojené sily svojich spojencov v ázijsko-tichomorskej oblasti ako protiváhu Číne a Rusku.
Video – „paródia” na film TopGun:Maverick: