Pozrite si nos lietadla A-10 Thunderbolt II Warthog poškodený „rahnovým” tankovacím zariadením
SAE, 14. februára 2020 (zdroj: insider, theaviationist) – Celkom určite nie je treba dodávať, že takéto poškodenia nemajú žiaden zásadny vplyv na schopnosti uvedeného typu lietadla, či už sa to týka bezpečného letu alebo schopnosti bojovať. Fanúšikovia letectva už určite v pamäti vylovili zábery, na ktorých Warthog doletel na domovskú základňu s oveľa väčšími poškodeniami…
Fotografia v titulke príspevku zachytáva lietadlo A-10 Thunderbolt II letectva americkej armády (USAF) zo stavu 23. stíhacej skupiny (Fighter Group), z leteckej základne Moody (Moody AFB) v Georgii počas dopĺňania paliva z tankera KC-10 patriaceho k 908. expedičnej letke pre dopĺňanie paliva, dislokovanej na americkej leteckej základni Al Dhafra (Al Dhafra AFB) v Spojených arabských emirátoch, patriacej pod Americké ústredné velenie nad oblasťou zodpovednosti (U.S. Central Command Area of Responsibility – CENTCOM AOR).
Uvedený záber, ktorý vznikol 17. januára tohto roku, je obzvlášť zaujímavý, pretože vcelku detailne zobrazuje rozsah poškodenia nosovej časti lietadla okolo otvoru kadiaľ sa „boomer” napája vstupnou/koncovou časťou rahnového (pevné potrubie) tankovacieho zariadenia – čiže napájacím „koncom” potrubia z tankera (buď KC-10 alebo KC-135).
Keďže „prasa bradavičnaté” (angl. warthog), ako je toto útočné lietadlo prezývané v komunite bojových pilotov, tankuje počas cvičných letov či počas bojového nasadenia pomerne často, väčšina lietadiel A-10 Thunderbolt II máva svoje nosy viac či menej podobne poškodené od tankovacieho zariadenia.
V niektorých prípadoch opakované nárazy dokonca roztrhli časť opláštenia lietadla a vytvorili tak dosť viditeľné priehlbeniny či až diery v hornej časti nosa tesne pred prekrytom kabíny pilota. Takéto poškodenia však zvyčajne nemajú vplyv na schopnosť lietadla ďalej letieť a bojovať, takže sú ponechané „bez povšimnutia” až do ďalšej väčšej údržby.
A na doplnenie, v príspevku uvedený stroj A-10 Thunderbolt II Warthog lietal na území spadajúcom pod CENTCOM AOR, kde vykonával pohotovostné bojové misie v rámci priamej podpory pozemných vojsk (CAS – Close air Support a BAI – Battlefield Air Interdiction) na podporu operácie Inherent Resolve. Výzbroj tvorila kombinácia riadených striel a bômb, ktoré už tradične dopĺňa pre A-10-tku kultový, hydraulicky poháňaný, rotačný sedemhlavňový kanón ráže 30 mm typu Gatling, GAU-8 Avenger s 1350 nábojmi a kadenciou 4200 výstrelov za minútu.