Päť zahraničných mýtov o stíhacom lietadle Su-57
Rusko, 18. februára 2020 (zdroj: topwar ) – Ruskému stíhaciemu lietadlu 5. generácie Su-57 venuje zahraničná tlač vo všeobecnosti veľkú pozornosť, pričom najčastejšie je to v negatívnom zmysle. Mýty o lietadle sa opakujú dokola a ich hlavným cieľom je diskreditácia nepochybného konkurenta amerických stíhacích lietadiel.
Obavy z vytvorenia stíhacieho lietadla 5. generácie v Rusku sa v zahraničnej tlači (nielen americkej či európskej) striedajú s neustálym vyhľadávaním a poukazovaním na nedostatky či slabostí, ktorých sa následne chytajú s úmyslom negatívne zmeniť nazeranie na Su-57 a na ruský letecký priemysel ako taký.
Skutočným balzamom na dušu pre Spojené štáty a jeho spojencov bolo indické odstúpenie od plánov zakúpiť Su-57, hoci spočiatku bola indická strana v spoločnom projekte vývoja lietadla 5. generácie (program Suchoj / HAL FGFA – Fifth Generation Fighter Aircraft) na základe ruského projektu PAK FA (indická verzia lietadla sa vizuálne mala odlišovať predovšetkým dvojmiestnou konfiguráciou) veľmi aktívna. Súčasne sa západná tlač odvoláva najmä na názor predstaviteľov indickej armády.
Jedným z pôvodcov kritiky ruského lietadla 5. generácie je podľa správ z médií maršál indického letectva Simhakutti Warthaman, ktorý bol pôvodne zodpovedný za implementáciu spoločného rusko-indického projektu FGFA. Mimochodom, jeho synom je Abhinandan Warthaman, ten vo februári minulého roka údajne na lietadle MiG-21 Bison Indických vzdušných síl zostrelil dvojmiestnu stíhačku F-16D pakistanského vojenského letectva… Sú to predovšetkým hlasy z indickej armády, ktoré stoja za sformulovaním hlavných výčitiek voči Su-57, a ktoré sa v súčasnosti šíria v západnej tlači.
Absencia moderného motora
Dave Majumdar, jeden z autorov na americkom internetovom portáli The National Interest píše, že stíhacie lietadlo Su-57 disponuje dvomi „dočasnými” dvojprúdovými motormi s prídavným spaľovaním Saturn-Ľjulka AL-41F1 od spoločnosti NPO Saturn. Americký autor v skutočnosti uvedeným zdôrazňuje, že tie isté motory už boli inštalované na stíhacom lietadle Su-35S. Na Západe sú motory používané v lietadlách Su-57 považované za zastaralé, nespĺňajúce požiadavky na lietadlo 5. generácie.
Predstavitelia indickej armády preto vyhlásili, že v rámci projektu AMCA (Advanced Multirole Combat Aircraft), z ktorého má vzísť indické bojové lietadlo 5. generácie pre potreby Vzdušných síl Indie, bude New Díllí používať buď americké, francúzske alebo britské motory, pretože tie sa odlišujú od tých ruských „lepšími” charakteristikami.
Nedostatočne rozvinutá technológia stealth
Námietky sú taktiež vznášané voči technológii stealth použitej na Su-57. Podľa tvrdení zvnútra indickej armády vytvorilo Rusko len akési zdanie uplatnenia technológie stealth na lietadle Su-57, pričom v skutočnosti nie je stíhacie lietadlo až tak nezraniteľné pre leteckú a protivzdušnú obranu nepriateľa. O tom, že úporná snaha o maximálne zníženie zachytiteľnosti radarom nevyhnutne vedie k ovplyvneniu celkových letových vlastností, nepadlo samozrejme ani slovo. Pre Indov však táto „nedostatočná” neviditeľnosť bola hlavným dôvodom nesúhlasu so zaradením Su-57 do kategórie lietadiel 5. generácie.
Problémy s raketovou výzbrojou a rádiolokátorom
V Indii prejavili tiež nespokojnosť s riadenými strelami pre Su-57, ktoré podľa indických vojenských odborníkov, nie sú dostatočne presné. Taktiež radar na Su-57 je podľa indického velenia zastaralý a nezodpovedá súčasným požiadavkám.
Absencia zreteľne viditeľnej výroby
Tak v Indii ako aj na Západe upozorňujú na absenciu zreteľnej výroby Su-57. V súčasnosti existujú len prototypy lietadla 5. generácie, pričom jeden z nich prednedávnom havaroval na ruskom Ďalekom východe. Táto posledne menovaná udalosť sa stala nepochybne vážnou ranou pre obraz ruského lietadla, no západná tlač a taktiež jej prisluhujúce ruské liberálne médiá nafúkli udalosť do neuveriteľných rozmerov a zároveň prišli s predpoveďou, podľa ktorej už od Ruska Su-57 vôbec nikto (nikdy) nekúpi.
Problémy s financovaním
Ďalšou obľúbenou špekuláciou sú finančné problémy, ktorým bude Rusko pravdepodobne čeliť po rozhodnutí o sériovej výrobe. Medzitým, podľa cien na svetových leteckých trhoch sa Su-57 javí ako značne „lacný”, prakticky na úrovni cien stíhacích lietadiel 4. generácie. Prirodzene, o takéto lietadlo a za podobnú cenu majú záujem mnohé krajiny a ak sa India rozhodla zrušiť svoj záujem, potom sú to len jej problémy, nech prepláca americké spoločnosti.
Je zaujímavé, že keď sa v decembri 2019 objavili správy o chystanom podpise zmluvy na dodávku Su-57 do Alžírska, západné médiá sa okamžite poponáhľali s vyjadrením vlastného stanoviska, podľa ktorého sa Alžírsko nestane prvým zahraničným odberateľom stíhacích lietadiel Su-57, pretože 23. decembra 2019 zomrel na následky infarktu 79. ročný generálmajor Ahmed Gaid Salah. Ten zastával post náčelníka štábu ozbrojených síl krajiny a súčasne bol považovaný za hlavného „lobistu” získania Su-57 pre Alžírsko.
Je prirodzené a pochopiteľné, že existujú problémy s realizáciou projektu. Je tu však nemenej dôležité aj niečo iné. Zahraničné médiá využívajú otvorene akúkoľvek zámienku či udalosť, ktorá sa hoci i nepriamo týka Su-57 (vrátane smrti alžírskeho generála) za účelom opätovnej kritiky ruského lietadla. Čo sa dá robiť, boj o klienta na svetovom trhu so zbraňami a zbraňovými systémami je čoraz neľútostnejší a kritika Su-57 je tiež súčasťou všeobecnej informačnej vojny proti Rusku.