Ilustračné foto: Ťažké záchytné stíhacie lietadlo MiG-31
Aktuality, Letectvo,

Nórske stíhacie lietadlá F-35 zvíťazili vo virtuálnom súboji nad ruskými záchytnými stíhacími lietadlami MiG-31… a ako by to skončilo v skutočnom súboji?

 


Nórsko, 28.marec 2020 ( AM, topcor ) – V NATO oslavujú víťazstvo nad Ruskom, hoci zatiaľ iba to virtuálne. Kráľovské vzdušné sily Nórska s veľkým pátosom informovali o „historickej udalosti”: stíhacie lietadlá 5. generácie F-35 Lightning II dokázali nespozorované uzamknúť vo svojich zameriavačoch tri ruské lietadlá, Tu-142 a záchytné stíhacie lietadlo MiG-31 a následné ich doprevádzať počas letu (v medzinárodnom vzdušnom priestore, pozn. prekl.).

Ako sa postaviť k uvedenej informácii?

Najskôr hádam pár slov o účastníkoch udalosti. Tu-142 je ruské diaľkové protilodné lietadlo. MiG-31 je ťažké nadzvukové záchytné stíhacie lietadlo 4. generácie s dlhým doletom. A nakoniec, hlavný hrdina predstavenia, F-35 Ligtning II, americký viacúčelový stíhací bombardér 5. generácie s technológiou stealth.

Podľa slov zástupcu Ministerstva obrany Nórska, Oslo práve s jeho zaradením do služby v Kráľovských vzdušných silách spája zvýšenie svojej obranyschopnosti: „Teraz môže naše letectvo promptne reagovať na nezvyčajné situácie. Zároveň to tiež znamená, že sme podnikli seriózne kroky smerom k získaniu výhod z operačného nasadenia lietadiel F-35.”

Lietadlo 5. generácie teda „porazilo” lietadlo 4. generácie, máme dôvod pre hrdosť. Že je to skoro, ako hrdiť sa víťazstvom „terminátora” T-1000 nad T-800? Mimochodom, ani v tom filme, na ktorý sme odkázali prirovnaním, to tak nakoniec nebolo.

Preskúmanie okolností stojacich za „historickou udalosťou” taktiež naznačuje, že víťazstvo amerického lietadla nebolo až tak jednoznačné, takpovediac „s ťahom na jednu bránku”… Stíhacie lietadlo F-35 Lightning II sa ukázalo ako drahý stroj s obrovským množstvom problémov. Odborný internetový portál Defense News uviedol, že v roku 2018 sa s lietadlom 5. generácie spája 111 nedostatkov 1. kategórie, ktorých počet sa v roku 2019 znížil na 63 a neskôr iba na 11.

Napriek ubezpečeniu zo strany Pentagonu, že uvedené problémy nepredstavujú nebezpečenstvo pre pilotov, sú analytici portálu Defense News opačného názoru. Ďalší portál, Business Insider, spomína celkovo až 883 nedostatkov (všetkých kategórií, pozn. prekl.) spojených s lietadlom F-35 Lightning II. Medzi nimi i možnosť štrukturálneho poškodenia stealth náteru povrchu pri vyšších rýchlostiach (nad M=1,2), problémy pri manévrovaní s uhlom nábehu vyššom než 20° a istá „nepresnosť” palubného kanónu vedúca prakticky až k jeho nepoužiteľnosti v boji. K tomu je treba ešte pripočítať vyššie náklady na prevádzku a komplikovanosť technickej údržby lietadiel. Podľa odhadov stojí dnes jedna letová hodina F-35 Lightning II daňových poplatníkov okolo 44 tisíc amerických dolárov, hoci pre objektivitu treba tiež povedať, že od roku 2025 má jej cena klesnúť na úroveň okolo 25 tisíc dolárov. Uvidíme v roku 2025 či sa to podarí.

Všetky tieto problémy takpovediac „visia v krku” výrobcu Lockheed Martin a následne trápia jeho zákazníkov. Washington však napriek tomu pokračuje v „pretláčaní” problematického a drahého lietadla svojim spojencom v NATO. Napríklad Nórsko si objednalo 52 kusov takýchto okrídlených strojov, doteraz ich obdržalo 15. Čo potrebuje výrobca pre zlepšene predaja?

Správne, je to reklama, pričom ak je to len trochu možné, najlepšie od nezainteresovanej strany. Hlavne, aby sa nič neodtrhlo. A tu sa ukázalo, že Nŕom sa podarilo uzamknúť cieľ, teda ruské lietadlá v zameriavači s pomocou amerického lietadla AWACS. Na povrch vychádza celý dej „historickej udalosti”.

Lietadlo AWACS Boeing E-3 Sentry, okolo neho stíhacie lietadlá F-16, F-35 a 2x F/A-18 Super Hornet. Foto: Air Education and Training Command

Na internetovom fóre f-16.net sa už dlhší čas diskutuje o problémoch stíhacieho lietadla F-35 Lightning II. Tamojšie odborné publikum dospelo k zaujímavému záveru, a síce, že bez podpory lietadiel AWACS nie sú americké lietadlá schopné čeliť rovnakému množstvu ruských lietadiel MiG-31. V takomto prípade potom nie je dôležité pripomínať rýchlostné charakteristiky, v ktorých ruské lietadlo jednoznačne prevyšuje „Američana”. Samozrejme, v skutočnej vojne sa môžu a vyskytujú rôzne situácie, no používatelia fóra sa domnievajú, že ak Rusi ako prvé zostrelia lietadlo „elektronického prieskumu a pátrania”, čo je jednou z primárnych úloh diaľkového záchytného stíhacieho lietadla MiG-31, „oslepnutým” pilotom lietadiel 5. generácie F-35 Lightning II nezostane iné, len ustúpiť z boja.

Video: Americké stíhačky doprevádzali ruské Tu-142 pri Aljaške

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov