Prečo je strategický bombardér Tu-95 stále v prevádzke, argumenty a zdôvodnenia
Rusko, 26.apríl 2020 ( AM, topwar, theaviationist ) – Legendárny sovietsky a ruský strategický bombardér Tupolev Tu-95, na Západe prezývaný „medveď” (rovnako tak v kóde NATO, Bear), je už viac ako 60 rokov v prevádzke, najskôr vo Vzdušných silách ZSSR a dnes vo Vzdušných a kozmických silách RF. A pre niekoho možno prekvapivo, je aj naďalej toto pozoruhodné lietadlo považované za potrebné.
„Tu-95 je starý ruský bombardér, ktorý odmieta pristáť a zostať na zemi” – takto doslova pomenoval americký portál The National Interest (NI) jeden zo svojich posledných článkov. Nadšenie Američanov zo sovietsko-ruského lietadla je pritom viac než pochopiteľné. Je svojím spôsobom veľká vzácnosť stretnúť sa s lietadlom, ktorého prevádzka sa začala pred 64 rokmi, na konci prvej dekády Studenej vojny. Rovnako tak ako vtedy, i dnes je symbolom parity Ruska a USA. Čomu vďačí výnimočný „medveď” za svoju nekončiacu pozornosť, a prečo je ešte priskoro hovoriť o jeho uzemnení?
Dôvodov je viacero.
Začať môžeme tým, že Tu-95 je do dnešných dní jediným na svete sériovo vyrábaným strategickým bombardérom a raketovým nosičom s turbovrtuľovými pohonnými jednotkami. Motory Kuznecov NK-12, ktoré poháňajú strategický bombardér Tu-95, sú považované za najvýkonnejšie turbovrtuľové motory na svete.
Nepochybnou výhodou Tu-95, v porovnaní s modernými prúdovými lietadlami podobného určenia, je taktiež nízka spotreba pohonných hmôt. A nesporne dôležitý význam má tiež vysoká schopnosť utajenia pred družicovým systémom SBIRS, ktorý je určený aj na monitorovanie strategických bombardérov s prúdovými motormi.
Nie je preto náhoda, že americký internetový portál The National Interest chváli „ruského medveďa”, a súčasne odrádza tých, ktorí naivne považujú sovietsko-ruský bombardér za zastarané lietadlo, a najradšej by ho už videli v múzeu, kam podľa nich dávno patrí. Od lietadla Tu-95 sa v skutočnosti nič nepožaduje, okrem schopnosti letu na veľké vzdialenosti. A to zvláda na jedničku.
Vo výzbroji Tu-95 sa od roku 2015 (verzia Tu-95MSM) nachádzajú aj najnovšie stealth okrídlené strely dlhého dosahu, Ch-101, ktoré umožňujú strategickému bombardéru uskutočňovať účinné údery na pozície protivníka mimo dosahu jeho protivzdušnej obrany. Práve táto modernizácia zbraňového arzenálu, v kombinácii so schopnosťou extrémne dlhého doletu lietadla zaisťuje, že sú strategické bombardéry Tu-95 dôležité a vysokoefektívne aj v súčasnosti.
Napokon, ešte donedávna považovali predstavitelia americkej obrany Tu-95 predovšetkým za nástroj jadrového zadržiavania, za akýsi symbol schopnosti Ruska uskutočniť jadrové útoky v prípade začatia globálneho jadrového konfliktu.
Život však ukázal, že sa Američania zmýlili. Tu-95 preukázal dostatočne svoju dôležitosť aj v súčasných podmienkach, a to „vďaka” účasti VKS RF v bojových operáciách na území Sýrie.
Práve operácie v Sýrii totižto preukázali, že Tu-95MS je veľmi dobre použiteľný aj v súčasných lokálnych konfliktoch. V dňoch 17. až 20. novembra 2015 strategické bombardéry, tentokrát v úlohe nosičov riadených striel, zaútočili na pozície teroristov z tzv. Islamského štátu na území Sýrie pomocou riadených okrídlených striel Ch-55. O rok neskôr, 17. novembra 2016, zaútočili lietadlá Tu-95MSM, tentokrát okrídlenými strelami Ch-101, na základne teroristických skupín, pričom vypustenie riadených striel dlhého dosahu prebehlo ešte nad Stredozemným morom.
5. júla 2017 vzlietli lietadlá Tu-95MS z ruského vojenského letiska a po doplnení paliva počas letu doleteli až nad územie Sýrskej arabskej republiky, kde opätovne zaútočili a úspešne zničili pozície teroristov tzv. Islamského štátu, vrátane ich základní, skladov zbraní a veliacich centier. Tentokrát zaútočili lietadlá Tu-95MS zo vzdialenosti približne 1000 km.
Ako teda možno aj na týchto niekoľkých príkladoch vidieť, na prvý pohľad staré sovietske lietadlá, ktoré však prešli modernizáciou už v našej dobe, možno veľmi dobre využívať aj dnes, v lokálnych konfliktoch, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou modernej hybridnej vojny. Náhrada „medveďa” ešte nebola vyvinutá, a zdá sa, že navyše ani nie je nijako zvlášť potrebná, „starček” sa totiž celkom úspešne vysporiadava so svojimi povinnosťami a úlohami.
Spustenie motorov a vzlet Tu-95 na výstave MAKS-2017:
Tu-95MS počas letu:
-jmp-