National Interest ocenil gigantické sovietske lietadlo K-7
Rusko, 30.apríl 2020 ( AM, Nationalinterest ) – Experimentálne gigantické lietadlo K-7, ktoré vzlietlo prvýkrát v auguste roku 1933, názorne ukázalo, že už vtedy mohol Sovietsky zväz projektovať a vyrábať inovatívne lietadlá, aj keď celková závislosť na zahraničných technológiách bola dosť veľká. K tomuto záveru dospel pozorovateľ amerického portálu The National Interest Caleb Larson.
K-7 bol vyvinutý v Charkovskom leteckom závode pod vedením konštruktéra Konstantina Kalinina. Revolučnosť jeho myšlienky spočívala vo využití principiálne novej schémy draka – “lietajúceho krídla” . Malo rozpätie 53 metrov a bolo cez dva metre vysoké. Práve vnútri krídla sa nachádzalo všetky užitočné zaťaženie. V civilnej variante v závislosti na vnútornom usporiadaní mohol K-7 prepravovať 128 alebo 64 cestujúcich (v luxusných kajutách). Na palube mal byť bufet, kuchyne a rádiová kabína.
K-7 sa projektoval aj ako výsadkové lietadlo a ako bombardér. Mohol prepravovať 112 parašutistov, uvažovalo sa aj o tankovom výsadku. Teoreticky by mohli byť tanky umiestnené medzi masívnymi plošinami podvozku. Bojová záťaž predstavovala až 16,6 tony, bombardovacie zariadenie bolo tiež rozmiestnenéé v krídle. Z obranných zbraní malo lietadlo osem 20mm kanónov a osem guľometov ráže 7,62 mm.
Schéma nebola jediným inovačným aspektom lietadla, unikátne boli tiež materiály, z ktorých bol vyrobený, podotýka autor NI. Kostra bola vyrobená z chromo – molybdenových rúrok, ktoré sa používali v sovietskom leteckom priemysle prvýkrát. Ťažký stroj bol poháňaný siedmimi vrtuľovými motormi. K sériovej výrobe K-7 ale nedošlo, osud revolučného lietadla bol v mnohom predurčený leteckou katastrofou v novembri roku 1933, kedy zahynulo 15 z 20 ľudí, ktorí sa nachádzali na jeho palube. Neskôr bola práca na tomto ťažkom transportnom lietadle zastavená.