Su-57 bude mať všetky riadiace plochy ovládané elektromechanickým pohonom
Rusko, 1.máj 2020 ( AM, aviation21, topwar, izvestija ) – Hydraulické systémy viacúčelového stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57 budú nahradené elektromechanickými, uvádza vo svojej správe portál Izvestija s odvolaním sa na zdroje vo vojensko-priemyselnom komplexe. Použitie elektrického pohonu má znížiť zachytiteľnosť radarom, zvýšiť manévrovacie schopnosti a zjednodušiť technickú údržbu a taktiež zvýšiť odolnosť pri potenciálnom zásahu raketami protivníka.
Prvý let takto modernizovaného prototypu stíhacieho lietadla Su-57 by sa mal uskutočniť v polovici roku 2022. V súlade s plánom potom následné testy potrvajú najmenej dva roky. Obsahom uvedených testov bude preverenie letových charakteristík stroja, ako aj elektromagnetickej kompatibility nových systémov. Tie musia byť spoľahlivo chránené pred tak vnútorným ako aj vonkajším rušením a taktiež pred výbojmi blesku.
Prechod na čisto elektrické pohonné jednotky sa javí ako technicky veľmi náročná úloha. Upustenie od hydraulických vedení a mechanizmov odľahčí významným spôsobom lietadlo, zjednoduší a zníži náklady na jeho údržbu či prípadnú opravu. Použité elektromotory budú menšie, ľahšie a tiež presnejšie. V súčasnosti už pracujú konštruktéri spoločnosti Suchoj na plne elektromechanickom pohone všetkých ovládacích plôch stíhacieho lietadla.
Problematikou nahradenia hydraulického systému elektromechanickým sa zaoberajú aj západné letecké spoločnosti. Najmodernejšie americké stíhacie lietadlo 5. generácie, Lockheed Martin F-35 Lightning II má tzv. zmiešaný „elektrohydraulický” systém, čo v praxi napríklad znamená, že každá jednotka chvostovej plochy má svoj vlastný nezávislý hydraulický obvod, ktorý je riadený elektrickým pohonom. Švédska letecká spoločnosť SAAB, vyrábajúca stíhacie lietadlá JAS 39 Gripen, vyvíja, podobne ako vývojari v spoločnosti Suchoj, pre svoje stíhacie lietadlá plne elektromechanický systém pohonu riadenia.
Hoci viacúčelové stíhacie lietadlo Su-57 ešte nebolo zaradené do prevádzky, celková platforma stíhacieho lietadla sa v nasledujúcich desaťročiach má stať základom pre ruské stíhacie letectvo. Pre lietadlo je už dnes pripravených niekoľko modernizačných programov. Najznámejším z nich sú pohonné jednotky druhej etapy. V súčasnosti sú skúšobné prototypy ako aj prvé sériové stroje poháňané pohonnými jednotkami AL-41F1, alebo tiež „izdelije 117″. Uvedené pohonné jednotky sa však radia ešte, síce k modernizovanej, no stále 4. generácii motorov. Skúšky pohonných jednotiek 5. generácie, „izdelije 30″ sú v súčasnosti aktívnej fáze, a to vrátane letových skúšok.
Po dokončení uvedených skúšok a začatí sériovej výroby nových motorov budú tieto inštalované aj do už vyrobených stíhacích lietadiel. Spoločne s elektrickým systémom riadenia možno očakávať, že oba modernizačné programy v plnom rozsahu odhalia možnosti ruského stíhacieho lietadla 5. generácie.
-jmp-