“Vrah” F-35 na škandinávskom nebi. O čo ide?
Fínsko, 3.máj 2020 ( AM, Sputnik ) – V roku 2027 skončí prenájom štrnástich švédskych lietadiel Gripen v službách Vzdušných síl Českej armády. To však nie je príliš dlhá doba a je teda najvyšší čas myslieť na stíhačky. Ako možná náhrada Gripenov sa črtá americký F-35A. Rovnaké dilema práve teraz rieši aj Fínsko, a zdá sa, že Švédi zo SAAB majú eso v rukáve, aj pokiaľ ide o všemocný Lockheed Martin.
Uchádzačov je veľa, ale Fínsko je len jedno
Fínske vojenské letectvo chce mať novú stíhačku a podľa názoru The National Interest sa môže švédsky viacfunkčný SAAB JAS-39E Gripen stať konkurentom americkej F-35 a Boeing F / A-18E / F Super Hornet.
Vojensky neutrálne Fínsko malo v rôznych dobách vo výzbroji švédsky SAAB 35 Draken a sovietsky MiG-21 bis. V posledných desaťročiach tvorili základ fínskeho vojenského letectva americké McDonnell Douglas F / A-18 Hornet, a v roku 2021 majú Škandinávci rozhodnúť o tom, ktoré lietadlo nahradí túto bombardovaciu stíhačku a bude prijaté do výzbroje do roku 2030. Variant je zatiaľ dosť. Existuje názor, že jedným z favoritov je americká stíhačka piatej generácie Lockheed Martin F-35A Lightning II, ale ako informovali fínske médiá pred niekoľkými rokmi, v hre je aj švédske lietadlo SAAB JAS-39E Gripen a francúzsky Dassault Rafale. Hovorilo sa tiež o ruskom MiGu-35 a dokonca Su-57 . Nesmieme tiež zabúdať na modernizovanú verziu F / A-18 Super Hornet.
Pre Rusov miesto nie je?
Áno, Fíni, na rozdiel od Česka, nie sú obmedzení žiadnymi severoatlantickými záväzkami, čo znamená, že sa vo výbere bojového stroja môžu riadiť nielen politikou, ale tiež pragmatizmom. Buďme však úprimní: nákup Su-57 Fínskom je krajne nepravdepodobný. Príčin je niekoľko: po prvé sa táto stíhačka zatiaľ nedostala do sériovej výroby a pre Rusko budú mať dodávky pre vlastné letectvo prioritné pred exportom. Druhá príčina spočíva v tom, že je tento letún trochu “prebytočný” pre úlohy severného suseda.
Myslím, že ani Dassault Rafale a MiG-35 nedoplní fínske vojenské letectvo. Francúzske lietadlo kvôli dosť vysokej cene, a tiež kvôli nedostatku popularity ako exportný stroj. MiG-35 nebude vyhovovať Fínom z toho dôvodu, že len ťažko budú chcieť, aby ich krajina kúpila tieto lietadlá ako prvá, veď málokto je ochotný riskovať a kupovať stroj bez prevádzkovej skúsenosti (aj keď záujem o MiG-35 prejavil napríklad Egypt). Aj napriek tomu, že má tento letún dosť atraktívnu cenu a je účinný, ani Fíni nemajú žiadne predsudky voči ruskej technike.
Zaujímavo vyzerá F / A-18 Super Hornet , pretože jeho staršíu modifikáciu má dnes fínske vojenské letectvo vo výzbroji. Preto by prechod na nové podobné stroje mohol prebehnúť maximálne bezbolestne. V tomto prípade fakticky nedôjde k žiadnej dočasnej strate bojaschopnosti kvôli prechodu na novú techniku. Ale v dnešnom pomerne dosť pokojnom medzinárodnom prostredí to nemá moc veľký význam.
F-35A je drahá a sú voči nej stále isté výhrady
Avšak, snáď tým najväčším favoritom je stíhačka F-35A Lightning II . Ide o najviac reklamované nadzvukové lietadlo, stíhačka maximálne vybavená elektronikou, ktorá v budúcnosti zabezpečí bojové kapacity vo vojnách zameraných na sieť (network-centric warfare). Bonusom je tiež bohatá história exportných dodávok. Lenže F-35A je veľmi drahé lietadlo. Takisto existujú otázky o jeho kapacite, napríklad s ohľadom na nedávnu správu o skrátenom lete pri nadzvukovej rýchlosti, čo sa ešte lietadlám piatej generácie nestalo.
Ide ale o to, že Švédi zo SAAB sú tiež veľmi dôležitými konkurentmi, rovnako ako ich JAS-39E Gripen. Toto lietadlo, ktorého prvé základné modifikácie boli vyvinuté v časoch studenej vojny, bolo skutočne unikátne. Daná stíhačka sa mala stať skutočným “ťažným koňom” budúcej vojny, pretože dokázala vzlietnuť doslova z každej cesty a s minimálnou technickou obsluhou. Veľká pozornosť vo vývoji Gripen bola venovaná skráteniu času a úsilia pri prípravách na let: do 10 minút s pomocou šiestich odborníkov.
Švédska “matrioška” s prekvapením
JAS-39E Gripen je ľahký jednomotorový letún s maximálne moderným palubným zariadením, ktoré zahŕňa radar s fázovanou mriežkou antény (Phased array), ktorá v ničom nezaostáva za najlepšími svetovými modelmi. Tento radar poskytuje možnosť súčasného “fungovania” lietadlá proti niekoľkým cieľom vo vzduchu a na zemi a s väčšou presnosťou než predtým. Je to univerzálny stroj: stíhačka, útočné lietadlo a prieskumník, čo je veľmi účelné z ekonomického hľadiska. Doba špecializovaných lietadiel na bojisku pominula. Fakticky každý moderný letecký radar má byť v sieťovo zameranej vojne “očami” leteckého útvaru a celého frontu. Každá stíhačka potrebuje z rovnakého dôvodu možnosť útočiť na vzdušné a pozemné ciele s rovnakou účinnosťou.
JAS-39E Gripen “sa tvári” ako útočný?
Zvládne Gripen útočné operácie? Celkom áno. Médiá na tento letún nadávajú, vraj je to úbohé rádo by útočné lietadlo. Ide ale o to, že sa JAS-39E Gripen vlastne nedá označiť za lietadlo tejto triedy. Dá sa skôr hovoriť o lietadle, ktoré dokáže použiť riadené strely triedy vzduch-zem. Nemyslím, že nepancierovaný a pomerne ľahký “Švéd” má nejaké šance na prežitie pri prudkej paľbe protileteckých prostriedkov dnešného tankového konvoja, na ktorý zaútočí z malej výšky. Ale účasť v bodových útočných operáciách pod krytím vlastného systému potlačenia rádiových vĺn a bez vstupu do “blízkeho kruhu” cieľov PVO, zvládne dosť dobre.
Gripeny má vo výzbroji už niekoľko krajín. Podľa počtu exportných zmlúv má samozrejme ďaleko k F-35A, ale Maďarsku, Česku, JAR a Thajsku tento letún celkom vyhovuje. V rokoch 2020-2021 môžu byť zmluvy o dodávke “Švédov” uzavreté ešte s niekoľkými štátmi, napríklad s Indiou a Brazíliou.
Gripen vo Fínsku: oprava nablízku a transfer technológií
Celkový obraz vyzerá dosť zaujímavo. Poľsko, napríklad, kupuje F-35А bez zbraní a možnosti výrobnej kooperácie, čo znamená, že miestny vojenský priemysel nebude pre tieto stroje vyrábať nič, všetko sa dodáva spoza oceánu. Kým Švédi môžu vyrábať súčasti Gripen doma, čo znamená, že Fínsko bude mať technickú obsluhu nových lietadiel prakticky tiež doma. Viac než to, nie je vylúčené, že niektoré podniky Patria vo Fínsku môžu vyrábať a opravovať motory pre Gripeny. Transfer technológií je tiež vec veľmi atraktívna a závažná. Takže Fíni si majú z čoho vyberať.
Tradícia porovnávania všetkých zbraní západných krajín s tými ruskými vznikla už dávno. Nevyhneme sa tomu ani my. JAS-39E Gripen proti, Su-30 alebo Su-35: kto z koho? Zložitá otázka. Myslím, že teoreticky môžu mať ruské lietadlá v leteckom boji zblízka istú prevahu vďaka svojej schopnosti manévrovania, ale boja zblízka je potrebné sa ešte dožiť. Veľkú úlohu tu bude hrať informačné zabezpečenie bojujúcich strán, teda existencie spoločného informačného priestoru s inými druhmi vojsk, a v tejto sfére nie je Gripen minimálne horší ako ruské lietadlá generácie 4+ .Ostatne, mali by sme nechať všetky tieto úvahy milovníkom žánru wargame. Fínsko nie je nadšené politikou Moskvy, ale chová sa nanajvýš umiernene. Pripomeňme, ako fínsky prezident Sauli Niinistö v roku 2018 v rozhovore pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung povedal , že Rusko nemá žiadne dôvody na to, aby zaútočilo na Fínsko alebo pobaltské štáty.
Pokiaľ si Fínsko aj naďalej zachová k všetkému tak racionálny prístup, ktovie, snáď raz ešte veľmi prekvapí americký letecký priemysel.
Dmitrij Kornev