Ruská stíhačka Su-35 zaistila Číne náskok pred americkým letectvom
Čína, 7.máj 2020 ( AM, Sputnik ) – Letectvo Čínskej ľudovej oslobodeneckej armády má oproti americkému letectvu výhodu vďaka prevádzke ruskej Su-35 generácie 4 ++ spoločne s čínskym lietadlom piatej generácie Chengdu J-20. Píše o tom časopis Military Watch.
Podľa autora článku jedným z dôvodov, prečo čínska armáda stále používa ruské stíhačky, je to, že čínski vojaci neverili v potenciál J-20, ktorý bol prijatý do výzbroje v roku 2017. Navyše sa ukázalo, že Su-35 je v prevádzke lacnejšia, má vyššie užitočné zaťaženie, pokiaľ ide o vyzbrojenie, a mimoriadnu manévrovateľnosť vďaka motorom s riadeným vektorom ťahu.
Na Su-35 je možné používať rôzne zbrane, vrátane rakiet typu vzduch-vzduch a rakiet s plochou dráhou letu. Spoločné používanie ruských stíhačiek generácie 4 ++ a nových čínskych lietadiel robí leteckú flotilu Číny univerzálnejšou v porovnaní s americkým letectvom, ktoré v poslednej dobe čelí rôznym obmedzeniam kvôli prevádzke “neviditeľných” lietadiel piatej generácie.
Výhodou Číny je skutočnosť, že môže získavať technológiu od dvoch z troch popredných svetových výrobcov bojových lietadiel, píše MW.
Ruská stíhačka Su-35 je spoľahlivo chránená pred účinkami vysoko presných zbraní. Lokátor nainštalovaný na Su-35, ktorý vidí nepriateľské lietadlá vo vzdialenosti 400 kilometrov, umožňuje zabrániť stretu s lietadlom. Pre porovnanie sa uvádza, že F-16 vidia len na vzdialenosť 200 kilometrov. Ruský radar je zároveň schopný detekovať ciele aj za podmienok aktívneho rádiového rušenia.
Lokátor Su-35 má tiež špeciálny režim “vrtuľník”, ktorý umožňuje odhaľovať objekty, ktoré sa nachádzajú na nebi v nehybnej polohe. Celkom môže stíhač detekovať až tri tucty leteckých cieľov a osem z nich môže byť ostreľovaných súčasne. V dosahu viditeľnosti radaru môžu byť najmenej štyri pozemné ciele, na dva z nich môže vystreliť.
Pripomeňme, že Su-35 je ruské viacúčelové stíhacie lietadlo, jedná sa o modernizáciu stroja Suchoj Su-27. Pôvodne sa volal Su-27M, postupne však boli zmenené motory, radary, zbraňové systémy i navigácia. Prvý prototypu lietadla vzlietol v roku 1988.
Až do roku 2019 americké letectvo dopĺňalo svoje útvary výlučne lietadlami piatej generácie. Ich prevádzka a údržba sa však ukázali ako veľmi drahé a komplikované, a tak sa americká armáda rozhodla nasledovať cestu Číny a obnovila nákupy stíhačiek štvrtej generácie a generácie 4 ++.