© Sputnik / Dmitriy Vinogradov
Aktuality, Letectvo,

Ruský vojenský bloger Fighterbomber: O “neadekvátnych” poľských pilotoch a najlepšom ruskom lietadle

Rusko, 11.máj 2020 ( AM, Sputnik ) – Keď sa na Runete objaví zaujímavé video natočené z kabíny ruského vojenského lietadla, najpravdepodobnejšie je, že ho zverejnil bloger Fighterbomber, no a po ňom aj najrôznejšie médiá.


 

“Výbuch vzácnej ruskej bomby IAB-500”, “MiG-31K s nadzvukovými Kinžalom bol natočený na video”, “Bojové nasadenie Tu-160 v Sýrii na efektnom videu”. Informačnou príčinou publikácií s podobnými atraktívnymi titulkami sú často práve videá Fighterbombera .

 

Ale kto to je, a ako natočil tieto vzácne videá a odfotografoval tieto objekty, je záhadou. Bloger pracuje na všetkých populárnych sieťach: YouTube, Instagram, VKontakte, Telegram, avšak nič okrem mena Ivan Ivanov (čo je najskôr narýchlo vymyslený pseudonym, ktorý má zdôrazniť anonymitu autora) sa z otvorených zdrojov zistiť nedá. Spravodajca Sputniku sa pozhováral s Fighterbomberem a zistil, či pilotom vytýkajú, že natáčajú videá, a dozvedel sa tiež, ak sa dá vôbec za letu nevenovať riadeniu stroja.

 

 

Ste kolektív autorov, alebo bývalý vojenský letec, činný letec, alebo, ako stojí na vašej stránke VKontakte, “nespoločenský dôchodca”? Niektoré príspevky svedčia o tom, že máte priamy vzťah k vojenskému letectvu, napríklad ste podrobne popísal princíp fungovania katapultovacej sedačky, čo sa nepodobá prepisu z internetu. Kto ste v skutočnosti?

Fighterbomber : Som nespoločenský dôchodca so zlou povahou. Anonymita je pre mňa dnes proste komfortnejšia. Je tiež dosť relatívna. S mnohými sledujúcimi pravidelne kontaktujeme. Za istý čas svoje meno samozrejme prezradím a odpoviem na otázky, čo mám spoločné s letectvom, či je to vôbec pravda. Zatiaľ sa predstavujem ako beauty bloger, ktorý moderuje kanál o hodinách, a tiež fakultatívne píše o vojenskom letectve, ale čo si o mne myslia ostatní, je ich vec.

 

 

Máte to na svojich stránkach občas tak, že sa najskôr objaví veľmi atraktívne video, napríklad, ako Il-38 “pozdravuje” americkú lietadlovú loď George Washington a jej leteckú jednotku (pozri nižšie) a potom, vďaka komentárom odberateľov, začína toto video získavať podrobnosti . Nevadí vám, že ľudia nezískajú hneď dosť údajov o čase natáčania, o okolnostiach? Existuje predsa riziko, že veľmi staré a neaktuálne video môže byť považované za novinku?

 

 

Robíte chybu, keď považujete moju stránku za spravodajskú. Úplné údaje ohľadom udalosti nemajú na foto alebo videu najčastejšie ani tí, ktorí posielajú príspevky, prečo ich musím mať ja? Foto alebo video je zvyčajne sprevádzané niektorým vysvetlením autorov, ktorí na základe vlastných skúseností komentujú a približujú ho čitateľom, a až potom mi píšu osobné správy, alebo zanechajú komentár účastníci oných udalostí, po čom sa daný príbeh stáva úplným. V čom je teda riziko? Nikdy prakticky nepíšem kde, kým a kedy boli natočené tieto videá, alebo urobené fotky. Vo väčšine prípadov nejde samozrejme o včerajšie udalosti, ale o staré materiály, ktoré pokladám za zaujímavé bez ohľadu na ich vek, alebo ktoré môžu ilustrovať to, o čom chcem momentálne napísať. Aktualita je dôležitá pre masmédiá, tie informujú o dnešných udalostiach alebo otázkach, ja ale nie som novinár, nie som médium, som bloger. Horúce správy a inside nie je o mne, proste hovorím o práci vojenských letcov tak, ako to považujem za vhodné. Aj keď sa môže stať, že istú informáciu zverejním prvý, alebo okomentujem dnešnej udalosť, avšak nie je to pre mňa hlavné.

 

Vždy ma zaujímala technická stránka otázky. Ako sa dajú natočiť tieto videá z kabín vojenských lietadiel: s pomocou telefónu alebo videokamery na prilbe? Na niektorých videách máte niekoľko rôznych uhlov záberu, ako sa to robí? Nie je snáď nebezpečné venovať sa tomu pri pilotovaní lietadla?

Za pilotovanie to nie je potrebné robiť, máme 21. storočie, môže to robiť člen posádky, ktorý nepilotuje lietadlo. Napríklad palubný inžinier alebo navigátor, alebo dokonca novinár, ktorého vzali do kabíny. V lietadle s jedným členom posádky natáčajú videokamery na helme alebo priamo na trupe lietadla. To všetko je celkom bezpečné.

 

 

Často dodávate: “poslal sleduvateľ,” “video od followera.” Ale kto sú títo ľudia, prečo vám to posielajú? Prečo nezaložia vlastnú stránku, aby sa tiež preslávili?

Asi nechcú. Posielajú to zrejme vojenskí dôchodcovia, ale svoje meno mi neposkytujú.

 

Keď vám tieto videá posielajú činní letci, ako sa na to pozerá ich velenie? Napríklad na tomto videu (pozri nižšie) môžeme pozorovať, ako pilot MiG-31 natočil schôdzku s F-16, ukázal mu palec a zamával na neho … Nie je to porušenie istých vnútorných pravidiel? Mimochodom, lietadlo NATO F-16 predviedol ruskému pilotovi svoje zbrane, alebo to bol taký pozdrav?

 

 

Na tomto videu sa F-16 trochu oddialil od MiG-31 , na tento účel urobil náklon. Zbrane ale predvádzajú energickejším náklonom. Aký to má ale zmysel, ukazovať zbraň tomu, kto je tiež vyzbrojený? No, ukázal, a čo ďalej? Nemá ju väčšiu.

 

Zamávať na pozdrav vo vzduchu posádke iného lietadla nie je porušenie pravidiel. Velenie je tým nadšené, jeho členovia sú tiež takmer všetci sledujúci Fighterbombera. Ale môžu tiež uložiť trest letcom, ktorí dajú video na internet. Je to jedna z príčin, prečo mám málo čerstvých príspevkov, sú hlavne natočené novinármi a tlačovými službami.

 

Písať o profesii vojenského letca je možné a potrebné. Tým skôr, že je to zaujímavé. Áno, existuje chúlostivý problém zachovania štátneho tajomstva. Preto má bloger, ktorý chce písať na vojenské témy, vždy na to myslieť. Ale nie je správne zakazovať letcom vôbec natáčať. Pozrite sa, koľko výborných záberov a videí majú západný vojenskí letci. A neviem o prípadoch, že by na ich blogoch boli prezradené nejaké tajomstvá. Zvyčajne to robia médiá. Ale pilotáž, riskantné úkony, krásne pohľady a práca, to všetko je možné a je potrebné ukazovať. Mal som v blogu rozhovor s jedným z najznámejších kameramanov v Rusku, ktorý natáča vo vzduchu, bývalým pilotom stíhačky Arturom Sarkisjanom. Tiež si myslí, že zákazy nie sú účelné, že je potrebné vypracovať pravidlá a postarať sa o bezpečnosť tohto natáčania.

 

A čo sporný výklad toho, čo vidíme na obrazovke? Napríklad video o poľskom F-16, ktorý vytiahol podvozok, keď uvidel ruské lietadlá (pozri nižšie). Mnohí užívatelia si to vyložili ako výzvu voči ruskému lietadla, aby pristál na uvedené letisko, kvôli čomu označili niektoré médiá správanie Poliaka za “neadekvátny úkon”. V komentároch sa ale potom objavili názory (a tiež predpoklady niektorých expertov), ​​že poľský pilot tým chcel znížiť rýchlosť, pretože F-16 má, na rozdiel od ruských Il-38 a Su-27, problémy s letom malou rýchlosťou. Čo má pre nás väčší význam, divadlo a faktor “wau” (tiež vlastenecký), alebo presná a jasná expertíza, rozbor tej alebo inej epizódy na nebi?

 

 

So sporným výkladom sa nič urobiť nedá. Keď má ten, kto vykladá, za cieľ ukázať udalosť tak, ako si praje, rovnako to urobí bez ohľadu na fakty, ktoré sa pre jeho úmysel nehodia. V komentároch k tomuto videu som jasne napísal, že letec F-16 vytiahol podvozok zrejme preto, aby sa mu dobre letelo malou rýchlosťou, avšak väčšia časť médií vyzdvihla druhý odsek, v ktorom som napísal, že tento signál je tiež požiadavkou vykonať pristátie. Nie je to teda otázka pre mňa, ale pre novinárov a ich profesionálnu etiku.

 

Na internete je “lietadlovej” tematiky viac než dosť, vy ste ale objavil vlastné miesto. V čom tkvie zvláštnosť Fighterbombera, čo si myslíte?

Nie, nemám žiadne zvláštnosti. Proste píšem o vojenskom letectve tak, aby mi bolo rozumieť. Aby to bolo zaujímavé ako pre odborníkov, tak pre ľudí vôbec vzdialených letectvu. 85% sledujúcich Fighterbombera sú ľudia nemajúci s letectvom nič spoločné. Snažím sa tiež písať s humorom, bez ktorého sa nedá obísť ani v civilnom živote, ani v armáde.

 

Fighterbomber je vlastenecký projekt? Máte nejaké Insides z ministerstva obrany RF?

Fighterbomber je rozprávač o najlepších letcoch najlepšej krajiny na svete a o najlepšej práci. Som samozrejme vlastenec. Ale žiadne Insides z ministerstva obrany nemám.

 

 

A na koniec bleskový prieskum. Ktoré lietadlo je mocnejšie: F-35 alebo Su-57? Ktoré ruské vojenské lietadlo považujete za najlepšie? Čo si myslíte, kedy vykoná prvý let ruský perspektívny strategický bombardér (PAK DA)?

Nedá sa porovnať to, čo existuje, s tým, čo ešte nie je. Keď bude Su-57 prijatý do výzbroje, uvidíme. Lenže Su-57 je potrebné porovnávať s F-22 a nie s jeho odrezanou kópiou F-35 , ktoré má znížené charakteristiky kvôli zlacneniu konečného výrobku. Najlepšie lietadlo ruského vojenského letectva je vrtuľník Mi-8 , pretože je to pracovný a najspoľahlivejší stroj, bez ktorého nie je dnes mysliteľná ani vojna, ani všedné dni armády. Ale podľa môjho názoru je dnes “topom” ruského útočného letectva Su-35, Su-34, Su-25 a Tu-160.

 

Neviem, kedy poletí PAK DA, možno, že už niekde pomaly lieta. Hodinky s firemnou symbolikou už vyrobili Tupolevovci

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov