© sputnik
Aktuality, Letectvo,

Aljaška pod ruským “dáždnikom” – testovanie Hypersonickej rakety pre Tu-22M3M

Rusko, 19.máj 2020 ( AM, Sputnik ) – Ruský vojenský priemysel, ktorý čaká na nové univerzálne lietadlo PAK DA, rozvíja zatiaľ rezervy sovietskeho obranného priemyslu zo sedemdesiatych rokov. Modernizované raketové bombardéry z tejto doby dokážu po vybavení modernými nadzvukovými strelami zaistiť spoľahlivú obranu vzdušných hraníc. Nedávno sa konali skúšky novej Hypersonickej strely na strategickom bombardéri Tu-22M3 . Nová zbraň bude použitá na vyzbrojenie modernizovaného Tu-22M3M spolu s radom ďalších nových leteckých útočných prostriedkov.


O ruských hypersonických strelách a spôsoboch ich dopravy k potenciálnemu cieľu sa dnes hovorí toľko, že sa v tom nedá tak ľahko vyznať. Pokúsime sa to vysvetliť.

1. Pre strategické jadrové sily na zemi sú určené raketové systémy Avangard s nadzvukovými riadenými bojovými hlavicami. Sú to medzikontinentálne raketové jadrové systémy.

2. Pre lode a ponorky vojenského námorníctva vyvíjajú Hypersonickú strelu Zirkon, ktorá má zaistiť prielom protivzdušnej obrany útočného oddielu lietadlovej lode a zásah najviac chránených cieľov na mori.

3. A nakoniec na hypersonických lietadlách MiG-31K rozmiestňujú hypersonické balistické rakety Kinžal, ktoré zabezpečia vzhľadom na dolet nosných lietadiel splnenie bojových úloh na strategickej vzdialenosti do 3 000 km.

A teraz sa objavili správy o ešte jednej hypersonickej strele pre modernizované lietadlo Tu-22M3M. Toto lietadlo môže tiež samozrejme fungovať ako bombardér a tiež niesť “kinžaly,” ale vývoj novej hypersonickej strely sa zdá celkom odôvodnený. Nejde iba o novotu. Kinžal bol najskôr vyvinutý pre použitie s jadrovou bojovou hlavicou. Naháňa to trochu strach, ale je to pre “poslednú vojnu.” Kdežto samotný nový výrobok bol zrejme vyvinutý ako tradičnejšia, menej globálna a preto presnejšia okrídlená strela.

Ide pravdepodobne o to, čomu médiá hovoria “Hypersonická riadená strela”. Západné špecializované médiá o tom píšu približne od roku 2017. Pripomínajú, že sa podľa funkcií a kapacít podobá americkým strelám AGM-158 Jass. Podrobné informácie o tomto výrobku sú samozrejme tajné, avšak niečo sa dá dozvedieť zo skorších správ. Prvýkrát o tomto projekte prehovoril hlavný veliteľ ruského vojenského letectva Alexander Zelin na konferencii zástupcov leteckého priemyslu v Moskve v apríli 2013. Vtedy povedal, že v Rusku pracujú na projekte vývoja hypersonických striel pre raketové lietadlá. Projekt má dve etapy. V prvej sa mala do roku 2020 vyvinúť “kompaktná operatívne taktická letecká strela s doletom 1 500 km a rýchlosťou 6 Mach.” Súdiac podľa všetkého je to práve strela, ktorú západné médiá označujú za Hypersonickú riadenú strelu.

V druhej etape, v dvadsiatych rokoch, má byť výzbroj strategického letectva doplnená, podľa Zelina, dokonalejšou hypersonickou strelou s rýchlosťou 12 Mach, ktorá zaistí stratégom zásah cieľov v akejkoľvek medzikontinentálnej vzdialenosti. Dnes ale žiadne informácie o tejto strele nie sú. Pripomenieme, že predtým bola za obnovený systém pre modernizované lietadlá Tu-22M3M označená strela X-32 o doletu do 1 000 kilometrov. Bola prijatá do výzbroje pred niekoľkými rokmi, jej rýchlosť sa blíži hypersonickej, ale vcelku je to len modernizovaná verzia X-22 s technológiami a taktickými technickými vlastnosťami sedemdesiatych rokov minulého storočia. Kdežto v prípade hypersonickej riadenej strely ide o aktuálne vymoženosti.

Aljaška a Guam pod ruským “dáždnikom”

Vývoj novej hypersonickej strely ako súčasti výzbroje obnoveného Tu-22M3M má značne zmeniť kapacity budúceho diaľkového letectva. V marci 2020 vykonala táto modifikácia stroja známeho už zo sovietskej doby svoj druhý testovací let. Nesmieme zabúdať, že Tu-22M3M je sám o sebe jedným z najlepších lietadiel 1970-1980 rokov a má niekoľko nestarnúcich kladov, ku ktorým patrí nadzvuková rýchlosť, nenáročnosť na kvalitu vzletovej a pristávacej dráhy, veľká užitočná záťaž a rozmiestnenie striel a bômb ako zvonku, tak vnútri lietadla, čo znižuje jeho rádiolokačnú viditeľnosť. Zvlášť vyzdvihneme medzikontinentálny dolet vďaka dotankovaniu počas letu. Dokázali to kedysi Tu-22M, avšak zariadenie na dotankovanie bolo z lietadiel odstránené v dôsledku dohody o obmedzení strategických zbraní v sedemdesiatych rokoch. Tu-22M3M túto opciu zrejme znovu dostane. Takže získame dosť málo viditeľné lietadlo, možno aj s motormi z nadzvukového strategického bombardéra Tu-160m2.

Tu-22M3M dokáže v malej výške a nadzvukovou rýchlosťou uraziť 1 500-2 000 km od letiska a zasadiť úder nadzvukovými strelami na vzdialenosť už 1 500 km. Keď tieto lietadlá budú rozmiestnené na Kolskom polostrove (na severozápade európskej časti Ruska), budú môcť kontrolovať takmer celý Severný Atlantik od Kanady do Veľkej Británie. Keď budú Tu-22M3M rozmiestnené na základniach na Ďalekom Východe RF, môže sa pod “dáždnikom” ocitnúť západnú časť Pacifiku od Guamu do Aljašky a tiež časť Kanady.

 

Pred použitím tohto leteckého raketového systému je potrebné vyriešiť otázku rozviedky a cieľov na veľké vzdialenosti. Vysvetlíme to: dolet striel 1 500 km je za hranicami dosahu protilietadlovej obrany leteckej útočnej skupiny a tiež za hranicami možnosti objavenia cieľov samotnými nosnými lietadlami. Vypustenie strely na túto vzdialenosť môže byť fakticky uskutočnené buď s pomocou samonavádzacieho systému strely a teda riadené na diaľku operátorom , alebo na základe dát zvonku. Túto úlohu môže hrať buď iné lietadlo, alebo loď, tiež to môže byť umelá družica Zeme. To posledné je zrejme najlepšie riešenie. Lietadlá typu Tu-22M dokážu samozrejme vstúpiť aj do priestoru protivzdušnej obrany útočnej skupiny lietadlovej lode a šance na prežitie v tomto priestore sú dosť veľké. Mne sa ale zdá, že keď už máme strely o veľkom dolete, bolo by to neodôvodnené riziko.

 

Máme teda očakávať, že sa v Rusku objaví príslušná skupina družíc, ktorá mimochodom existovala v ZSSR práve pre tieto účely. Od roku 2009 bolo v priestore okolo Zeme zahájené rozmiestnenie obnoveného systému radiotechnického a radiolokačného prieskumu oceánskych priestorov s pomocou družíc Lotos-S a Pión. Tento systém je náhradou starého sovietskeho systému Legenda, ktorého termín prevádzky skončil v tomto storočí.

Vieme, že podľa projektu modernizácie má byť v najbližších rokoch obnovených najmenej 30 Tu-22M3, z ktorých budú Tu-22M3M. Predĺži to samozrejme termín prevádzky týchto slávnych lietadiel o 10-15 rokov alebo aj dlhšie, zrejme presne na dobu potrebnú na úplnú modernizáciu parku diaľkového letectva s pomocou vyvíjaného univerzálneho lietadla PAK DA (Perspektívny letecký komplex diaľkového letectva), ktorý nahradí Tu-22M, TU -95MS a Tu-160.

Dmitrij Kornev

 

Pre Su-57 sa vyvíja vnútrotrupová hypersonická strela

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov