USA potvrdili, že by bombardéry F-15 mohli niesť jadrové bomby
USA, 9. jún 2020 (AM) – Bombardéry F-15E Strike Eagle prešli testovaním na možnosť niesť jadrové bomby B61-12. V pondelok túto informáciu oznámili v Sandian National Laboratories v Spojených štátoch.
“Bomby boli testované vo všetkých štádiách použitia a testovací tím si je “mimoriadne istý”, že bomby sa hodia pre používanie na daných bombardéroch”- uviedol zástupca laboratória Stephen Samuels
Bomby sa púšťali z výšky 7,5 kilometra v púšti Nevada. Testy prebehli ešte v marci, ale verejnosť o nich bola informovaná až teraz. Jadrové komponenty v bombách počas skúšok boli zamenené atrapami. Vďaka testom budú môcť tieto bomby, ktoré boli uvedené do prevádzky pred pol storočím, byť používané ďalších 20 rokov.
V minulom roku písal americký magazín The National Interest o porovnaní amerických lietadiel F-15C Eagle, ktoré tvoria polovicu všetkých stíhačiek vo výzbroji amerického vojenského letectva a ruských stíhačiek piatej generácie Su-57. Uviedli, že americké lietadlá nedokážu bez hlbokej modernizácie čeliť Su-57. V článku sa hovorí, že Su-57 predčia početné svetové stíhačky čo do manévrovateľnosti aj výzbroje. Lietadlo F-15C bude potrebovať veľkú modernizáciu a nové zbrane, aby dokázalo čeliť ruskému lietadlu.
Americká stíhačka teoreticky môže, píše The National Interest, získať modul Legion, ktorý už vyvíja spoločnosť Lockheed Martin. Vďaka tomuto modulu by F-15C dokázala zistiť prítomnosť lietadiel vybavených stealth povrchom vrátane Su-57, a zaútočiť na ne. “Su-57 ale vydrží prvý výstrel a F-15C sa ocitnú v nevýhodnej situácii v porovnaní s neobvykle manévrovatelnými ruskými stíhačkami,” upresňuje magazín. V tomto prípade bude prežitie americkej stíhačky úplne závislé na profesionalizme letcov.
Spomeňme tiež, že výroba najnovšej americkej stíhačky F-35 je ohrozená, keďže Turecko zastavilo výrobu rady komponentov. Minimálne 15 dielov lietadla sa nevyrába v požadovanom množstve, uvádza sa v správe štátneho kontrolného úradu USA. Počet súčiastok, ktoré výrobca dostával s oneskorením, sa zvýšil z 2 tisíc v auguste 2017 na 10 tisíc v júli 2019. Približne 60 percent nedostatku náhradných dielov pripadá na 20 dodávateľov.