Námorníctvo Spojených štátov získalo prvý konvertoplán CMV-22B
Bell Textron Inc., dcérska spoločnosť Textron Inc. (NYSE: TXT), a Boeing [NYSE: BA] dodali 22. júna prvý letún CMV-22B pre operácie Námorníctva Spojených štátov. Konvertoplán V-22 bude slúžiť v rámci flotily Logistics Multi-Mission Squadron (VRM) 30 na základni North Island v San Diegu.
ZÁKLADŇA NORTH ISLAND, Kalifornia (27.júna 2020) – Prvý konvertoplán CMV-22B pre námorné operácie dorazil na leteckú základňu na North Island
„Sme hrdí na to, že operácie Námorníctva Spojených štátov amerických budú mať celosvetovo podporu vďaka konvertoplánu a jeho schopnosti poskytovať logistické služby aj pri časovo náročných akciách,“ povedal Kurt Fuller, viceprezident Bell V-22 a riaditeľ programu Bell Boeing.
Táto dodávka letúna americkému námorníctvu je v poradí už celkovo tretia. Prvý vývojový testovací model CMV-22B dodal Bell Boeing vo februári na základňu Naval Air Station Patuxent River, kde pokračoval vo vývojovom testovaní. Druhý konvertoplán dorazil v máji. Námorná verzia V-22 v americkom námorníctve nahradí pri preprave personálu a materiálu na lietadlové lode flotilu lietadiel C-2A Greyhound.
„Prvá dodávka letúna pre flotilu predstavuje novú kapitolu programu V-22 Tiltrotor. Námorníctvo USA bude môcť vďaka jej podpore realizovať dôležité operačné misie po celom svete s väčšou flexibilitou,“ povedal Shane Openshaw, viceprezident Boeing Tiltrotor Programs a zástupca riaditeľa tímu Bell Boeing.
CMV-22B a C-2A Greyhound si v apríli symbolicky vo vzduchu odovzdali pochodeň.
„CMV-22B sa stane dôležitým prostriedkom podpory lietadlových lodí a udržania ich smrtiaceho účinku v boji,“ povedal kapitán amerického námorníctva Dewon Chaney, Commodore, Fleet Logistics Multi-Mission Wing. „Univerzálna schopnosť nasadenia CMV-22B pri rade misií, ktoré letún už v praxi preukázal, nájde v budúcnosti uplatnenie v rámci Air Wing of Naval Aviation. Prílet tohto lietadla je prvým z mnohých krokov k tomu, aby sa všetko stalo skutočnosťou.“
CMV-22B, ktorý je schopný prepraviť až 2 700 kilogramov nákladu, v sebe zlučuje vlastnosti vrtuľníka s vertikálnym vzletom a pristátím (VTOL) a charakteristiky turbovrtuľového lietadla s dlhým doletom, efektívnym využitím paliva a rýchlosťou.
Bell Boeing navrhol variantu konvertoplánu pre námorníctvo tak, aby vyhovovala širšiemu spektru požiadaviek. Dve dodatočné 60-galonové nádrže a ďalšie rozšírené nádrže zaisťujú dolet 2 130 kilometrov. Je to jediný letún, ktorý môže bezpečne pristáť na lietadlovej lodi s modulom motora F135C umiestneným vo svojom trupe a poskytovať dodávku „roll-on/roll-off“.