Rusko nemá lietadlové lode ktoré by sme mohli topiť – Ukrajinský kontraadmirál odmieta dostavbu krížnika „Ukrajina“
Ukrajina, 6. júl 2020 (AM) – Veliteľ ukrajinského námorníctva kontra-admirál Alex Neižpapa v rozhovore pre denník „ Dumskaja “ uviedol, že odmietnutie dokončenia krížnika „Ukrajina“ v Kyjeve je spojené s nedostatkom ruských lietadlových lodí podľa amerického typu.
“Pri krížniku Ukraina sa rozhodlo, že nebude súčasťou námorníctva – je to stará sovietska oceánska loď. Všetky zbraňové systémy, ktoré na nej stáli, boli vyrobené v Rusku. Samotný krížnik je iba veľkým cieľom,” a nič viac, “povedal Neižpapa.
Poukázal na to, že na vypustenie takejto lode do mora je potrebná primeraná podpora. Navyše, podľa kontraadmirála, bol krížnik koncipovaný ako „vrah lietadlových lodí“ a jeho úlohou bolo zničiť útočné skupiny lodí Spojených štátov amerických.
“Nemáme také úlohy, takže ich nebudeme môcť použiť na zamýšľaný účel. Musíme ničiť ruské lietadlové lode a oni také nemajú … Ukrajina preto nepotrebuje” zabijakov lietadlových lodí “, uviedol.
Osud raketového krížnika Ukrajina ukazuje stav samotnej Ukrajiny
Na Ukrajine spustený raketový krížnik, ktorý od roku 1990 hrdzavie v blízkosti kotviskovej steny závodu na stavbu lodí v Nikolaeve, bude rozobratý na náhradné diely. Takýto návrh ukrajinskému prezidentovi Vladimirovi Zelenskému dal minister obrany Štefan Poltorak v apríli minulého roku. Stav tejto impozantnej vojnovej lode sa stal symbolom toho, čo sa deje vo všeobecnosti na Ukrajine.
Ukrajina nikdy nebola schopná zbaviť sa obrovského “dedičstva” zdedeného po Sovietskom zväze vo forme stavby lodí, výroby lietadiel, poľnohospodárskych strojov, automobilov, elektrární atď. Teraz “Ukrajina” zaoceánsky krížnik rozoberie.
Táto loď bola postavená v Nikolaeve v posledných rokoch sovietskej moci, v rokoch 1984-1990. Krížnik patrí do projektu 1164 “Atlant” – triedy lodí, ktoré sú medzi ťažkými krížnikmi a torpédoborcami. Medzi ich hlavné úlohy patrí likvidácia hladinových lodí nepriateľa akejkoľvek pozície, boj proti ponorkám, riešenie problémov kolektívnej obrany, podpora výsadkov a množstvo ďalších funkcií. “Ukrajina”, medzi inými zbraňami, mala mať námornú verziu systému S-300 “Fort”, rovnako ako 16 odpaľovacích zariadení pre protilietadlové rakety “Vulkan”. Pôvodné „sestry“ „Ukrajiny“ sú v štruktúre ruského námorníctva – „Moskva“ (Čiernomorská flotila) a „Variant“ (Pacifická flotila).
V roku 1993 bol krížnik v 75% rozostavanosti odstránený z ruského námorníctva a presunutý do flotily Ukrajiny. V nasledujúcom roku, úrady Kyjeva prestali so stavbou kvôli financovaniu. V roku 1998 sa prezident Kučma rozhodol pokračovať v dokončení a zároveň existoval dôkaz, že úroveň pripravenosti lode bola 95%. Stavba však nebola nikdy dokončená.
Rusko bolo pripravené kúpiť túto loď projektu 1164 (podobne ako “Moskovský” krížnik) na začiatku 200s za symbolickú sumu milión dolárov, potom ho dokončiť a vybaviť, ale úrady v Kyjeve chceli oveľa viac. Potom, v roku 2011, vtedajší ruský minister obrany Serdjukov vyjadril svoju ochotu vziať krížnik “za nič”. Ukrajina odmietla.
Teraz Rusko nepotrebuje Ukrajinu, je jednoduchšie a lacnejšie postaviť novú loď tejto triedy. Je nepravdepodobné, že sa nájde kupec „Ukrajiny“ v inej krajine.
Osud krížnika bol dávno spečatený. Rozhodnutie demilitarizovať túto loď, vrátane odstránenia všetkých zbraní a ich následného predaja, uskutočnil prezident Petro Porošenko v roku 2016. So všetkými nákladmi na jeho údržbu, bol použitý len ako múzeum, ktoré možno nazvať len múzeum zavraždenej flotily Ukrajiny. Po opakovaných žiadostiach o financovanie ho armáda úplne opustila a nechala krížnik (alebo skôr to, čo z neho zostalo), aby sa rozhodli stavitelia lodí v továrni v Nikolaeve.
Zostáva pripomenúť niečo o osude ukrajinskej stavby lodí všeobecne. Lodenica Nikolaev má dlhú históriu. Bola založená v roku 1787 a vo svojej histórii spustila stovky lodí. V sovietskych časoch to boli takmer všetky veľké protiponorkové lode, vrátane Projektu 61. V predvojnových rokoch pred Veľkou vlasteneckou vojnou vyrobili stavitelia lodí Nikolaev legendárne „Ščuki“ – naftové ponorky projektu „Y“. Prakticky celá sovietska rybárska flotila Tichého oceánu a Atlantického oceánu, Baltského mora a Čierneho mora, bola tiež vybavená loďami z Nikolaeva.
Objektívne povedané, suverénna Ukrajina vo forme lodeníc Nikolaev dostala obrovský vojensko-priemyselný komplex. Dokonca aj teraz nie je nič takého na svete a iba obrie juhokórejské lodenice Hyundai Heavy Industries Ulsan by sa mohli porovnať s Nikolaevskými lodenicami obdobia ZSSR.
Iróniou osudu je, že stavba lodí v Nikolaeve bola vytvorená v rámci rozvoja Novoruska po tom, ako sa Ruská ríša etablovala v regióne Severného Čierneho mora, Krymu a regiónu východného Čierneho mora. To znamená, že to bol pôvodne ruský cisársky projekt. Samozrejme, že to zvládne len impérium. Počas sovietskych časov sa stavba lodí rýchlo rozvíjala.
Ako to Ukrajina využila? Niečo vyplienili a predali do šrotu, niečo, čo zostalo hrdzavie. Stavitelia lodí utiekli, konštrukčné kancelárie zatvorili … V priebehu oligarchickej éry Ukrajiny sa majitelia lodeníc začali meniť chaotickým a rýchlym spôsobom. Zahraniční investori boli prinútení ukrajinskými bezpečnostnými silami predať svoje akcie v lodeniciach Nikolaev, alebo ich odmietnuť.
Ako výsledok, lodenica Nikolaev, diamant v korune sovietskej stavby lodí, bola uvedená do konkurzu. Ukázalo sa, že aj tak dobre fungujúca a čo je najdôležitejšie, kedysi výnosná produkcia môže byť privedená do poklesu – a súčasná história „Ukrajiny“ jasne dokazuje situáciu na Ukrajine samotnej.
Najväčšie technické úspechy ľudskej civilizácie – raketové krížniky, letecký, automobilový a tankový priemysel, rádioelektronika a mnoho ďalšieho – všetko toto dedičstvo obrovskej ríše sa ukázalo byť nezmyselným a príliš drahým potešením pre štát, ktorý zarába peniaze na vývoze kukurice.
Teraz môžeme povedať, že Ukrajina nemá flotilu. Ani vojenskú, ani civilnú. Ukrajinská lodná spoločnosť, ktorá mala pred rokom 1991 – 227 plavidiel, sa doteraz znížila na jedno plavidlo.
Situácia vojenského námorníctva nie je o nič lepšia: vlajková loď Getman Sagaidačnyj je bývalá sovietska hraničná loď. Od roku 2005 bola postavená na vodu prvá ukrajinská korveta „Vladimir Veľký“ v tých istých Nikolaevských lodeniciach, úroveň pripravenosti lode klesla na 50%.
Hovorí to o slabosti štátu, ktorý nielenže nemôže postaviť novú loď, ale tiež si nemôže uvedomiť niečo, čo sa už začalo.
Nemecké médiá predpovedajú bankrot Ukrajiny
Nemecké finančné noviny Handelsblatt predpokladajú, že odstúpenie šéfa Národnej banky Ukrajiny (NBU) Jakova Smolia je prejavom nedôvery ukrajinskému prezidentovi Vladimírovi Zelenskému a môže spochybniť finančnú stabilizáciu hospodárstva krajiny.
Analytik nemeckých finančných novín Handelsblatt je presvedčený, že Ukrajina čelí bankrotu v dôsledku rezignácie šéfa Národnej banky Ukrajiny (NBÚ) Jakova Smolia. 1. júla napísal rezignáciu, v ktorej vysvetľoval svoj krok „systematickým tlakom na banku“. Najvyššia rada 3. júla odvolala predsedu NBÚ. Podľa Handelsblatt sa kvôli rezignácii Smolia emisia eurodlhopisov zastavila, vďaka čomu Ukrajina vyplatila zahraničným veriteľom miliardy dlhov. Teraz krajina čelí bankrotu.
Veliteľ ukrajinského námorníctva kontraadmirál Alex Neižpapa
11. júna tohto roku ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vymenoval za veliteľa námorných síl Ukrajiny kontra admirála Alexeja Neižpapa, ktorý bojoval na Donbase. Veliteľ ukrajinského námorníctva kontra-admirál Alex Neižpapa sa narodil v roku 1975 v Sevastopole . V roku 1997 absolvoval námorný inštitút v Sevastopole, v roku 2008 – námorný inštitút v Sevastopole (operačno-taktická úroveň) a Národnú univerzitu obrany Ukrajiny v roku 2015. V rokoch 2015 – 2019 bol zástupcom veliteľa námorných síl pre bojový výcvik – vedúci oddelenia bojového výcviku velenia námorných síl Ukrajiny. Od apríla 2020 pôsobil ako zástupca veliteľa námorných síl Ukrajinských ozbrojených síl.
Pôsobil ako dôstojník od poručíka po kapitána prvej triedy na lodiach námorných síl Ozbrojených síl Ukrajiny (v pozíciách od veliteľa fregatovej batérie po veliteľa brigády povrchových lodí). Vojenské hodnosti dostal dvakrát na funkcie veliteľa lode a veliteľa brigády. Opakovane viedol medzinárodné cvičenia Sea Breeze z ukrajinskej strany. Zúčastnil sa bitiek v Donbase.