Ilustračné foto: Dvojmiestne cvičné stíhacie lietadlo MiG-21UM vo farbách Letectva Vietnamskej ľudovej oslobodzovacej armády, zdroj: topwar.ru
Aktuality, Letectvo,

Vietnam by rád nové jednomotorové stíhačky, ktorými by nahradil MiGy-21, Rusko ako tradičný dodávateľ, ale nič podobné nevyrába

Rusi však chystajú do výroby nový prúdový motor Klimov RD-93MA, ktorý je vhodný do ľahkých jednomotorových stíhacích lietadiel…


Vietnam / Rusko, 13. júl 2020 (AM, topwar/topcor) – Vietnam už dávnejšie (november 2015) vyradil staré sovietske jednomotorové stíhacie lietadlá MiG-21 a dodnes nemá za ne náhradu v podobe moderného ľahkého stíhacieho lietadla. Nájsť adekvátneho nástupcu zostáva teda naďalej jednou z najťažších úloh, pred ktorými stojí Letectvo Vietnamskej ľudovej oslobodzovacej armády, а zdá sa, že táto úloha je za súčasnej situácie priam neriešiteľná.

 

Ako sa píše v príspevku vietnamského špecializovaného portálu VietDefense, Rusko – pre Hanoj tradičný dodávateľ prúdových stíhacích lietadiel – už nevyrába jednomotorové stíhačky.

„Všetky súčasné ruské stíhacie lietadlá, či už sú to stíhačky MiG alebo Suchoj, sú dvojmotorové”, – uvádza známu skutočnosť VietDefense.

 

V roku 2019, ako uvádza portál VietDefense, priviezli Spojené štáty na výstavu Defense & Security Exhibition 2019 stíhacie lietadlá F-16V Block 70/72. Tieto lietadlá si však Vietnam z dôvodu zákazu vývozu zbraní do Vietnamu pre americké zbrojné spoločnosti nemôže kúpiť. Podľa aktuálne platných podmienok totiž Vietnam môže dovážať z USA len strelné zbrane a iné „nesmrtiace vybavenie”.

 

India sice ponúkla Vietnamu svoje ľahké stíhacie lietadlo HAL Tédžas vrátane logistických prevádzok vo Vietname. Problémom je však to, že stíhačka HAL Tédžas je poháňaná americkým prúdovým motorom General Electric F404-GE-IN20 a ten môže vyvolať námietky zo strany USA vysvetlené vyššie.

 

Čínsko-pakistanské stíhacie lietadlá ako napríklad PAC/CAC JF-17 Thunder neprichádzajú do úvahy. Je totiž nepravdepodobné, že by Číňania predávali lietadlá, ktoré by primárne boli určené proti nim samotným, určite nie bez extrémnych ústupkov, na ktoré by Vietnam očividne nepristúpil.

 

Podľa portálu VietDefense tak zostáva už iba švédsky JAS-39 Gripen, ktorý je navyše pre Vietnamcov zaujímavý aj vďaka tomu, že dokázal prekonať na spoločných thajsko-čínskych cvičeniach Falcon Strike 2015 čínske stíhacie lietadlá Šenjang (Shenyang) J-11, ktoré sú kópiou ruských stíhacích lietadiel Su-27SK.

Portál VietDefense vidí v prípade Gripenov „iba” jeden vážny problém a tým je integrácia ruských riadených rakiet. Pre Vietnam by to totiž znamenalo kupovať spolu so západnými lietadlami aj západnú výzbroj, čoby významne predražilo celý nákup novej techniky. Je známa ochota ruských výrobcov, MiG aj Suchoj, ohľadom umožnenia integrácie avioniky a použitia západných rakiet na ruských lietadlách – indické ťažké stíhacie lietadlá Su-30MKI používajú okrem ruského elektronického vybavenia aj francúzske a izraelské (SAGEM, Elta), je však otázne, či by s podobnou možnosťou súhlasil a umožnil jej uskutočnenie aj švédsky výrobca.

 

V súvislosti s lietadlami JAS-39 Gripen je však zarážajúce, že si portál VietDefense „neuvedomil”, že i tieto lietadlá používajú americké motory, nesúce sice označenie Volvo RM12, v zásade sú to však motory General Electric F404 licenčne vyrábané vo Švédsku. V konečnom dôsledku pre Vietnam by tak mohli Gripeny rovnako ako indické ľahké stíhačky HAL Tédžas „naraziť” na nesúhlas americkej administratívy.

 

Vráťme sa preto na úplný začiatok, kde je uvedená jedna zásadna informácia. Tou je správa o novom ruskom prúdovom motore RD-93MA. Predchodca uvedeného motora poháňa čínsko-pakistanské ľahké stíhacie lietadlo CAC/PAC JF-17 Thunder a podľa portálu Defenseworld.net, uvedený nový prúdový motor, ktorý vyvinula ruská spoločnosť Klimov patriaca do Zjednotenej motorovej korporácie (UEC – United Engine Corporation, resp. rusky Объединённая двигателестроительная корпорация) bol aktuálne podrobený testovaniu v tepelnej komore kvôli prevereniu rýchlostných charakteristík v podmienkach simulácie letu.

 

Ilustračné foto: Nový ruský prúdový motor nesúci označenie RD-93MA od spoločnosti Klimov (ODK), zdroj: topcor.ru / rostec.ru

 

Dvojprúdový motor RD-93MA bol špeciálne vyvinutý pre pohon jednomotorových stíhacích lietadiel. Je modernizáciou motora RD-93, ktorý v súčasnosti poháňa pakistanské stíhačky JF-17 a taktiež čínske ľahké stíhačky Čchengtu (Chengdu) FC-1, určené predovšetkým pre export.

 

V priebehu spomínaných testov bol motor vystavený podmienkam čo najviac sa blížiacim tým reálnym. Preverené bolo taktiež fungovanie systému automatického riadenia motora BARK-93MA.

 

Očakáva sa, že motor RD-93MA bude mať maximálny ťah (s prídavným spaľovaním) až 91,2 kN oproti ťahu 81,4 kN dosahovanému na predchádzajúcej verzii RD-93. Zvýšený ťah umožní stíhacím lietadlám JF-17 a FC-1 nielen niesť väčšie množstvo výzbroje ale tiež dosahovať vyššiu rýchlosť.

 

Modernizovaná verzia motora (RD-93MA) sa podľa skôr zverejnených informácií bude predávať Pakistanu priamo. Portál Defenseworld.net ďalej na základe informácii výrobcu dopĺňa, že práce na modernizácii boli iniciované čínskou stranou, ktorá si zatiaľ objednala viac ako 100 kusov týchto agregátov.

 

Nový motor by sa mal dostať do fázy vojskových skúšok ku koncu roka 2020, čo znamená, že stíhacie lietadlá JF-17 verzie Block 3 budú môcť byť podrobené letovým skúškam už s motormi RD-93MA najskôr v rokoch 2021-22.

Nuž, a Vietnamci, ako tradičný spojenec Ruska, by sa mohli spýtať, prečo Rusi nevyrábajú aj ľahké stíhacie lietadlo na export, keďže vhodnú pohonnú jednotku by pre také lietadlo mali. A nielen Vietnam, ale i ďalšie krajiny juhovýchodnej Ázie a Afriky by o podobné stíhacie lietadlo určite mali záujem. Na mnohých miestach Zeme dodnes lietajú staré sovietske stíhačky MiG-21 či MiG-23 a netrpezlivo čakajú na svojho nástupcu.

Zdroj: topwar/VietDefensetopcor

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov