.
Aktuality, Pozemná technika,

Britskí poslanci sa obávajú o budúcnosť obrnených vozových parkov britskej armády

Veľká Británia, 24. júl 2020 (AM) – Britská armáda, ktorá bola veľmi vyčerpaná nasadením v ťažkých misiách v Afganistane a Iraku, musela čeliť škrtom v rozpočte v rámci strategických hodnotení v rokoch 2010 a 2015.


 

Išlo o to, že tento rozpočet nijako neriešil nové požiadavky, ale hasil akútnu potrebu, čiže prioritu, ktorú bolo treba hasiť. Vyzliekli Petra, aby obliekli Stefana. To bol rozpočtový program Britskej armády. Napriklad obnova jadrových ponoriek kráľovského námorníctva, alebo nadobudnutie nových F-35.

 

„Britská armáda zaostáva za kráľovským námorníctvom a kráľovským letectvom” a „nemôže dostať to, čo potrebuje”, sťažoval si minulý rok jeden z jej funkcionárov The Times.

Očakávanú zmenu ohlasil Britský premiér Boris Johnson, ktorý poveril Sira Alexa Ellisa, aby nanovo zadefinoval zahraničnú politiku berúc do úvahy Brexit a z toho plynúce nové priority. Aj keď by sa toto preskúmanie malo týkať preskúmania verejných výdavkov, Johnson naznačil, že sa môže zvýšiť rozpočet na obranu. Preto sa dá uvažovať, že Británia nebude považovať za problém prekročenie 2% HDP na obranu.

 

Spojené kráľovstvo „nemôže zaspať na vavrínoch. Musíme urobiť viac, aby sme sa prispôsobili. Budeme súdení podľa toho, ako reagujeme na budúce príležitosti, “uviedol šéf britskej vlády.

Medzitým má britská armáda v dôsledku minulých rozpočtových obmedzení menej ako 82 000 vojakov. A musela zodpovedajúcim spôsobom revidovať svoj formát a prispôsobiť svoju flotilu obrnených vozidiel tejto situácii prostredníctvom plánu s názvom LEFOP [Plán optimalizácie flotily pozemného prostredia].

 

Britská armáda „pokračuje v racionalizácii svojich vozových parkov. Práce, ktoré sa začali v roku 2017 […], už vyradili z prevádzky 2 831 vozidiel a odstránili celú radu starých. Cieľom ďalšej fázy tejto práce je odstrániť niekoľko ďalších typov vozidiel, ako sú Mastiff, Ridgeback a Wolfhound, zo služby, “uviedol Jeremy Quin, obranný tajomník zodpovedný za akvizície, v odpovedi na parlamentnú otázku.

 

Protipovstalecké operácie už nebudú v nadchádzajúcich rokoch aktuálne. Preto sa jedná o 750 vozidiel typu Cougar MRAP [Chránené proti výbuchu mín], ktoré budú môcť byť tiež vyradené. Po nich s najväčšou pravdepodobnosťou budú vyradené aj Iveco Panther.

 

Cougar MRAP

Avšak za posledných 30 rokov, s výnimkou tanku Challenger, boli obrnené vozidlá typu MRAP jediné, ktoré boli získané s cieľom uspokojiť naliehavé potreby vyjadrené britskou armádou. Všetko za viac ako 3 miliardy GBP. A ich odstránenie preto zvýši priemerný vek zariadení, ktoré používa. Týka sa to výboru pre obranu Dolnej snemovne, ktorý práve zahájil vyšetrovaciu misiu tejto záležitosti. Z tejto komisie sa dozvedáme, že pancierové vozidlá radu FV430 boli uvedené do prevádzky v 60. rokoch 20. storočia, a aj keď sa postupom času modernizujú, ich životnosť sa blíži ku koncu.

 

Challenger 2

Bojové vozidlo pechoty Warrior bolo získané na konci osemdesiatych rokov a nevraviac o Challenger 2, v prevádzke asi 20 rokov a doteraz sa na ňom nič výrazné nezlepšilo. čo znamená, že v súčasnosti ho predbiehajú tanky potenciálnych protivníkov, ako napríklad ruská ARMATA [T-14].

 

Armata

 

Určite prebieha niekoľko programov na obnovu obrnených vozidiel britskej armády. Ale čelia značným ťažkostiam.
Výbor preto berie na vedomie oneskorenie v programe Ajax, ktorý sa začal v roku 2014 s rozpočtom 5,3 miliardy libier, ktorý má nahradiť obrnené prieskumné vozidlá britskej armády. „V máji 2020 sa ukázalo, že dodávka prvej série vozidiel Ajax sa musí oneskoriť, pretože neboli pripravené na začiatok prevádzky,” pripomína, zatiaľ čo 600 kusov musí byť prijatých od do roku 2025.

 

Bojové vozidlo pechoty Warrior

 

Modernizácia Warrior v rámci programu „Warrior Capability Sustain”, ktorý bol uvedený na trh v roku 2011, mala 800 miliónov libier, má „významné technické problémy”  a pritom polovica rozpočtu už bola použitá.
Podľa zmluvy mali byť modernizované vozidlá dodané už v 2017, ale harmonogram skĺzol až do roku 2024.

 

Pokiaľ ide o modernizáciu systému Challenger 2, zatiaľ nebol stanovený žiadny rozpočet. Ten bude samozrejme ovplyvnený množstvom vylepšení a počtom kusov, ktorých sa vylepšenia budú týkať. Cieľom tejto modernizácie je predĺžiť jeho prevádzkovú životnosť do roku 2035.

 

FV430

 

V oblasti mechanizovanej pechoty Londýn už oznámil svoj výber v prospech ARTEC Boxex. Investícia vo výške 2,8 miliardy GBP je plánovaná na financovanie výmeny FV430 500 novými vozidlami. Tento program je „základným kameňom” konceptu „kontaktnej brigády” britskej armády. Prvé dodávky sa však neuskutočnia skôr ako v roku 2023.

 

Britská armáda má v úmysle kúpiť zo Spojených štátov 2 747 obrnených vozidiel JLTV , aby nahradila svoje PPV Land Rovers a Pinzgauer 716 MK 6 × 6 Vector PPV.

 

JLTV

 

„Tento program je v súčasnosti pozastavený po preskúmaní požiadaviek jeho programu JLTV americkou armádou, ktorá by malA informovať Veľkú Britániu o tom, ktoré vozidlá Briti potrebujú,” uviedol výbor, ktorý zdôrazňuje okrem iného, že je potrebné nahradiť aj samohybné delá AS-90 britskej armády.

 

AS90

„Výbor už poznamenal, že akékoľvek opakovanie minulých zlyhaní by vážne, ak nie fatálne, poškodilo schopnosť armády nasadiť bojovú divíziu, ako sa predpokladalo,” uviedla  komisia v oznámení o začatí tohto parlamentného vyšetrovania.

 

Ten by mal byť tiež príležitosťou nájsť odpovede na niekoľko základných otázok, ako napríklad to, či britská armáda musela „obetovať svoje  schopnosti” na financovanie programov obrneného vozidla. A to hlavne ak by bolo schopné vyrovnať sa s potenciálnou hrozbou, ktorú budú predstavovať jeho novodobí protivníci.”

 

Britskí poslanci si želajú overiť, či je „rozumné vylepšovať vozidlo Challenger 2, keď budú k dispozícii novšie a schopnejšie vozidlá od spojencov NATO”. Nakoniec sa budú zaoberať aj priemyselnými otázkami. V skutočnosti pôjde o to, prečo Britský vojenský priemysel podáva tak zlý výkon hlavne v otázkach programu Warrior a Ajax. Tiež budú riešiť otázku, či má zmysel financovať priemyselnú stratégi pre pozemné vozidlá a určiť, ak nejaké budú, výhody z toho plynúce. Odpovede na to všetko by mali byť známe do konca roka.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov