Taliani dokončili svoje ľahké bojové lietadlo M-346FA
Taliansko, 28. júl 2020 (AM ) – Prvé, sériovo vyrábané ľahké bojové lietadlá s možnosťou vedenia protizemných útokov M-346FA, by mohli byť uvedené do prevádzky už v budúcom roku. 24. júla tohto roku uverejnila tlačová služba spoločnosti Leonardo správu, podľa ktorej lietadlo uvedenej verzie, vybavené modernizovaným radarom Grifo, má za sebou svoj prvý let.
A práve s novým radarom Grifo budú novovyrobené sériové ľahké bojové lietadlá M-346FA dodané svojmu prvému zákazníkovi, ktorý však zatiaľ zostáva utajený. Plánuje sa, že dodávky prvých kusov sériových lietadiel verzie M-346FA sa začnú už na budúci rok.
Lietadlo M-346 bolo pôvodne vyvinuté ako cvičné lietadlo, no vďaka jeho vydarenému dizajnu sa bude vyrábať aj v modifikácii ľahkého bojového lietadla. Debut uvedenej verzie, s označením M-346FA (FA ako Fighter Attack, čo možno do slovenčiny preložiť ako stíhacie a útočné lietadlo) sa uskutočnil v rámci statickej ukážky 18. júna 2017 na leteckej prehliadke Paris Air Show 2017.
Materiály spoločnosti Leonardo uvádzajú, že M-346FA je možné používať tak na prípravu pilotov stíhacieho letectva ako aj ako ľahké bojové lietadlo či ako prieskumné lietadlo. Nová verzia lietadla je vybavená viacrežimovým radarom Grifo, systémom elektronického vedenia boja, prieskumným modulom a taktiež siedmimi závesníkmi, na ktoré je možné podvesiť riadené rakety typu vzduch-vzduch alebo protizemné/protilodné riadené rakety ako aj bomby s celkovou hmotnosťou až 2 t (podľa iných zdrojov môže byť hmotnosť celkového užitočného zaťaženia dokonca až 3 t), pričom pôvodne disponovalo lietadlo len piatimi závesníkmi, dva na koncoch krídiel pribudli neskôr. Vývojári spoločnosti Leonardo tvrdia, že verzia M-346FA je ideálnym riešením pre krajiny, ktoré hľadajú relatívne lacné bojové lietadlo s nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Výcvikové lietadlo M-346 je výsledkom spoločného projektu pracovníkov ruskej konštrukčnej kancelárie OKB Jakovleva a talianskej spoločnosti Alenia Aermacchi. Kvôli nezhodám medzi partnermi bol sľubne sa rozvíjajúci projekt cvičného lietadla prerušený v poslednej fáze vývojových prác, načo každá zo spoločností obdržala dokumentáciu k základnej verzii budúceho lietadla. Následne obe spoločnosti pokračovali vo vývoji lietadla samostatne, Alenia Aermacchi vyvinula model M-346 Master a OKB Jakovleva vyvinula cvičné lietadlo Jak-130.
Prvý let lietadla M-346 sa uskutočnil 15. júla 2004, sériová výroba sa začala v roku 2010. V súčasnosti využívajú toto lietadlo ako výcvikové vojenské letectvá Talianska (s označením T-346A), Singapúru (12 ks), Izraela (30 ks s označením M-346 Lavi) a Poľska (8 ks, ďalších 8 ks objednaných s dodaním do konca roku 2022, s označením M-346 Bielik). Azerbajdžan má objednaných 12 ks a opciu na neznámy počet práve verzie FA, a napokon Turkménsko má objednávku 4 ks vo verzii FA a 2 ks vo verzii FT – ktorá krajina bude napokon tou prvou, ktorej budú dodané prvé sériové stroje vyrobené v budúcom roku?
Základné údaje M-346: dĺžka – 11,5 m, rozpätie krídel – 9,7 m, hmotnosť prázdneho lietadla – 4,6 t, maximálna vzletová hmotnosť – 9,5 t. Lietadlo je schopné vďaka dvom pohonným jednotkám Honeywell/ITEC F124-GA-200 s ťahom 28 kN na každý motor dosahovať rýchlosť až 1255 km/h, stúpavosť 111,75 m/s, pričom maximálny dostup stroja je 13 716 m. Posádku lietadla tvoria dve osoby (žiak a inštruktor alebo pilot a zbraňový operátor, podľa verzie).
Zdroj: warspot