Rusko chce urýchliť nasadenie svojho bojového robota Su-70 „Ochotnik-B“
Rusko, 10. august 2020 (AM) – Na jeseň roku 2018 bolo hlásené, že tajný bojový dron [UCAV] Su-70 “Ochotnik-B” vyvinutý spoločnosťou Suchoj dcérskou spoločnosťou skupiny UAC, práve začal svoje pozemné testy. Potvrdili to fotografie vydané o niekoľko týždňov neskôr. Potom, v auguste 2019, ruské ministerstvo obrany oznámilo, že lietadlo práve uskutočnilo svoj prvý let trvajúci 20 minút, v nadmorskej výške približne 600 metrov. Po týchto prvých kolách lietal Su-70 vo formácii s Su-57 “Felon”, ktorý vyvinul tiež v Suchoj.
V tom čase Moskva vysvetlila, že dron mal „rozšíriť radarové pole“ lietadiel, aby ho sprevádzal, to znamená, že jeho misia by spočívala v určení cieľov pre rakety s dlhým doletom Su-57 a tým umožniť pre SU-57 manévrovať ďaleko od nepriateľského územia. A to už od roku 2025, tj po začatí sériovej výroby Su-70. Odvtedy boli správy o testovaní tohto bojového dronu zriedkavé … Podľa Jurija Sljusara, generálneho riaditeľa UAC, má však ruské ministerstvo obrany v úmysle urýchliť časový rozvrh jeho uvedenia do prevádzky. Jurij Sljusar povedal 3. augusta,
„Dostali sme misiu z ministerstva obrany, aby sme urýchlili experimentálne projektovanie a upravili časový rozvrh tak, aby sme mohli začať s dodávkami od roku 2024. Preto na tejto otázke aktívne pracujeme so všetkými účastníkmi projektu“. Su-70 je „ťažkým útočným bezpilotným lietadlom bezprecedentných schopností ako aj so širokou škálou zbraní a vybavenia,“ uviedol riaditeľ UAC. Drony tejto triedy „vyvíjajú a vyrábajú iba dve krajiny: Čína a USA“, dodal.
Podľa dostupných údajov má Su-70 rozpätie krídel 20 metrov a dĺžku 14 metrov. Pri vzletovej hmotnosti 20 ton sa očakáva, že bude schopný lietať rýchlosťou 1 000 km / h, a to na vzdialenosť 6 000 km so schopnosťou uniesť až 2,8 ton munície.
V súčasnosti však existuje iba ako prototyp. A jeho furtivita zjavne nie je úplná, pretože tryska zo svojho Saturn AL-31 zostáva viditeľná, na rozdiel od európskych bojových prototypov [nEUROn od Dassault Aviation a Taranis od BAE Systems] a americká [X- Northrop 47B]. Nech je akokoľvek, Moskva má v každom prípade v úmysle urýchliť uvedenie Su-70 do prevádzky, ako aj Su-57 Felon, ktorých 57 kusov je už objednaných a ich sériová výroba sa začala. Rusko by tak mohlo dohnať relatívny náskok amerických vzdušných ozbrojených síl v oblasti bojových bezpilotných lietadiel.
Americké námorníctvo už začalo program UCLASS [Unmanned Carrier-Launched Surveillance and Strike], pre ktorý Northrop Grumman navrhol X-47B. Nakoniec, a to aj napriek niekoľkým svetovým premiéram ako boli katapultovanie a pristátie na lietadlovej lodi, doplňovanie paliva počas letu, sa upustilo od tohto projektu v prospech projektu CBARS, ktorý spočíva vo vývoji tankovacieho drona MQ-25 Stingray, ktorý bol poverený Boeingu. Pokiaľ ide o americké letectvo, to sa spolieha sa na koncepciu „Loyal Wingman“, teda na robota, ktorý môže lietať buď vo formácii so stíhacími bombardérmi alebo v roji, bez toho, aby mal všetky vlastnosti furtívnych (neviditeľných / stealth) lietadiel.
Dňa 6. augusta však 53. skupina pre testovanie a hodnotenie US Air Force informovala, že práve uskutočnila experimenty so starým známym RQ-170 Sentinel, ktorého 1 exemplár sa stratil v decembri 2011 v Iráne. Prezývané „šelma z Kandaháru“ [keďže to bolo v Afganistane, kde bol fotografovaný po prvý krát už v roku 2009]. V tom čase ho prevádzkovala 44 prieskumná letka a participoval na cvičení s cieľom zničiť nepriateľskú protileteckú obranu po boku B-2 “Spirit”(strategický bombardér), F-35A, F-22 Raptor a F-15.
Na týchto manévroch participoval aj americký EA-18G „Growler“, ktorého úlohou bolo vyvinúť a potvrdiť novú taktiku.