PAK VTA – ruské ťažké transportné lietadlo so širokým trupom oválneho tvaru
Jedny z najväčších ťažkých transportných lietadiel sveta, An-124 Ruslan a An-22 Antej, budú mať za seba náhradu. Ministerstvo obrany RF stanovilo kľúčové takticko-technické požiadavky na ťažké transportné lietadlo Iliušin Il-106 Slon projektu PAK VTA – Perspektívny letecký komplex Vojenského transportného letectva. V súčasnosti prebiehajú vedecko-výskumné práce (NIR, naučno-isledovateľskije raboty) pre určenie charakteristík lietadla.
Vytvorením predbežného projektu bol poverený letecký výrobca PAO Letecký komplex S. V. Iliušina, pričom termín dokončenia predbežného projektu bol stanovený na december 2020. Počnúc rokom 2021 sa má následne spustiť ďalšia etapa – skúšobno-projektové práce (OKP, opytno-konstruktorskije raboty). Túto informáciu, s odvolaním na Ministerstvo obrany RF, priniesol ruský denník Izvestija.
Súčasťou technického zadania, podľa informácií nemenovaného zdroja z prostredia vojensko-priemyselného komplexu, ktorými disponuje denník Izvestija, je podmienka, na základe ktorej sa má prihliadať na predchádzajúce skúšobno-projektové práce spoločnosti Iliušin, ako vedúcej konštrukčnej kancelárie divízie transportného letectva. Konkrétne sa to týka skúšobno-projektových prác pre vytvorenie vojenského transportného lietadla M-60 (OKB Mjasičeva), vzdušného tankera Il-78M-90A a taktiež výsledkov, ktoré boli získané pri modernizácii transportného lietadla An-124 Ruslan.
Prezentácia rodiny osobných a nákladných lietadiel pod súhrnným označením M-60 sa uskutočnila v roku 2017 na leteckej výstave MAKS v pavilóne Spojenej leteckej korporácie (United Aircraft Corporation, UAC) a taktiež aj na parížskom aerosalóne v Le Bourget 2017.
Zvláštnosťou koncepcie rodiny lietadiel M-60, vyvinutej (pôvodne) v OKB Mjasičeva je oválny tvar trupu v priereze s rovným krídlom veľkého rozpätia a zvislou chvostovou plochou tvaru písmena V, ktorej konzoly sú osadené po oboch stranách motorových gondol umiestnených na vrchu chvostovej časti trupu. Podľa pracovníkov OKB Mjasičeva takéto usporiadanie dokáže zabezpečiť vysokú univerzálnosť a umožní jeho použitie na lietadlách rôzneho použitia a rozmerov a okrem toho umožní lietadlu používať tak letiská so štandardnou – upravenou pristávaco-vzletovou plochou ako aj letiská s nespevnenou, či dokonca zasneženou pristávaco-vzletovou plochou.
Verzia M-60VT (z rokov 2007-2009) mala do konštrukcie zahrnuté aj usporiadanie krídla typu hornoplošník, pričom v tom prípade neboli motory umiestnené v zadnej časti trupu hore, ale ako podkrídelné. Ako pohonné jednotky boli plánované štyri motory NK-93, každý s ťahom 176,52 kN alebo PS-90, každý s ťahom 156,91 kN. Vypočítaná dĺžka doletu s pohonnými jednotkami NK-93 bola 5050 km a s PS-90 4200 km, vzletová hmotnosť 190 t, pričom maximálna hmotnosť nákladu mala byť až 60 t.
V roku 2014 rozpracovali konštruktéri OKB Mjasičeva ešte jeden návrh, verziu M-60VTM. Pri nej sa plánovalo použitie 2 kusov pohonných jednotiek typu PD-30, každá s ťahom 319,3 kN, pričom umiestnené by boli opäť v zadnej, chvostovej časti trupu hore. Vypočítaná vzletová hmotnosť mala dosahovať 230 ton a maximálna hmotnosť nákladu 80 ton, dolet 4000 km.
Na základe uskutočnených výskumných prác dospeli v OKB Mjasičeva k nasledovným záverom – dizajn oválneho tvaru trupu poskytuje nielen efektívne zväčšený užitočný objem trupu, ale taktiež aj účinne znižuje aerodynamický odpor.
Pokiaľ ide o vývoj v oblasti modernizácie transportného lietadla An-124 Ruslan vo verzii An-124-100M, ešte v roku 2018 boli zverejnené informácie, podľa ktorých prerobenie lietadla (podľa zadania) v Uľjanovskom závode Aviastar-SP a následné uskutočnenie skúšok bude stáť približne 3,5 miliardy rubľov. Tieto práce majú byť dokončené v roku 2022.
Podľa technického zadania majú letové charakteristiky modernizovaného An-124, rýchlosť a výška letu, taktiež vonkajšie rozmery lietadla zostať rovnaké. Verzia An-124-100M však získa nové palubné rádioelektronické vybavenie (avionika), vrátane zameriavaceho a navigačného komplexu, palubného komunikačného komplexu a palubného informačného systému. Modernizáciou má prejsť aj transportno-výsadkové vybavenie, systém zásobovania elektrickou energiou, kyslíkom, systém osvetlenia, sociálne zariadenie a pracovné miesta členov posádky. Lietadlo bude navyše vybavené aj palubným obranným komplexom, navrhnutým špeciálne na individuálnu obranu lietadla pred zasiahnutím z prenosných protileteckých systémov (MANPADS) s opticko-elektronickými ako aj laserom navádzanými raketami.
Podľa technických parametrov k modernizácii by systém palubnej obrany mal v automatickom režime zabezpečiť obranu lietadla pred zasiahnutím počas jedného útoku s pravdepodobnosťou najmenej 0,9 pred nasledovnými prenosnými protileteckými systémami: Stinger, Mistral a Igla. V rámci modernizácie majú byť prijaté opatrenia na zníženie optickej, rádiolokačnej, laserovej, akustickej a taktiež aj rádiovej zachytiteľnosti. V parametroch k modernizácii sa uvádza, že ich výsledky majú byť využité pri tvorbe Budúceho leteckého komplexu Vojenského transportného letectva (PAK VTA).
Podľa ďalších informácii, ktoré zverejnil denník Izvestija, je už dnes známe, že transportné lietadlo projektu PAK VTA bude mať nižšiu nosnosť celkového užitočného zaťaženia oproti An-124 Ruslan, ako aj kratší dolet, pričom na doterajší vývoj sa už minulo nie menej ako 250 miliónov rubľov.
Dostupné takticko-technické údaje k prebiehajúcim vedecko-výskumným prácam naznačujú požiadavky, ktoré Ministerstvo obrany RF stanovilo pre nové transportné lietadlo. Jednou z nich je napríklad aj dopĺňanie paliva za letu z leteckých tankerov Il-78, čo doteraz vo VKS RF pri veľkých vojenských transportných lietadlách nebolo zvykom. Nosnosť lietadla PAK VTA má byť najmenej 80 ton, dolet 5000 km. Dĺžka nákladného priestoru lietadla má byť 27,5 m, šírka 5,8 m a výška 4,4 m, čo len potvrdzuje elipsovitý tvar trupu v priereze budúceho lietadla.
Transportné lietadlo PAK VTA má disponovať štvoricou prúdových motorov s ťahom 196,13 – 245,17 kN. Vďaka nim bude mať lietadlo schopnosť letieť vo výške do 12 000 m a dosahovať cestovnú rýchlosť približne 850 km/h. Avšak o projekte pohonnej jednotky (PD-23?) s takýmito parametrami nie sú zatiaľ žiadne dostupné informácie, bude ho treba najskôr vyvinúť. Ako sľubný kandidát sa ale v dokumentácii uvádza perspektívny motor PD-35, ktorého vývoj už prebieha.
Predbežný projekt musí tiež zohľadniť možnosť používania leteckých základní s nespevneným alebo zasneženým povrchom. To dokážu v súčasnosti všetky domáce vojenské transportné lietadlá. Ministerstvo obrany RF zadalo úlohu vyvinúť lietadlo, ktoré bude schopné prevážať všetky možné druhy zbraňových systémov a techniku, ktorá je vo všeobecnosti určená na prevoz pomocou letectva. Týka sa to nielen techniky určenej pre pozemnú armádu, PAK VTA má byť schopný prevážať na svojej palube aj vrtuľníky a lietadlá vrátane záchytného stíhacieho lietadla MiG-31BM, komplexy PVO a radary rádiotechnických jednotiek a taktiež má zabezpečovať vzdušné výsadky.
Denník Izvestija tiež uvádza, že podľa údajov ročenky The Military Balance 2020 zostane v operačnom stave VKS RF 11 kusov prúdových transportných lietadiel An-124 a 4 turbovrtuľové transportné lietadlá An-22 Antej. Oba typy sa aktívne podieľajú na plnení úloh v rámci ruskej vojenskej operácie v Sýrii. Časť ťažkej vojenskej techniky totiž môže byť dopravená len na palubách týchto lietadiel. Najpočetnejšie lietadlá typu Il-76 sa napríklad, nepoužívajú na prevoz moderných tankov.
Na záver možno teda povedať, že PAK VTA dostane aerodynamickú koncepciu v mnohom podobnú koncepcii projektu lietadla M-60 z OKB Mjasičeva, predovšetkým sa to týka oválneho tvaru trupu. Palubné rádioelektronické vybavenie (avionika), systémy rádioelektronického boja a ďalšie systémy získa z prebiehajúceho vývoja v rámci modernizácie transportného lietadla An-124.