Munír Rúfúov MiG-21 z Operácie Diamant, dnes vystavený v Múzeu Izraelského vojenského letectva na základni Hatzerim, zdroj: rg/wiki commons
Aktuality, História, Letectvo,

Operácia Diamant alebo ako iracký pilot preletel za 25 minút so stíhačkou MiG-21 do Izraela

16. augusta 1966 preletel Munír Rúfá (Munir Redfa), iracký pilot asýrskeho pôvodu, s najnovšou stíhačkou MiG-21 z Iraku do Izraela. Blízkovýchodnému štátu (a taktiež Spojeným štátom) sa tak pred nadchádzajúcou šesťdňovou vojnou naskytla nesmierne cenná možnosť bližšie spoznať v tom čase najmodernejšie sovietske stíhacie lietadlo.


 

Nadzvukové ľahké stíhacie lietadlo MiG-21, vyvinuté v druhej polovici 50. rokov, bolo prvým lietadlom z OKB MiG s delta krídlom. Stíhačka sa stala pýchou sovietskeho leteckého priemyslu viac ako zaslúžene – mala vynikajúce letové vlastnosti, jednoduchú prevádzku a údržbu. A navyše, osvedčila sa v mnohých ozbrojených konfliktoch.

 

Na začiatku 60. rokov začala Moskva s dodávkami najnovších stíhačiek arabským krajinám – v roku 1963 ich už mali zaradené v letectve Egypt, Sýria a Irak. V stále sa zhoršujúcej situácii na Blízkom východe bolo preto pre štát Izrael mimoriadne dôležité dozvedieť sa o stíhačke MiG-21 všetky potrebné informácie, najlepšie takpovediac z prvej ruky. Izraelská tajná služba Mossad začala s organizáciou tajnej operácie preletu sovietskej stíhačky do Izraela. Prvý pokus získať stíhačku zlyhal – Mossadom takmer zverbovaný (za 1 milión USD) egyptský pilot Adib Hanna prezradil svojim nadriadeným izraelských agentov, tí boli zajatí, časť z nich neskôr popravená, zvyšní skončili vo väzení s vysokými trestami. Aj druhý pokus skončil neúspechom. Na tretí pokus mali Izraelčania napokon šťastie. Rozhodli sa osloviť pilota nemoslimského vyznania, čo sa ukázalo ako správne rozhodnutie.

 

V roku 1964 sa v Iraku narodený žid Júsuf skontaktoval s pracovníkmi Mossadu v Teheráne. Od svojich desiatich rokov slúžil v rodine kresťanských Maronitov a vďaka priateľstvu sa spoznal s irackým pilotom menom Munír Rúfá. 32-ročný Munír Rúfá, nahnevaný, že jeho kresťanský pôvod bráni (v tom čase sa v Iraku začalo s prenasledovaním kresťanov) jeho povýšeniu v armáde, navyše dostal jeho presvedčeniu sa priečiaci rozkaz zaútočiť na pozície irackých Kurdov, sa rozhodol urobiť všetko pre bezpečnosť svojich blízkych. Júsuf pochopil, že Munír Rúfá je pripravený opustiť Irak a chystaná operácia Diamant (hebrejsky Mivtza Yahalom), v ktorej mal iracký pilot zohrať hlavnú úlohu, tak začala naberať zreteľnejšie kontúry.

 

Začiatkom roka 1966 sa Mossadu podarilo prepraviť irackého pilota cez Rím do Izraela, kde boli dohodnuté všetky detaily nadchádzajúcej akcie. S pilotom sa stretol aj veliteľ Izraelských vzdušných síl generál Mordechaj „Mottie” Hod a šéf Mossadu, Me’ir Amit, ktorý osobne presvedčil Muníra Rúfúa, že prevoz jeho rodiny je pripravený do najmenších detailov a nemal by nastať nijaký problém.

 

Munír Rúfá sa potom vrátil do Iraku, kde sa mu podarilo dosiahnuť preloženie na hlavnú leteckú základňu neďaleko Bagdadu. Tu sa totiž nachádzali najnovšie stíhačky. V júli o tom upovedomil izraelskú rozviedku. V priebehu niekoľkých týždňov sa rodina irackého pilota dostala cez hranice pod najrôznejšími dôveryhodnými zámienkami – strýko „šiel na liečenie” do Švajčiarska, nasledovaný bol matkou pilota, manželka s deťmi sa dostali do Izraela cez Teherán.

 

Aby sa nekomplikovali už i tak napäté diplomatické vzťahy, rozšírila izraelská tajná služba historku, podľa ktorej pilot zbehol z krajiny z osobných dôvodov. Prvý pokus o útek z Iraku sa uskutočnil 14. augusta počas cvičného letu. Na lietadle sa objavila technická porucha, takže sa pilot rozhodol neriskovať a vrátil sa späť na leteckú základňu.

 

Druhý pokus však už bol úspešný. Skoro ráno, počas bežného cvičného letu východným smerom, Munír Rúfá zrazu obrátil svoje lietadlo na Jordánsko a v malej výške nad zemou prekonal hranicu. Protivzdušná obrana údajne nezaregistrovala jeho prelet. Podľa inej verzie však Jordánci upovedomili o stíhačke Sýrčanov, načo sa im dostalo odpovede, že ide o cvičný let stíhačky Sýrskych vzdušných síl. Po dosiahnutí izraelského územia sa k stíhačke MiG-21 pripojili dve izraelské stíhačky Dassault Mirage III a sprevádzali irackého pilota až na letisko Hatzor, kam podľa jeho neskoršieho vyjadrenia doletel už iba na výpary, minul všetko palivo. Celý prelet trval len 25 minút.

 

Munír Rúfúov MiG-21 z Operácie Diamant vystavený v Múzeu Izraelského vojenského letectva na základni Hatzerim, zdroj: wiki commons

Munír Rúfúov MiG-21, už s trupovým číslom 007, bol v Izraeli najskôr dôsledne testovaný skúšobnými pilotmi Izraelského vojenského letectva, a neskôr bol zapožičaný na ďalšie testy do Spojených štátov. V súčasnosti je vystavený ako exponát v Múzeu Izraelského vojenského letectva na leteckej základni Hatzerim.

 

Pjakin: Keby sa Libanon opäť pripojil k Sýrii, tak by sa stala veľmi dôležitým hráčom v stredomorskom regióne

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov