.
Aktuality, Pozemná technika,

Turecký vojenský priemysel ukazuje svoje zuby

 


Turecko, 1.september 2020 (AM) – Turecká armáda, bola počas studenej vojny vybavená predovšetkým americkým materiálom. Od začiatku 60. rokov začali turecké firmy vyrábať civilné vozidlá, potom začiatkom 90. rokov aj vojenské vozidlá.

Od tohto desaťročia sa pre turecký vojenský priemysel všetko urýchlilo vďaka dvom hlavným udalostiam, ktoré ovplyvnia vzťahy s Atlantickou alianciou. Prvou je vojna v Perzskom zálive v roku 1991. V prípade Turecka je blokovacím bodom tohto konfliktu kurdská otázka, ktorá sa vracia do popredia medzinárodnej scény, spolu s istou ohľaduplnosťou západnej verejnej mienky. Druhým je 11. september 2001, ktorý postavil krajinu do centra boja proti medzinárodnému terorizmu tým, že sa stal križovatkou medzi západom a afgánsko-pakistanskou zónou Talibanu. Tieto dve hlavné udalosti prinútia Ankaru uvedomiť si, že dnešní spojenci nemusia byť zajtrajšími spojencami a že je čas vybudovať silný a predovšetkým nezávislý zbrojársky priemysel.

Skromné začiatky
V roku 2016 tento pocit neistoty zvýraznil neúspešný puč armády, ktorá otriasla vnútornou stabilitou krajiny a na pozadí sa javila možnosť prepuknutia bojov na sýrskej juhovýchodnej hranici. Turecko preto v posledných rokoch výrazne zvýšilo svoj rozpočet na obranu a bezpečnosť. V roku 2017 tieto dva sektory predstavovali viac ako 20 miliárd dolárov. V tomto konkrétnom kontexte sa turecký vojenský priemysel stal jedným z najplodnejších v dnešnej dobe. Dôkaz agresivity v dobývaní nových trhov a teda vo vývoze je narastajúci počet tureckých firiem prítomných na rôznych zbrojárskych veľtrhoch a najmä na Eurosatory. , Medzi najstaršími je “Otokar”, ktorý začiatkom 60. rokov začal vyrábať autobusy z dielov dovážaných z Nemecka.

Ľahké obrnené vozidlo Cobra

Jeho prvým úspechom je ľahké obrnené vozidlo Cobra, ktoré používa podvozok a motor z Americého “Hummer”. Cobra, ktorú kúpili sily v Ankare, je tiež prvým pozoruhodným exportným úspechom tureckého vojenského priemyslu. Jeho nástupcu, Cobra II, si objednali TKK(Türk Kara Kuvvetleri alebo turecké pozemné sily) v počte 200 kusov a investícia sa vyšplhala na 126 miliónov dolárov.
Cobra je vyrobená v tvare „V“, ktoré zvyšuje odolnosť proti výbuchom mín. Oceľové brnenie chráni pred paľbou ľahkých zbraní. Vozidlo môže integrovať rôzne zbraňové systémy: guľomet 7,62 mm, guľomet 12,7 mm, kanón 20 mm, automatický odpaľovač granátov, protitankové rakety alebo 20 mm kanón.
Cobru používajú ozbrojené sily Turecka, Gruzínska, Azerbajdžanu, Pakistanu, Alžírska, Bahrajnu, Spojených arabských emirátov, Kazachstanu, Kosova, Nigérie, Bangladéša, Macedónsko, Čierna Hora a Slovinsko.

TKK 529 Kirpi

Ďalšia plne prosperujúca firma, BMC, izmirská spoločnosť špecializujúca sa na MRAP, ktorá v auguste 2017 predala TKK 529 Kirpi („ježko“) za 350 miliónov dolárov. Čo sa týka vývozu, 300 kusov predali v Pakistane, Tunisku a Turkménsku.

Ejder(“Drak”) 6 × 6

K tým úspešnejším sa ešte radí spoločnosť Nurol-Makina, ktorá v roku 2009 predala Gruzínsku 72 transportérov Ejder(“Drak”) 6 × 6.

Prvým veľkým úspechom tureckého exportu vo oblasti bojových kolesových vozidiel je však konzorcium FNSS Savunma Sistemleri. Zrodil sa v lete 1987 v Ankare po zlúčení medzi FMC a Nurol Savunma Sanayii.
V tom čase TKK dala požiadavku na pásové bojové vozidlo. Navrhovaný projekt, založený na americkom M – 113A1, bol objednaný v roku 1992 v počte 2 249 kusov a uvedený do prevádzky pod názvom ACV – 15.

ACV-300

ACV-300 Adnan pre Malazijské ozbrojené sily
ACV-15 je rustikálny a lacný a pretláča sa do dvoch regiónov sveta, v ktorých má Ankara v úmysle získať podiel na trhu.
Po prvé, Blízky východ so Spojenými arabskými emirátmi (136 kusov) a Jordánsko (100 kusov).
V roku 2000 sa podarilo dostať sa na Ďaleký východ do Malajzie,ktorá objednala 267 ACV-15, premenovaných na AC-300 Adnan. Týmito predajmi ACV-15 sa Turecku podarilo implatnovať sa v týchto oblastiach a nadviazať úzke vzťahy a pripraviť tak pôdu pre šťavnaté budúce kontrakty, ktoré sa môžu už čoskoro podpísať.

Malajzijská zmluva

Pars 8 × 8

Dôkazom tejto dôvery je Malajzia, ktorá v roku 2011 požiadala FNSS o kolesové bojové vozidlo pechoty štvrtej generácie. Vozidlo, ktoré je v ponuke, je úplne nový Pars 8 × 8 („Anatolian Leopard“). Jeho vznik sa datuje pred desiatimi rokmi, keď sa FNSS vyvinula v spolupráci s americkou firmou GPV (General Purpose Vehicles) v New Haven, Michigan, podvozok 8 × 8 z prototypu s názvom Captain.

Pars 6 x 6
Pars 4 x 4

Prvé oficiálne vystúpenie Pars 8 × 8 sa konalo v Abou Dhabi počas veľtrhu IDEX vo februári 2005. Vzhľadom na jeho úspech FNSS využíva veľtrh Ankara, IDEF 2005, aby predstavil celú škálu vrátane verzie 4 × 4 a 6 × 6, ktoré tiež zdôrazňujú modularitu.

Niektoré krajiny na Blízkom východe, ktoré sa zaujímajú o prezentovanú modularitu, začínajú sériu intenzívnych skúšok. Tri verzie 4 × 4, 6 × 6 a 8 × 8 FNSS potom rekonali tisíce kilometrov v púšti a preukázali prvotriedne terénne schopnosti. Bohužiaľ v polovici tohto desaťročia FNSS nenájde očakávané obchodné odbytiská pre svoje “Pars”-y v tomto regióne sveta. Všetko teraz závisí na spolupráci s Malajziou, ktorá zahŕňa aj transfer technológií.

V roku 2011 plánuje spoločnosť Kuala Lumpur nahradiť svoju flotilu kolesových obrnených vozidiel, ktoré pozostávali z nemeckých “Condor”-ov a belgických “Sibmas”-ov pochádzajúcich z polovice 80. rokov 20. storočia.
Ankare sa 23 februára 2011 podarilo získať zmluvu na 2,5 miliardy dolárov. Zmluva však podmieňovala presun technológii do Malajzie a výrobu “Pars”-ov 8×8 bola pridelená firme “Kuala Lumpur DRBHICOM Defence Technology”. Celkovo sa takto podarilo Ankare predať 257 exemplárov v 12 rôznych verziách:
– pechotný boj 30 mm (24),
– pechotný boj 25 mm (46),
– protitanková verzia (54),
– preprava osôb s ťažkým guľometom 12,7 mm (54) ,
– verzia s prehľadom na bojiskách (24),
– velenie (13),
– opravárenská (9),
– zdravotnícka / sanitka (9),
– údržba (9),
– podpora pre mínomety 120 mm (8),
– prieskum NBC (4)
– elektronické vojny (3).

V apríli 2012 DRB a FNSS spoločne predstavili model Pars 8 × 8 na výstave v Kuala Lumpur, počas ktorej prevzalo názov AV8 Gempita („hromový hluk“), takmer rok pred jeho prezentáciou prvého prototypu na veľtrhu pre verejnosť (marec 2013). V decembri 2014 Gempita oficiálne vstúpila do služby u kráľovských síl, kde sú ním v súčasnosti vybavené dva pluky.

“Gempita”, podobne ako “Cobra” je vyrobená v tvare “V”. Je 8 metrov dlhá, 2,7m šíroká a 2,17m vysoká. Štandardná ochrana chráni posádku pred kalibrom 7,62mm. Dodatočné pancierovanie spĺňajúce normy STANAG ochráni posádku pred kalibrom 14,5 a pred protitankovými raketami. 8 kolies, všetky permanentne poháňané a otočné umožňujú otočenie sa s polomerom 7,8m. Šofér môže zo svojho postu dynamicky meniť výšku podvozku nad zemou a meniť podľa potreby aj tlak v pneumatikách. NBC [Proti chemická-bakteriologická-nukleárna] ochrana vytvára pre posádku slušný komfort.

Čo sa týka rozloženia posádky, pilot a šéf vozidla sú samozrejme vpredu. Títo sú vedľa seba v celkovo veľkej prednej časti. Majú k dispozícii 7 periskopov, LCD monitory (15”) spojené na 2 termické kamery (infra červené).
A originalita tohto vozidla je to, ze pilot (šofér) môže byť v ľavo, alebo v pravo, podľa požiadavky. Je to vďaka tomu, že jeho post je na koľajniciach a dá sa presunúť tam, alebo na druhú stranu.

Za pilotom (ak je v ľavo) je motor. Výfuk sa nachádza v ľavo na hornej strane trupu. Motor je nemecký Deutz BFM 2015, diesel, 550 koní a 2100 otáčok za minútu. Prevodovka je automatická so 7. stupňami dopredu a 1 do zadu. Celková rýchlosť tohto stroja je okolo 100 km / h na ceste s dojazom až 1000 km vďaka 650 litrovej nádrži.

Podľa výrobcu dokáže vystúpať 70% stúpanie a 60% klesanie. Prekoná pevnú (statickú) prekážku do výšky 0,7 m
V zadnej časti sedí deväť pešiakov oproti sebe, pripútaných k sedadlám pásmi na stenách. Priestor pre vojakov je klimatizovaný a nastupujú do neho cez veľké zadné hydraulické dvere v ktorých je núdzový východ (otváraný manuálne).

Na malajských modeloch sú 2 rôzne veže. Jedna má stabilizovanú verziu “FNSS Sharpshooter” s kanónom 25mm Bushmaster od Amerického ATK.

Druhý protitankový model s vežou (tzv ťažké modely), nie je obojživelný, je vybavený dvojmiestnou vežou LCT 30, ktorú vyvinula juhoafrická firma Denel. Veža disponuje 30mm kanónom Denel EMAK 30 s dvojitým podávačom munície. Ten umožní pohodlné namiešanie poradia jednotlivých munícii podľa potreby strelca na dávky explozívnych (cca 1100m/s) a perforačných (cca 1400 m/s). Účinný dostrel je do 3000m a za minútu vystrelí 30 nábojov v dávke, alebo môže strieľať aj jednotlivo. Má so sebou 210 nábojov, z čoho je 74 pripravených ku streľbe.

Sekundárna zbraň je FN MAG 7,62mm (koaxiálne s hlavným kanónom) a má k dispozícii 800 nábojov. Veža má tiež 22 odpaľovačov dymovníc [OVERIŤ odpaľovače dymovníc]. Strelec má k dispozícii optiku deň/noc aj s laserovým telemetrom.

Šéf veže má svoju nezávislú panoramatickú stabilizovanú optiku s rovnakými charakteristikami ako strelec, ale s funkciou “hunter-killer” umožňujúcou lepšie označovanie cieľov na bojovom poli. Táto protitanková veža nesie po svojich bokoch 2 odpaľovacie rampy pre protitankové riadené strely juhoafrickej výroby LNGWE s dostrelom až 5 km. Tento komerčný úspech podporil “Gempita” k ďalším úspešným krokom.

Ománska zmluva
V roku 2015 dosiahla ankarská firma svoj druhý cieľ predajom svojich vozidiel Pars 8 × 8 v Perzskom zálive do Ománu. Skôr sa očakávalo, že to budú Spojené arabské emiráty s ktorými už Turci čiastočne spolupracovali predajom ACV-15.

Zmluva podpísaná v septembri 2015 sa týka nadobudnutia 172 kusov Pars 8 × 8 vyrobených v Ankare. Ománsky model, ktorý sa teraz volá Pars III, sa mierne líši od malajzijskej Gempity s menej výkonným GMP, 483 k. Je vybavená vežou “Sabre” vyzbrojenou 25 mm kanónom M – 242 Bushmaster. Kanón M-242 Bushmaster je dobre známy a existuje aj v námornej verzii pod označením “MK38”.

Dodávky “Gempita” začali Turci realizovať od júla 2017. Od mája 2018 bolo v prevádzke iba osem vozidiel, ale dodávka všetkých objednaných kusov sa má ukončiť počas tohto roku. Medzi objednanými 172 jednotkami treba poznamenať, že 27 exemplárov je verzia 6 × 6, čo demonštruje schopnosť FNSS prispôsobiť sa požiadavkám zákazníkov. Model 6 × 6 má naviac prístupový otvor v pravej hornej časti trupu, medzi prvou a druhou nápravou. Prieskumná verzia je vybavená diaľkovo ovládanou vežou vyzbrojenou ťažkým guľometom M – 2 ráže 12,7 mm.
Celá flotila je kombinácia rôznych verzii ako veliteľské moduly, prieskumné, zdravotnícke, ženisti atď…

Tieto dve dôležité zmluvy vytvorili pozitívnu dynamiku v rámci združenia FNSS, ktoré teraz patrí Nurol Makina (51% akcií) a BAE Systems (49%). Na základe týchto úspechov a túžby dobiť nové trhy turecko-malajzijské združenie nešetrilo na kvalite a agresívnom dizajne týchto dvoch posledných modelov.

Pars 6 x 6

Prvým z nich je Pars III 6 × 6 Scout, ktorý má uspokojiť dopyt tureckých síl po všeobecnej kolesovej platforme pre prieskumné misie, misie NBC a radarové pozorovacie úlohy na bojiskách. Scout, ktorý bol predstavený po prvýkrát na výstave IDEF v Istanbule v roku 2017, je súčasťou novej generácie bojových vozidiel známych ako WACV (Wheeled Armed Combat Vehicle). Modernejší ako jeho predchodca, má podvozok so šiestimi kolesami. Iba prvá a tretia náprava sú smerové, čo umožňuje polomer otáčania 7 m pre vozidlo s dĺžkou necelých 7 ma šírkou 2,9 m. Oleopneumatický systém pruženia zostáva rovnaký. Najviditeľnejšou inováciou vonkajšieho plánu je nahradenie periskopovej koruny trojdielnym pancierovaným čelným sklom s uhlom pozorovania 230 °.

Je potrebné poznamenať, že pilot a kapitán teraz nastúpia cez malé bočné dvere umiestnené medzi prednou a strednou nápravou. Vnútorné usporiadanie sa nemení: GMP zostáva za pilotom a bojový priestor vzadu. Výber motora ešte nebol dokončený, malo by sa však opäť jedna o nemeckú pohonnú jednotku a malo by umožniť tomuto 25 t vozidlu dosiahnuť na ceste rýchlosť 100 km / h s dojazdom viac ako 800 km. Scout môže prekračovať priekopy 1,75 m široké a zdolá pevnú prekážku (napríklad múrik) o výške 0,70 m. Môže “liezť” na svahy so 60% stúpaním. Pokiaľ ide o výzbroj, Scout predstavený v Kuala Lumpur v apríli 2018 bol vybavený diaľkovo ovládanou vežou vyzbrojenou ťažkým guľometom 12,7 mm a kamerovým systémom 360 ° určeným pre domáce policajné operácie. Zdá sa, že turecko-malajzijské vozidlo Scout je určené pre ázijský trh, najmä pre filipínsky.

Pars 4 x 4

Druhým modelom je Pars III 4 × 4, ktorý sa dodnes nebol pokrstený. Táto verzia bola vyvinutá na základe žiadosti, ktorú v roku 2014 podali TKK spoločnosti FNSS, ktorá chcela kúpiť 260 protitankových bojových vozidiel (76 kolesových a 184 pásových). Prvý model bol predstavený na výstave IDEF 2015 v Istanbule. Prvé dodávky 4×4 začali v 2019 a budú pokračovať až do 2021.

Pars III 4 × 4 (5 m dlhý, 2,5 m široký a 1,90 m vysoký) je esteticky veľmi blízko nemecko-holandského Fenneku, z ktorého prebral čelné sklo v troch častiach a vnútorné usporiadanie. Päť členov posádky má prístup na svoje stanovište štyrmi dverami s pancierovými oknami. S výkonom motora 25-30 koní na tonu sa môže tento stroj pohybovať až 120km rýchlosťou. Tiež dokáže prekonať až takmer 70% stúpanie, alebo 0,5 m vysokú vertikálnu prekážku a prejde cez 0,90 m priekopu. Obojživelné vozidlo má v zadnej časti karosérie dva hydrojety (turbíny), ktoré umožňujú na vode dosiahnuť 8 km / h.

Je vybavený diaľkovo ovládanou vežou so stabilizátorom (ARCT – Anti­tank Remote Controlled Turret). Videnie zabezpečuje denná optika ako aj nočné termo videnie. To je doplnené laserovým meračom vzdialenosti. Veža ARCT je vybavená 2. riadenými protitankovými strelami. Strieľať môže buď riadenú strelu “Mizrak”(UMTAS) od Roketsan-u s doletom 5-8km, ktorý je na helikopetér T129 ATAK.

T129 ATAK
Riadená strela “Mizrak”

Alebo môže strieľať ruský KORNET (9M133)(AT-14 Spriggan), ktorého schopnosti v boji sú už dobre poznané.

KORNET (9M133)

V roku 2017 FNSS oznámila, že preberá na seba vývoj 184 pásových vozidiel navrhnutých z platformy Kaplan. Kolesovú verziu medzitým teraz vyvíja Nurol Makina, ktorý ponúka nové vozidlo, ktoré nahradí vozidlo FNSS. Maketa nového projektu bola vystavená v Istanbule v máji 2017 a dva prototypy boli predstavené v januári 2018 tureckému generálnemu štábu. S pokusmi začali v nasledujúcom máji a oficiálne boli predstavené v júni 2018 na Eurosatory.

Nový Pars 4 x 4 zaznamenal hlavne prelom v estetike v porovnaní s prvým prototypom v roku 2015. Nový Pars 4 × 4 s výškou 2,1 m je viac viditeľný ako jeho predchodca so svojimi 1,90m (výška). Zachováva si však trojdielne čelné sklo ponúkajúce 180 ° výhľad dopredu, GMP vzadu a vežu ARCT. O pancierovaní tohto 5 m dlhého a 2,6 m širokého vozidla zatiaľ nebolo zverejnených dostatok informácií.

Môžeme napriek tomu odhadovať, že spĺňa STANAG IV a STANAG IIIb pre ochranu pred mínami. Vzadu sa nachádza spätná kamera a rezervná pneumatika. Posádka nastúpi dvoma bočnými dverami. Pozostáva z pilota sediaceho vľavo vpredu, kapitána po pravej strane, strelca v pravej zadnej časti a pozorovateľa vľavo. GMP ešte nie je definovaný, očakáva sa však, že bude obsahovať motor s výkonom približne 300 koní s automatickou prevodovkou. Umožnilo by to 13 t vozidlu jazdiť s rýchlosťou 110 km / h na ceste a 6,5 ​​km / h na vode s dosahom 700 km. Stúpanie zvládne do 70% pre svah, 0,40 m pre vertikálnu prekážku (schod/múrik), šírku 0,80 m pre priekopu. Pokiaľ ide o rôzne doplnky, Pars 4 × 4 je, rovnako ako predchádzajúce modely, vybavený systémami CTIS, ABS, oleopneumatickým pružením, cúvacou kamerou, klimatizáciou, pretlakovým systémom NBC, naviják a pod. Prijatie Pars-u 4 × 4 spoločnosťou TKK je potvrdené a výroba sa začala v roku 2019 spolu s protitankovým Kaplan-om. Pars 4 × 4, ponúkaný na export, je k dispozícii v prieskumných, hliadkových a veliteľských verziách.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov