Palubný transportný bojový vrtuľník Ka-29 „žltá 39″, zdroj: airwar.ru
Aktuality, Letectvo,

Vrtuľníky palebnej podpory ruskej námornej pechoty Ка-29 sa vracajú späť do služby

 


Rusko, 14. september 2020 (AM, topwar) – Vojenské námorníctvo RF a letecký priemysel spoločnými silami pokračujú v rozsiahlom programe modernizácie transportných bojových vrtuľníkov Ka-29 vyvinutých v OKB Kamova. Uvedená bojová technika sa po modernizácii vracia do služby, posilňujúc tak Letectvo Vojenského námorníctva RF. Za posledné roky bol týmto spôsobom obnovený letecký park niekoľkých jednotiek a čoskoro prídu k jednotkám ďalšie vylepšené palubné vrtuľníky Ka-29.

Od projektu po prevádzku

Počiatky vývoja vrtuľníka Ka-29 spadajú ešte do obdobia 70. rokov 20. storočia. Prvý let sa uskutočnil v roku 1976 a sériová výroba bola spustená v roku 1984 v Leteckom závode v Kumertau. Posledný sériový kus zišiel z výrobnej linky v roku 1991, výroba bola následne prerušená na neurčito, v podstate by sa však skôr dalo povedať že nastálo, nové vrtuľníky tejto verzie sa totiž viac nevyrábali.

Ešte v roku 1985 boli Letectvu Vojenského námorníctva ZSSR dodané prvé sériové vrtuľníky Ka-29 a vzápätí sa začalo s ich zaraďovaním do služby, bola tiež vyvinutá metodika bojového použitia. Vo Vojenskom námorníctve ZSSR bol nový vrtuľník oficiálne zaradený v auguste 1987. Dovtedy výrobca dodal významnú časť objednaných strojov, z ktorých bolo možné zostaviť niekoľko letiek.

Celkovo bolo v rokoch 1984 až 1991 vyrobených 59 sériových kusov palubného vrtuľníka Ka-29. Väčšia časť z nich, 46 kusov, bola zaradená do stavu Letectva Vojenského námorníctva. Zvyšné vrtuľníky boli pridelené k iným štruktúram Ministerstva obrany. Palubné vrtuľníky Ka-29 boli tiež testované v 344. Centre bojového využitia armádneho letectva v meste Toržok s ohľadom na potreby armádneho letectva.

Palubný transportný bojový vrtuľník Ka-29 „žltá 39″, zdroj: topwar.ru

V Letectve Vojenského námorníctva ZSSR slúžili palubné transportné bojové vrtuľníky Ka-29 v jednotkách Severnej, Вaltickej a Tichomorskej flotily. Výcvikové jednotky boli súčasťou Čiernomorskej flotily. Po rozpade Sovietskeho zväzu boli stroje z uvedených flotíl a jednotiek rozdelené medzi dve krajiny, Ruskú federáciu a Ukrajinu, pričom väčší počet zostal zostal v Rusku a 5 kusov sa dostalo do stavu Námorných síl Ukrajiny.

Zvláštnosti prevádzky

Nový typ palubného transportného bojového vrtuľníka bol vyvinutý na podporu bojových operácií námornej pechoty. Úlohou vrtuľníkov Ka-29 bolo dopraviť výsadkárov na breh a poskytovať im palebnú podporu s pomocou guľometno-kanónovej, raketovej a bombovej výzbroje. Kabína určená na prepravu výsadkárov odviezla 16 príslušníkov námornej pechoty s plnou výzbrojou a na štyroch vonkajších podvesných bodoch mohol vrtuľník niesť ešte 1 850 kg leteckej výzbroje.

V závislosti od bojovej úlohy mohli vrtuľníky operovať buď z pobrežných letísk alebo z palúb lodí. Hlavnými nosičmi Ka-29 boli veľké výsadkové lode projektu 1174 (v kóde NATO trieda Ivan Rogov). Každá z troch lodí uvedenej triedy bola schopná niesť 4 vrtuľníky Ka-29 – s možnosťou výsadku 64 príslušníkov námornej pechoty. Vrtuľníky Ka-29 operovali aj z palúb lietadlových krížnikov. Uskutočnili sa tiež pokusy s prevádzkou na lodiach s pristávacou plochou pre jeden vrtuľník, v roku 1987 však boli kvôli nehode zrušené.

Ťažké časy

Na prelome 80. a 90. rokov nastali ťažké časy pre ozbrojené sily vo všeobecnosti a pre vojenské námorníctvo obzvlášť. Spočiatku „iba” klesala intenzita prevádzky rôznej techniky vrátane vrtuľníkov Ka-29. Následne bola zo stavu Vojenského námorníctva RF vyradená väčšia časť lietadlových krížnikov (zostal len ťažký lietadlový krížnik Admirál Kuznecov, z ktorého paluby sa Ka-29 zúčastnili aj bojov v Sýrii) a výsadkových (vrtuľníkových) lodí projektu 1174 schopných niesť transportno-bojové vrtuľníky. V prevádzke Vojenského námorníctva napokon zostala len jedna výsadková loď, Mitrofan Moskalenko (Severná flotila). Navyše, rozpad ZSSR viedol aj k rozdeleniu materiálovej základne medzi nástupnícke krajiny (Ruská federácia a Ukrajina v prípade námorníctva).

Palubný transportný bojový vrtuľník Ka-29 „žltá 38″, zdroj: topwar.ru

Všetky tieto okolnosti mali zdrvujúci dopad na stav flotily vrtuľníkov Ka-29 a jej ďalšiu perspektívu. Palubné vrtuľníky so zvláštnymi schopnosťami sa stali nepotrebnými, takže sa nepodnikali žiadne kroky na udržanie ich technického stavu. Stroje stáli v nečinnosti a ich stav sa tak neustále zhoršoval. Na konci 90. rokov 20. storočia previedlo Vojenské námorníctvo RF Vojsku Ministerstva vnútra asi 15-16 vrtuľníkov.

Kvôli uvedenému „státiu” a absencii adekvátnej údržby sa technický stav vrtuľníkov Ka-29 natoľko zhoršil, že bolo napokon velenie Vojenského námorníctva RF donútené k ich vyradeniu zo stavu s následným umiestnením do rezervy resp. úplným odpísaním, v dôsledku čoho okolo roku 2000 zostalo v prevádzke len približne 10 až 20 strojov.

V tejto súvislosti je však potrebné tiež uviesť, že aj napriek komplikovaným 90. rokom 20. storočia pokračovali práce na vývoji vrtuľníkov a s nimi súvisiacich technológií. Takto napríklad v roku 1997 sa dve lietajúce laboratóriá postavené na základe vrtuľníkov Ka-29 zúčastnili skúšok s cieľom vyvinúť metódy bojového použitia nového vrtuľníka Ka-50. Jeden z týchto dvoch vrtuľníkov Ka-29 niesol preň neštandardné zbrane, druhý mal nainštalovaný zameriavací a navigačný komplex pôvodne určený, resp. vyvíjaný pre Ka-50. V januári a vo februári 2001 absolvovala útočná bojová skupina zložená z dvoch vrtuľníkov Ka-50 a jedného vrtuľníka Ka-29VPNCU testy aj v reálnych podmienkach čečenského konfliktu.

Projekt modernizácie

Začiatkom 2000. rokov bola potvrdená správa o pláne vrátiť vrtuľníky Ka-29 späť do plnej prevádzky. Kvôli očakávaným objednaným francúzskym vrtuľníkovým lodiam Mistral malo byť opravených a zmodernizovaných 10 vrtuľníkov. Aby zodpovedali súčasným požiadavkám, bolo potrebné, aby dostali nové elektronické vybavenie a taktiež moderné zbraňové systémy. Bližšie podrobnosti k novému elektronickému vybaveniu však v tom čase neboli zverejnené.

Palubný transportný bojový vrtuľník Ka-29 „červená 23″, zdroj: airwar.ru

Prvé kusy opravených Ka-29 sa dostali k Vojenskému námorníctvu v rokoch 2016 až 2017. Dnes slúžia v stave Tichomorskej a Baltickej flotily. Následne boli opravené a zmodernizované tiež vrtuľníky Severnej flotily. Podľa údajov stránky The Military Balance sa vďaka uvedeným opravám a modernizácii počet transportno-bojových vrtuľníkov v prevádzke blíži k trom desiatkam.

Na dňoch „Izvestií” boli zverejnené správy o rozšírení oblastí prevádzkovania vrtuľníkov Ka-29. Od nasledujúceho roku sa plánuje ich využívanie na ochranu arktických hraníc štátu (Ruskej federácie). Tieto úlohy si podelia Severná a Tichomorská flotila. V západných oblastiach budú pôsobiť vrtuľníky Ka-29 zo stavu 830. okplp (samostatného protiponorkového vrtuľníkového pluku) Severnej flotily, ďalšie oblasti budú pridelené 317. zmiešanému leteckému pluku, ktorý je umiestnený na Kamčatke.

Návrat do služby

Transportno-bojový vrtuľník Ka-29 je už dosť starý – práce na jeho vývoji boli dokončené začiatkom 80. rokov 20. storočia. Napriek tomu však dodnes nielenže nie je zastaralý, no uchováva si i svoj dobrý potenciál. Včasná modernizácia cestou výmeny celkov a jednotlivých komponentov poskytuje možnosť predĺžiť prevádzku na veľmi dlhý čas vrátane plného využitia všetkých konštrukčných možností.

V skutočnosti sa do plnej prevádzky vracia naozajstné „lietajúce BVP” (bojové vozidlo pechoty), schopné poskytovať podporu príslušníkom námornej pechoty v tých najzložitejších podmienkach ich služby. Ka-29 sice nie je jediným domácim (ruským) vrtuľníkom schopným výsadku a palebnej podpory pechoty, disponuje však oproti iným výraznými výhodami. Palubný vrtuľník Ka-29 má kompaktnejšie rozmery oproti vruľníkom rodiny Mi-8, hoci nesie podobnú výzbroj. Oproti bojovému vrtuľníku Mi-24 má väčšiu priestorovú kapacitu pre výsadok. Okrem toho je Ka-29 prispôsobený k službe nad morom a z paluby lodí.

Výsadková loď projektu 1174 Ivan Rogov s palubným vrtuľníkom Ka-29 na pristávacej ploche (heliport) v zadnej časti lode, 1985, zdroj: topwar.ru

Obdobná vrtuľníková platforma, vybavená moderným zameriavacím a navigačným komplexom a ďalším najmodernejším vybavením, a taktiež kompatibilná so súčasnými leteckými zbraňovými systémami je pre Vojenské námorníctvo RF vysoko zaujímavá. Tento záujem už bol pretavený do niekoľkých objednávok a modernizácie bojovej techniky.

 

Pohľad do kabíny z transportnej časti Ka-29, zdroj: oruzhie.info
Pohľad do transportného priestoru chvostovej časti Ka-29, zdroj: oruzhie.info

Proces návratu vrtuľníkov Ka-29 do prevádzky bol spustený pred niekoľkými rokmi a prináša reálne výsledky. Bolo uskutočnené opätovné vybavenie niekoľkých bojových jednotiek pôsobiacich v hlavných strategických smeroch. V najbližšej budúcnosti bude tiež možné zabezpečiť prítomnosť transportno-bojových vrtuľníkov v novej oblasti, v Arktíde. Budú môcť doplniť tam slúžiacu ďalšiu techniku novými možnosťami.

Vo všeobecnosti možno povedať, že história palubného vrtuľníka Ka-29 je veľmi zaujímavá. Špecializovaný stroj so širokými možnosťami prevádzky sa objavil v predvečer ťažkých a zložitých čias, ktoré mu neumožnili naplno prejaviť svoj potenciál. Napriek neprajnému osudu, po uplynutí niekoľkých desaťročí, sa však našli potrebné možnosti a Ka-29 sa tak bude môcť opäť predviesť v tom najlepšom možnom svetle.

Palubný transportný bojový vrtuľník Ka-29 zo 710. samostatného protiponorkového vrtuľníkového pluku Tichomorskej flotily (710-го оклвп – отдельного корабельного противолодочного вертолетного полка Тихоокеанского флота), zdroj: airwar.ru/V.Zolotov

Technické údaje (Ka-29):

Posádka: 2

+ 16 výsadkárov s výzbrojou alebo 10 zranených, z toho 6 sediacich a 4 na nosidlách

Dĺžka (trupu), m: 12,25

Šírka (trupu), m: 3,8

Priemer nosných rotorov, m: 15,9

Výška, m: 5,44

Hmotnosť, kg

normálna vzletová: 11 000

maximálna vzletová: 11 500

bojového nákladu: 1 850

nákladu v kabíne: 2 000

nákladu v podvese: 3 000

Pohonné jednotky, výkon: 2x turbohriadeľový motor Klimov TV3-117V, 2250 HP každý alebo 1 660 kW

Rýchlosť, km/h

cestovná: 235

maximálna v horizontálnom lete: 280

Maximálna rýchlkosť stúpania, m/s: 15,5

Maximálne prevádzkové preťaženie, g: 2,3

Dolet, km

akčný rádius: 460

preletová vzdialenosť: 740

Dostup,m

vo vise: 3 700

dynamický: 4 300 (5 000)

Výzbroj

Guľometno-kanónová

1x štvorhlavňový rotačný guľomet 9A622 kalibru 7,62 mm so zásobou 1 800  nábojov

1x rýchlopalný kanón 2A42 kalibru 30 mm so zásobou 250 nábojov

Podvesná výzbroj

2x univerzálne podvesné kanónové kontejnery UPK-23-250 s kanónom GŠ-23L kalibru 23 mm so zásobou 250 nábojov

4x závesníky s celkovou nosnosťou do 2 000 kg

– riadené rakety PTRK 9K113 Šturm-V s PTUR 9M114 Kokon alebo 9M120 Ataka (max 8 ks)

– neriadené rakety: S-5 (max 128 ks) v raketových blokoch UB-32 (max 4x) alebo S-8 (max 80 ks) v blokoch B-8B20A (max 4x)

– bomby – 2x ZB-500

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov