Boj o Arktídu: Spojené štáty hrozia Rusku na Aljaške stovkou stíhačiek F-35
USA, 20. september 2020 (AM) – “USA dajú jasne najavo, že budú spochybňovať právo Ruska na ovládnutie Arktídy. Na Aljaške môžeme umiestniť až 100 stíhačiek F-35.” uviedol republikánsky senátor Dan Sullivan v podcaste Medzinárodného vedeckého centra Woodrowa Wilsona. Podľa jeho slov, budú F-35 koexistovať s F-22, ktoré sú dlho v službe na Aljaške a pravidelne lietajú na sprevádzanie ruských T-95MS a Tu-142. Senátor zároveň zdôraznil, že žiadna iná krajina na svete nemá vo všeobecnosti taký počet bojovníkov piatej generácie, koľko sa USA sa chystajú nasadiť iba na Aljaške. F-22 budú umiestnené v Elmendorf-Richardsone, zatiaľ čo F-35 budú umiestnené v Eilsone.
Sullivan navyše hovoril o amerických plánoch na rozšírenie prístavu Nome na Aljaške, ktorý by sa mal stať prvým hlbokomorským americkým prístavom v Arktíde. Senátor zdôraznil, že ide o „odkaz“ pre Rusko a Čínu a spočíva v tom, že USA považujú Arktídu za strategickú oblasť.
Momentálne je v službe na základni Elmendorf-Richardson v službe 24 stíhačiek F-22. Armáda občas s cieľom prilákať pozornosť vykoná takzvanú „jazdu na slonoch“, to je prípad, keď lietadlá postupne vzlietnu v intervaloch niekoľkých sekúnd a letisko vyvoláva dojem „tlupy“ bojovníkov.
Americká stíhačka piatej generácie F-35 je najdrahším zbrojným programom Pentagonu. Náklady na jeho realizáciu v priebehu rokov neustále rástli, spolu s tým dochádzalo k odkladu programu. V poslednej dobe vzniká mnoho rozruchu kvôli ruskému predaju protivzdušných S-400 do Turecka, ktoré malo tiež dostať stíhačky F-35. Americká strana sa bojí, že Rusi vďaka S-400 v Turecku budú mať možnosť odhaliť tajomstvo stíhačky a opakovane vyzývali Turecko, aby ruské zbrane nenakupovalo. F-35 je druhou americkou stíhačkou piatej generácie, prvý bol stroj F-22, ktorého bolo vyrobených len necelých 200 kusov, a to aj kvôli jeho vysokej obstarávacej cene a vysokým nárokom na údržbu.
“Americké stíhacie lietadlá F-35 majú špecifiká, ktoré vážne obmedzujú nadzvukovú rýchlosť letu vo veľkých výškach, lietadlo piatej generácie tiež nie je schopné boja v malej vzdialenosti.”- Povedal v rozhovore pre portál Defense News dôstojník Vojenského námorníctva USA vo výslužbe Bryan Clark, koncepcia využitia F-35 sa zakladá na technológiách stealth a schopnosti zostreľovať nepriateľské lietadlá skôr, než zachytia americkú stíhačku.
“Spoliehať sa na zásah z veľkej diaľky je perspektíva, ktorá z historických dôvodov vyvoláva u námorného letectva nedôveru. V čase vojny vo Vietname, kedy sa začali vo vzdušnej vojne čoraz častejšie používať rakety miesto kanónov, počet obetí vo vzdušných bojoch vzrástol, “uvádza sa v príspevku.
Vojenskí analytici okrem toho podotýkajú, že F-35 je nedostatočne pohyblivý a že nie je schopný boja zblízka. Portál tiež skôr informoval, že americké stíhacie lietadlá piatej generácie majú viacero podstatných nedostatkov, kvôli ktorým existuje riziko, že lietadlá nezvládnu bojové úlohy. Ide o typy F-35B a F-35C určené pre vojenské námorníctvo a námornú pechotu. Tieto modifikácie môžu lietať vo veľkých výškach nadzvukovou rýchlosťou len krátku dobu, pretože existuje riziko štrukturálneho poškodenia, straty stealth ochrany a detekcie nepriateľom.
Tieto problémy boli odhalené v roku 2011. Počas letu F-35B rýchlosťou 1,3-1,4 Ma sa stealth kryt nafúkol a F-35C utrpela konštrukčné poškodenie. Podľa údajov časopisu bol problém klasifikovaný prvým – maximálnym – stupňom rizika z hľadiska ohrozenia plnenia úloh.
Vo februári bolo takisto zverejnené, že stíhačka F-35 amerického výrobcu Lockheed Martin má ďalší problém – jej kanóny nedokážu strieľať rovno. Odhalil to zatiaľ posledný test amerického ministerstva obrany. Podľa agentúry Bloomberg ide o jednu z vyše 800 softvérových chýb programu, ktorý vyšiel USA na 428 miliárd dolárov (asi 387 miliárd eur). Test konštatoval, že 25 mm kanón stíhačky amerického letectva je pri zásahu pozemných cieľov nepresný. Lietadlo sa pre americkú armádu vyrába v troch verziách, avšak zatiaľ čo kanóny ostatných dvoch prešli posudkom bez väčších pripomienok, kanóny určené pre letectvo nie. Ako jediné majú zbrane inštalované vnútri v stroji a kontrolóri „považujú presnosť streľby, tak ako boli zbrane upevnené, za neprijateľnú“, a to pre „vychýlenie“ v plášti. Ten navyše praská. Podľa záverov vyhodnotení už existuje nová verzia upevnenia kanónov, nebola však ešte testovaná.
Alexander Iľjin