Budú Američania stíhačky F-35 dodávať s bleskozvodmi?
28. augusta preletelo šesť bombardérov B-52H Stratofortress amerického letectva nad členskými krajinami NATO v rámci operácie “Allied Sky” s cieľom preukázať solidaritu. medzi spojencami a zlepšiť operačnú pripravenosť a inter operabilitu medzi účastníkmi. A bolo oznámené, že 80 lietadiel bude počas ich cesty sprevádzať americké lietadlá.
USA, 23. september 2020 (AM) – NATO: Riziko búrky zabránilo holandským lietadlám F-35 v účasti na operácii Allied Sky.
V Holandsku sa plánovalo nasadiť štyri F-35A z Koninklijke Luchtmacht [Klu, holandské kráľovské vzdušné sily] so sídlom v Leeuwardene.
Zatiaľ čo americké B-52Hs začínali svoju misiu, holandský personál dal prostredníctvom Twitteru vedieť, že bolo rozhodnuté zrušiť účasť KLu na operácii Allied Sky “z dôvodu poveternostnej situácie“. Bulletin uverejnený deň predtým skutočne trval na riziku silných dažďov a búrok v Beneluxe, pričom odporúčal opatrnosť.
Správa, ktorú práve zverejnilo holandské ministerstvo obrany o F-35, mimochodom potvrdila informácie, ktoré vlani v júni zverejnila agentúra Bloomberg. Pripomíname, že agentúra Bloomberg informovala o obmedzeniach letov uložených na F-35A amerických vzdušných síl, pričom tieto lietadlá museli letieť najmenej 40 km od búrok kvôli problému zistenému v systéme OBIGGS [On Board Inerting Gas Generation System].
Tento systém umožňuje nahrádza kyslík obsiahnutý v nádržiach lietadla inertným plynom, aby sa výpary kerozínu stali nehorľavými. A tak sa pri inšpekcii zistilo, že rúry používané na cirkuláciu tohto inertného plynu pravdepodobne trpeli predčasným opotrebovaním.
Holandská správa preto potvrdzuje tento problém, ktorý ovplyvňuje aj F-35A KLu. Ide však ešte ďalej a spresňuje, že je potrebné prijať ďalšie opatrenia pre tieto lietadlá, keď sú na zemi. Skutočne musia byť nevyhnutne chránené bleskozvodom, keď do 18 kilometrov od ich základne vypukne búrka.
Holandský hovorca obrany pre denník Algemeen Dagblad potvrdil, že KLu sa mienila zúčastniť na operácii Allied Sky so svojimi F-35A. V ten deň však bolo veľké riziko búrok a Holanďana sa rozhodli, že F-35 za tých podmienok do vzduchu nepustia.
V tejto chvíli sa zatiaľ nenašlo žiadne riešenie na nápravu tohto problému, ktorého príčina sa stále plne vyšetruje, uvádza sa v správe holandského ministerstva obrany. Tento problém zatiaľ nespochybnil cieľ prehlásiť plnú operačnú kapacitu F-35A so sídlom v Leeuwardene v roku 2021.
V dokumente sa však uvádzajú aj ďalšie obavy. Potvrdzuje teda, že kanón GAU-22A 25 mm F-35A nemá požadovanú presnosť a tiež evokuje problém zariadenia spôsobený delamináciou jeho povlaku (inými slovami, že sa odlupuje). To môže brániť vo výhľade pilota a ovplyvniť tajnosť lietadla. V takom prípade však neexistuje iné riešenie (aspoň zatiaľ), ako vymeniť vrchlík. Správa hovorí, že nedostatok jeho zásob má negatívny vplyv na jeho disponibilitu.
Adam Riečanský