Ilustračné foto: Su-30SM VKS RF, zdroj: topwar.ru
Aktuality, Letectvo,

Su-30SM2 – potrebuje Rusko „Super-Suchoj”?

 


Rusko, 3. október 2020 (AM) – V septembri bola denníku Izvestija uverejnená správa, podľa ktorej sa ešte v tomto roku môže uskutočniť prvý let modernizovanej verzie stíhačky Su-30SM2. Tento stroj by sa mal v skutočnosti stať akousi dvojmiestnou verziou Su-35S, ktorý je v súčasnosti tým najmodernejším stíhacím lietadlom, čo VKS RF majú.

Potreba modernizácie vyvstala už dávno. Vzdušné a kozmické sily RF boli v posledných rokoch doplnené mnohými novými bojovými lietadlami vyvinutými na základe sovietskej stíhačky Su-27, zdediac po nej všetky jej výhody, ale aj nedostatky. Hádam najväčším problémom sa dnes javí to, že všetky tieto stroje, postavené na rovnakom základe, sa líšia od seba tak, ako je to v súčasnosti len možné. Stíhacie lietadlá Su-35S, Su-30SM, Su-30MK2 a početné Su-27SM/SM3 disponujú značne odlišnou palubnou elektronikou, týka sa to predovšetkým radarov. Pohonné jednotky, vyvinuté na základe AL-31F z Su-27, sú v skutočnosti rôznymi verziami, ktoré boli vyvinuté v rôznych obdobiach a na základe odlišných požiadaviek.

Zo všetkých menovaných lietadiel sú však pre budúcnosť VKS RF dôležité iba dve z nich: Su-30SM a Su-35S, všetky ostatné možno považovať za morálne zastarané (kde sa však v tomto zozname stratili stíhacie bombardéry Su-34, z ktorých bolo v roku 2020 objednaných ďalších cca 76 ks? u ktorých prebehla modernizácia, a ktoré sú rovnako pokračovaním rodiny lietadiel Su-27, pozn.prekl.). Su-30SM má nainštalované pohonné jednotky Saľjut AL-31FP a rádiolokátor N0011M Bars, Su-35S má oveľa modernejšiu verziu pohonných jednotiek, UMPO AL-41F1S (117S) a radar N035 Irbis-E.

Ilustračné foto: Su-35S VKS RF, zdroj: topwar.ru

Podobná situácia je na Západe nemysliteľná. Napríklad, rôzne verzie stíhacieho lietadla 5. generácie F-35, stavané pre troch rôznych užívateľov v rámci ozbrojených síl USA (armádne letectvo, námorné letectvo a námorná pechota – USAF, NAVY a USMC) sú unifikované približne na 80 %. V tlači sa sice periodicky objavuje informácia o plánoch na hĺbkovú modernizáciu týchto strojov, zatiaľ však všetky disponujú jednou verziou rádiolokátora a jedným typom pohonnej jednotky, Pratt & Whitney F135, ktorý je pokračovaním vývoja motora F119. Odlišnosťami sa vyznačuje pohonná jednotka F-35B pre námornú pechotu, čo je však spôsobené požiadavkou na skrátený vzlet a kolmé pristátie.

V Európe je situácia podobná. Stíhacie lietadlá Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale majú už za sebou nie jednu modernizáciu. Napriek tomu sú však tieto stroje maximálne unifikované: plánovaná inštalácia radaru s aktivnym skenovaním (typ AESA) European Common Radar System Mark 2 na britských strojoch Eurofighter Typhoon a inštalácia radarov Captor-E na nemeckých a španielskych strojoch je v súvislosti so zastarávaním elektroniky vskutku rozumný krok. Nevyvstal síce náhle, no v súčasnosti je už modernizácia lietadiel Eurofighter Typhoon vyslovene žiadúca.

Nové „srdce” pre stíhačku

Netreba hádam zdôrazňovať, že unifikácia leteckého parku stíhacích lietadiel (a v stave VKS RF sa nachádza mnoho ďalších rôznych typov vrátane frontových bombardérov – Su-24 a šturmovikov (útočných bombardérov palebnej podpory pozemných jednotiek) – Su-25 je jednou z kľúčových požiadaviek pre efektívne použitie bojového letectva. Platilo to v časoch 2. svetovej vojny a na aktuálnosti to nič nestratilo ani v súčasnosti.

Ako konkrétne bude teda prebiehať modernizácia a čo konkrétne dostane modernizované lietadlo? Práce na integrácii modernizovanej pohonnej jednotky pre Su-30SM2 vedú spoločnosť Suchoj, korporácia Irkut a spoločnosť ODK-UMPO (ОДК – Уфимское моторостроительное производственное объединение, ПАО „ОДК-УМПО”). Prvým a zásadným odlíšením Su-30SM2 od svojho „prarodiča” bude pohonná jednotka. V stíhačke bude nainštalovaná vyššie spomenutá pohonná jednotka AL-41F1S z Su-35S. Pri porovnaní s pôvodnými motormi stíhačky Su-30SM, AL-31FP, sú tieto motory o 16 % výkonnejšie, dosahovaný ťah je 142,2 kN. Ďalším dôležitým parametrom nových pohonných jednotiek je ich životnosť – tá má byť v porovnaní s predchodcom dvojnásobne vyššia, teda až 4000 hodín. Treba tiež podotknúť, že hmotnosť a rozmery motorov zostali porovnateľné s predchádzajúcimi.

Ilustračné foto: Prúdový motor Saturn 117S (AL-41F1S), zdroj: topwar.ru

Okrem rozumnej unifikácie a zvýšenia ťahu poskytne nová pohonná jednotka lietadlu Su-30SM2 aj ďaleko väčší akčný rádius. Hoci na tomto mieste treba tiež zároveň povedať, že práve tento parameter nebol nikdy problémom lietadiel rodiny Su-27, na druhej strane táto schopnosť rozhodne nebude nadbytočná…

„Oveľa silnejší motor z Su-35S poskytne Su-30SM2 väčšiu rezervu ťahu. A to zároveň znamená možnosť zvýšeného množstva výzbroje a vybavenia, ktoré môže niesť lietadlo na palube,” – povedal v rozhovore pre noviny Izvestija zaslúžilý skúšobný pilot plukovník Igor Malikov. „Meniteľný vektor ťahu dáva lietadlu kvalitatívne väčšiu možnosť vedenia manévrového vzdušného boja. Pre stíhacie lietadlo je to výhoda, zároveň to však vyžaduje prislúchajúce elektronické vybavenie a systémy riadenia zbraňových systémov. Ak stíhačka rýchlo zmení svoju polohu, aj prístroje musia adekvátne sledovať túto zmenu a pohyb cieľov a súčasne musí mať pilot možnosť použiť riadené rakety typu vzduch-vzduch na tieto ciele”.

Inštalácia nových pohonných jednotiek je iba časťou modernizácie Su-30SM. Okrem toho je v pláne modernizácia optických systémov, rádiolokátora a vyhľadávacích a sledovacích systémov. Perspektívne sa plánuje úplná výmena radaru a následne majú byť do úrovne štandardu Su-30SM2 zmodernizované všetky dnes vo VKS RF užívané Su-30SM.

Pohľad na Západ – porovnanie s Ruskom

Napriek kritike stíhacích lietadiel 5. generácie možno s istotou konštatovať, že sú tu. Najlepším dôkazom toho je viac ako 550 kusov lietadiel F-35, ktoré boli dodnes vyrobené. Súčasne však budú oporu letectva mnohých štátov sveta, ak nie všetkých, tvoriť i naďalej aj lietadlá 4. generácie. Ako príklad možno uviesť spoločnosť Boeing, ktorá nedávno získala kontrakt – podľa neho čoskoro dodá armádnemu letectvu USA prvých 8 kusov stíhacích lietadiel F-15EX.

Rusko postupuje v prípade Su-30SM2 obdobným spôsobom. Nezriekajúc sa 5. generácie, systematicky zvyšuje možnosti a schopnosti stíhacích lietadiel generácie 4+(+). Modernizácia lietadiel Su-30SM do novej technologickej úrovne by sa zároveň mohla stať jedným zo základov bezpečnosti štátu – ak spočítame stíhacie lietadlá uvedeného typu, postavené pre VKS a Námorné letectvo, tak dostaneme súčet viac ako 100 bojových lietadiel. A to je viac, ako sa vyrobilo Su-35S za všetky roky doteraz.

V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť predtým avizované plány vyzbrojiť lietadlá Su-30SM novou riadenou raketou typu vzduch-zem, ktorá podľa niektorých odborníkov patrí do kategórie hypersonických zbraní. Jej vývoj sa vedie v rámci vývojového programu „Adaptacija-Su”. Podľa názoru spomínaných odborníkov môže ísť o hypersonické riadené rakety Ch-32, ktoré by mali byť súčasťou arzenálu výzbroje strategického bombardéra Tu-22M3M. Jej dolet je 1000 km a má schopnosť dosiahnuť rýchlosť okolo 5 400 km/h.

Ilustračné foto: Strategický bombardér Tu-22M3 s podvesenou okrídlenou hypersonickou raketou Ch-32, zdroj: topwar.ru

Ak je táto informácia spoľahlivá, tak perspektívne armádne i námorné letectvo získajú do svojho arzenálu mimoriadne vysokovýkonný letecký komplex, ktorý, teoreticky, bude možné efektívne použiť dokonca aj proti tým najväčším nepriateľským hladinovým plavidlám. Na tomto mieste je vhodné spomenúť, že indické lietadlá Su-30MKI už disponujú podobnými možnosťami po tom, ako nedávno získali do svojej výzbroje hypersonické rakety BrahMos-A – hypersonické protilodné rakety vyvinuté spoločným úsilím indickej Výskumnej a vývojovej organizácie obranných systémov (Defence Research and Development Organisation – DRDO) a ruskej spoločnosti NPO Mašinostrojenija.

Možno teda povedať, že modernizácia Su-30SM na verziu Su-30SM2 je dôležité a správne rozhodnutie. Umožní nielen výrazne zvýšiť bojový potenciál viacúčelového stroja, ale zároveň významne prispeje k unifikácii leteckého parku VKS RF.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov