Vrtuľníky pre ruské „Mistraly” sú pripravené do sériovej výroby
Rusko, 13. október 2020 (AM) – Univerzálny prieskumný a útočný dvojmiestny vrtuľník Ka-52K Katran prešiel do polovice septembra úspešne všetkymi skúškami a podľa slov generálneho konštruktéra Národného centra pre výrobu vrtuľníkov (NCV) Mil a Kamov, Sergeja Michejeva, zo strany Ministerstva obrany RF niet žiadnych závažnejších výhrad, takže je možné začať s jeho sériovou výrobou.
Dvojmiestny bojový vrtuľník Ka-52K je pokračovaním v línii úspešných palubných vrtuľníkov konštrukčnej kancelárie AO Kamov (Ka-25, Ka-27, Ka-29 a Ka-31), ktoré, okrem prvého, dodnes slúžia v Letectve Vojenského námorníctva RF. Je určený na hliadkovanie, palebnú podporu pechoty počas výsadku na breh a plnenie úloh predovšetkým pri obrane námornej pechoty v prvej línii. Najmodernejšie palubné vybavenie poskytuje palubnému stroju okrem iného efektívnu navigáciu aj za podmienok absencie orientačných bodov na mori. Vrtuľník je vyvinutý na základe vynikajúceho „Aligátora” a využívaný bude na palubách najnovších univerzálnych výsadkových lodí projektu 23900 typ Ivan Rogov (УДК – Универсальные десантные корабли проекта 23900 типа Иван Рогов), ktoré sú ruským ekvivalentom Francúzmi nedodaných univerzálnych vrtuľníkových lodí typu Mistral.
Za zmienku stojí, že palubný vrtuľník Ka-52K, pokiaľ ide o jeho technické vlastnosti, sa výrazne odlišuje od svojich „pozemných” náprotivkov, či už Ka-52 alebo od konkurenčného stroja Mil Mi-28NM „Nočný lovec”. Predovšetkým sa to týka mechanizmu skladania listov koaxiálnych rotorov, ktorý umožňuje ich zloženie za čas kratší, ako jednu minútu. Dosah palubného radaru (typu AESA) pri vyhľadávaní cieľov na mori je v prípade palubného Katrana až 200 km, čo je prakticky dvakrát viac, ako dokážu jeho „pozemní kolegovia”. Ďalej trup a ďalšie dôležité konštrukčné časti sú ošetrené špeciálnou antikoróznou úpravou povrchu a špeciálnymi tesneniami, ktoré chránia stroj pred vlhkosťou a slanou morskou vodou osobitne.
Nový vrtuľník disponuje palubným obranným systémom Vitebsk (L370), systémom riadenia streľby SUO-806P, súčasťou palubného vybavenia je zameriavaco-navigačný komplex, vďaka ktorému môže niesť a používať ním navádzané protilodné riadené rakety Ch-31 a Ch-35, čím sa výrazne posilňujú jeho schopnosti palubného útočného vrtuľníka pre použitie na mori.
Podľa slov jedného z vývojárov môže byť Katran v prípade potreby používaný aj vo verzii pátracieho a záchranného vrtuľníka a taktiež v protiponorkovej verzii.
V súčasnosti prebieha skúšobná prevádzka stroja v podmienkach použitia na palube výsadkovej lode, ktorá by sa mala ukončiť do konca aktuálneho roka a následne sa očakáva, že počnúc rokom 2021 začnú prichádzať prvé stroje Ka-52K k jednotkám Letectva Vojenského námorníctva RF.