Stíhačka Kowsar
Aktuality, Letectvo,

IRÁN : Bude stíhačka Kowsar čoskoro vo Venezuele?

 


Irán, 28.október 2020 (AM) – Pred dvoma dňami, 23. októbra, vystúpil venezuelský prezident v štátnej televízii s úmyslom vytvoriť vojenskú radu v partnerstve s Iránom, Ruskom a Čínou, s cieľom dosiahnuť nezávislosť v oblasti obrany. Madurov návrh na vytvorenie vojenskej rady, ktorá by pomohla dosiahnuť nezávislosť venezuelskej armády by tak mala byť ustanovená najneskôr do polovice novembra. Venezuela by sa potom stala prvým klientom iránskej výzbroje.

Keď majú iránski lovci vývozné kritériá
Irán sa v súčasnosti zaraďuje medzi mocné krajiny v západnej Ázii, ktoré vyrábajú vojenské vybavenie a zbrane. Najmä od irackej vojny v 80. rokoch, sa v krajine praktizuje vývoj a výroba zbraní. Mnohých západných odborníkov prekvapuje a niekedy sú až zaskočení kvalitou ich zbraní. Kvalita výroby je skutočne rovnako dobrá ako u zahraničných zbraní.

V Iráne sa počas vojny s Irakom mnoho naučili. Sebestačnosť vo vojenských otázkach sa stala preto veľmi dôležitou požiadavkou pre obranu. Podľa niektorých odborníkov v oblasti obrany sa už počas samotného konfliktu Irán dokázal v mnohých smeroch sám postarať o dodávky materiálu z vlastnej produkcie a okrem iného sa usilovne snažil dodať aj časti lietadiel, čo sa im však v tej dobe nedarilo. Avšak po vojne začali nezávisle navrhovať stíhačky.

Medzi inžiniermi, ktorí pracovali pre rozvoj iránskeho priemyslu, bol Saeed Sanaï, ktorý vzišiel z letectva, ktorému ajatolláh Alí Chameneí udelil Medailu cti za vyvinutie stíhacieho lietadla s názvom Azarakhsh. Tento stroj veľmi nápadne pripomína Northrop F-5 Freedom Fighter a bol vyrobený v Iráne vo firme HESA (Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company). Do svojej plnej prevádzky bol uvedený už v 2007 po dlhých rokoch vývoja a testovania.

Bolo to v 90. rokoch, keď Irán zahájil vývoj a výrobu lietadiel. Prvé s názvom Dorna vyšiel v roku 1995 a druhé lietadlo Tondar v roku 1998 a tretie lietadlo s názvom Tazarve, predstavené na leteckej výstave Irán Kish v 2002. Ale až KOWSAR dokázal posunúť Irán medzi sebestačné krajiny v oblasti bojových lietadiel. Pre HESA je to očakávaný triumf a prvé aj medzinárodné objednávky na seba pravdepodobne nenechajú dlho čakať.

Ktorí iránski lovci sú pripravení na vývoz?
V posledných rokoch Irán skonštruoval dve úspešné bojové lietadlá: Saeqeh a Kowsar. Umožnili letectvu rozšíriť svoje bojové a obranné schopnosti. Ich výkon a kvalita konštrukcie z nich robia ohromné ​​zariadenia, ktoré sú od zrušenia zbrojného embarga na čele zoznamu produktov pripravených na vývoz.

Saeqeh-80, alebo Azarakhsh-2

Saeqeh sa pritom môže postaviť do pozície rivala zahraničných modelov. V roku 2007 bol oficiálne predstavený iránsky bojovník Saeqeh, ktorý postavila letecká univerzita Shahida Sattariho ako dva typy Saeqeh-1 a Saeqeh-2. Táto stíhačka je operatívna a používa sa v dvoch variantoch. Prvý je pre blízku podporu a druhý variant je bombardér. Jeho aerodynamický charakter sa oproti predchádzajúcim generáciám zmenil. Má dva motory J 85, ktoré produkujú rýchlosť rovnú 1,8-násobku rýchlosti zvuku. Nahradí ich však motor Owj vyrábaný iránskym obranným priemyslom.

Stíhačka Saeqeh váži 8 ton. Podľa vojenských zdrojov sa operačný dosah tohto stroja odhaduje na zhruba 800 km. Jeho kokpit je navyše nepriestrelný. Saeqeh-1 je navrhnutý ako jednomiestne lietadlo, takže bol navrhnutý na podporu pozemných síl.

Saegheh-2 bol predstavený v roku 2014 za prítomnosti generála Amira Hatamiho, vtedajšieho námestníka ministra obrany. Táto nová generácia lietadla prešla dvoma zmenami. Prvou zmenou bola prestavba z jednomiestneho stíhacieho lietadla na dvojmiestne a druhá zmena znamenala použitie nového systému elektro-avioniky.

Bude Kowsar zavedený do venezuelskej armády?
Rovnako ako Saeqeh, dizajn a konštrukcia Kowsaru sa uskutočňovali v Iráne. Odhalený verejnosti bol v auguste 2018. Asi 90% častí lietadla bolo vyrobených lokálne. Využíva digitálne dátové siete, sklenený kokpit, head-up displej, balistické počítače a inteligentné mobilné mapovacie systémy. Tieto silné stránky nevyhnutne robia z Kowsaru vývozný produkt, ktorý zodpovedá ambíciám Iránu.

Vzhľadom na veľmi dobré obchodné vzťahy s Venezuelou je možné predpokladať, že sa Kowsar dostane na zoznam zbrojného arzenálu Venezuely, ktorá by tak rozšírila portfólio svojho spektra rôznych bojových lietadiel. Čína a Rusko majú najväčší podiel strojov vo Venezuele, ale nájdeme tam aj americké F-16. Príliš široký arzenál je z istých dôvodov dobrý, ale ekonomicky môže byť dosť náročný, nakoľko každý stroj si vyžaduje iné postupy príprav, údržby, opráv ako aj tréningu a podobne. A to všetko sa platí.
Pre Venezuelu, rozlohou relatívne malý štát je možno dôležitejšia dobrá PVO.

Spoločne proti tlaku USA: Čína vyzbrojila venezuelské námorníctvo protilodnými raketami

Venezuelské armádne videá ukazujú vojnové lode vyzbrojené novými protilodnými raketami čínskej výroby. Raketa C-802A, dodávaná Pekingom venezuelskému námorníctvu, je skonštruovaná tak, aby vyradila hladinové lode v dosahu viac ako 100 námorných míľ.  Nová dohoda o zbraniach by mala výrazne zvýšiť dosah a účinnosť námorníctva prezidenta Nicolása Madura.

Akvizíciu zverejnilo 25. septembra venezuelské námorníctvo (formálne známe ako Armada Bolivariana de Venezuela). Zábery z jednej skúšobnej streľby sa objavili vo videách zverejňovaných online, vrátane oficiálneho účtu Madura na Twitteri (v španielčine). Videozáznam nie je v skutočnosti o lodi venezuelského námorníctva. Je prevzatý z testovacieho štartu rakety C-802A z Thajského kráľovského námorníctva.

Video: Štart z fregaty thajského námorníctva HTMS Kraburi

To však neznamená, že Čína tento systém nedodala. Zavádzajúce obrázky sú neoddeliteľnou súčasťou propagandy venezuelského námorníctva. Podľa otvorených zdrojov raketami pravdepodobne vybavia venezuelské hliadkové člny triedy Guaiquerí. Jedná sa o španielske bojové lode Avante 2200, ktoré boli dodávané bez protilodných rakiet. To dáva zmysel, pretože v júni 2017 venezuelské námorníctvo podniklo kroky na vybavenie raketami dvoch bližšie neurčených pobrežných hliadkových plavidiel v hodnote 2,9 milióna dolárov. Venezuelské námorníctvo má tri lode triedy Guaiquerí, takže je možné, že jedna zostane bez rakiet.

Dve venezuelské fregaty triedy Lupo postavené v Taliansku sú vybavené raketami Otomat Mk 2, rovnako ako niektoré raketové člny. Lupo sú najschopnejšími vojnovými loďami Venezuely. Ďalšie moderné bojové hliadkové člny triedy Guaicamacuto, sú optimalizované pre pobrežné operácie a nemajú raketovú výzbroj. Jedna z týchto lodí, Naiguatá (GC-23), sa stratila 23. marca 2020. Pokúšala sa zastaviť výletnú expedičnú loď RCGS Resolute. RCGS Resolute bola postavená pre plavbu v polárnych oblastiach, bola spevnená aby vydržala nárazy ľadových krýh ďaleko za polárnym kruhom. Vojnová loď spevnená nebola a pri pokuse o postrčenie výletnej lode sa poškodila a následne sa potopila. RCGS Resolute utrpela iba škrabance.

Venezuelské ozbrojené sily boli tvrdo zasiahnuté medzinárodnými sankciami. Dokázali však získať moderné zbrane z Ruska a teraz z Číny. Rovnako ako protilodné strely C-802A dodáva Čína aj ručné zbrane a výstroj.

Adam Riečanský

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov