Nahliadnutie do minulosti ohľadom Číny sťa dodávateľa leteckej techniky do Egypta – stíhací bombardér Šenjang F-6C / FT-6
Egypt, 22. november 2020 (AM) – Po tom, čo Egypt v roku 1976 prerušil úzke vzťahy so Sovietskym zväzom, hľadal náhradu pre svoje letectvo v Číne. Tá, vycítiac príležitosť sa chytila nových možností a v roku 1979 predala Egyptu 40 kusov stíhacích bombardérov Šenjang (Shenyang) F-6C (licenčne vyrábané sovietske prvé nadzvukové stíhacie lietadlá MiG-19S Farmer).
Egypťania poskytli Číňanom na oplátku niekoľko svojich zakonzervovaných lietadiel s meniteľnou geometriou krídel MiG-23MS. O tie mala totižto Čína kvôli novým technológiám eminentný záujem, nakoľko kvôli pretrvávajúcim zhoršeným vzťahom so ZSSR nebolo možné lietadlá kúpiť priamo.
Zaujímavosťou v prípade čínskych lietadiel Šenjang F-6C je, že ich sovietsky predchodca, MiG-19S Farmer už bol v 60. rokoch zaradený v Egyptskom vojenskom letectve, v danom čase však s lietadlom nepanovala najväčšia spokojnosť. Stroj si nerozumel s teplým egyptským podnebím. Najväčším problémom lietadiel MiG-19S bolo umiestnenie odvzdušňovacieho potrubia s horúcim vzduchom, ktoré sa nachádzalo v blízkosti hydraulických nádrží lietadla. Egypt sa v roku 1970 rozhodol „problémové” lietadlá MiG-19S vyradiť z prevádzky.
Čína dodala Egyptu v rokoch 1979 až 1983 celkovo 90 kusov stíhacích bombardérov F-6C a cvičných lietadiel FT-6.
Ten nimi vybavil 2 letky 241. stíhacej bombardovacej brigády na leteckej základni Bielbeis (Belbes) a 2 letky 242. stíhacej bombardovacej brigády na leteckej základni v Beni Suef, ktoré dovtedy lietali na sovietskych stíhacích bombardéroch typu Suchoj Su-7BMK Fitter-A (základňa Bielbeis), resp. na stíhačkách MiG-21 (základňa Beni Suef).
Egypt bol počtom strojov najvýznamnejším užívateľom čínskych lietadiel Šenjang F-6C / FT-6 na Blízkom východe a hoci nešlo v danom čase o nejako moderné či pokročilé stroje, skôr naopak, lietadlá umožnili egyptským pilotom udržiavať si svoje schopnosti, navyše, ak vezmeme do úvahy, že stroje boli priebežne modernizované a získali tiež možnosť používať americké a britské zbrane a elektroniku.
V druhej polovici 80. rokov došlo k reorganizácii 241. a 242. brigády – v rokoch 1986-87 dostala 242. brigáda americké lietadlá F-16C/D Fighting Falcon Block 32, a všetky stíhacie bombardéry F-6C boli zaradené do stavu 241. brigády.
Lietadlá Šenjang F-6C boli vybavené závesníkmi pre 2x 100- alebo 250-kilogramové bomby na ničenie letísk, prípadne neriadenými raketami. Niektoré stroje boli tiež údajne vybavené americkými riadenými strelami AIM-9 Sidewinder.
V novembri 2000 sa údajne dohodli vlády Egypta a Pakistanu na dvojstrannej vojensko-obrannej zmluve, ktorá mala zahŕňať modernizáciu egyptských lietadiel v Pakistane.
Súčasťou dohody mala byť rozsiahla generálna oprava 50 kusov lietadiel Šenjang F-6C Farmer a 5 kusov cvičných lietadiel Šenjang FT-6. Nie sú však známe žiadne informácie, či došlo k realizácii uvedenej zmluvy.
Okolo roku 2000 boli napokon lietadlá Šenjang F-6C a FT-6 v ich bojových úlohách nahradené československými lietadlami Aero L-59E Albatros a americkými lietadlami Lockheed Martin F-16CúD Fighting Falcon.
František Kysucký