.
Aktuality, Pozemná technika,

SVOS: Dvadsať rokov s Toyotou Land Cruiser

Česko, 27. november 2020 (AM) – Rok 2000 pre spoločnosť SVOS Přelouč znamenal počiatok novej významnej etapy v jej činnosti. Tento rok totiž bránu závodu opustil prvý pancierovaný automobil Toyota Land Cruiser, vtedy to bol model 100. V tom čase už mala spoločnosť SVOS veľa skúseností s konštrukciou, projektovaním a výrobou balisticky upravených vozidiel


 

Firma sa začala zaoberať prestavbou bežných cestných automobilov na “bezpečné”, výrobou vozidiel pre prepravu peňazí a cenín, vývojom i výrobou špeciálnych vozidiel pre vojenské a policajné použitie v roku 1992.

 

LC 76

 

“Prvým naším pancierovaným automobilom v kategórii osobných vozidiel bola v roku 1996 Tatra 613 , “spomína Ing. Jaroslav Černý, zakladateľ spoločnosti a jej generálny riaditeľ. “Aj vďaka Tatre 613, ktorá je dnes vystavená v múzeu v Kopřivnici, sme sa rozhodli pokračovať vo výrobe osobných a luxusných balistický chránených áut.”

 

Pred dvadsiatimi rokmi mali vo SVOS za sebou výrobu stoviek pancierových vozidiel rôznych značiek a typov, čo firme prinieslo značné renomé predovšetkým v zahraničí.

“V tomto období sa na nás obrátil zahraničný partner s ponukou upraviť automobil Toyota Land Cruiser 100 pre OSN,” spomína Ing. Štěpán Čierny, obchodný riaditeľ SVOS Přelouč.

“Chápali sme to vtedy nielen ako ocenenie našej práce, ale predovšetkým ako výzvu. Avšak ani vo sne by nás vtedy nenapadlo, že s automobilmi Toyota strávime nasledujúcich dvadsať rokov. Pričom som presvedčený, že tieto automobily budú aj naďalej tvoriť chrbticu našej ponuky zahraničným i domácim zákazníkom. ”

 

.

 

V Přelouči postupne upravili širokú typovú škálu vozidiel Land Cruiser.

“Táto skutočnosť bola daná ako aktuálnou modelovou skladbou, tak i špecifickými požiadavkami zo strany zákazníkov,” konštatuje Štefan Černý. “Postupne tak našimi výrobnými halami prešli – okrem spomínaného modelu 100 – séria Land Cruiser 76, 105, 120, 150 a aktuálne Toyota LC 200, ale tiež aj Hilux.”

 

A prečo si zákazníci vyberajú Toyoty pre balistické úpravy? “Je potrebné vidieť, že Toyota Land Cruiser je určite najrozšírenejším vozidlom predovšetkým v Afrike a na Blízkom Východe,” uvádza Štěpán Černý.

“S tým súvisia aj pomerne rozsiahle popredajné a servisné služby v uvedených oblastiach. Ďalším aspektom sú vlastnosti samotného automobilu, ktorý je naozaj veľmi vhodný do ťažkého terénu. A z nášho uhla pohľadu nie je zanedbateľný ani fakt, že robustný podvozok Toyoty Land Cruiser sa dokáže najlepšie popasovať s nainštalovaným pancierovaním. ”

 

V súčasnej dobe vo SVOS upravujú najviac modely Toyoty Land Cruiser 200, 150 a Hilux. Ide o štandardné modely tejto rady, ktoré k úprave dodávajú sami zákazníci, alebo im automobily zabezpečuje firma.

“Vždy však vychádzame z konkrétnych požiadaviek našich zákazníkov, takže sa jednotlivé série upravených Toyoty môžu líšiť,” upresňuje Štěpán Černý.

“Vozidlá priebežne podrobujeme dôkladným skúškam, aby technické riešenie zodpovedalo neustále sa vyvíjajúcim hrozbám.

” Navyše každý rok vo SVOS prebehne aj niekoľko zákazníckych auditov, ktoré preverujú technickú a bezpečnostnú úroveň upravovaných vozidiel.

 

A budúcnosť? “Sledujeme, aké vhodné automobily pre úpravy sa na trhu objavujú. Vieme napríklad, že Toyota prichádza s novým modelom Land Cruiser 300. Land Rover zase s novým Defender. Vždy však záleží na zákazníkovi, aký vozidlo chce upraviť. Na nás sú potom konkrétne technické a bezpečnostné riešenia, “dodáva Štěpán Černý.

 

Pri úprave vozidiel Toyota Land Cruiser firma zúročuje svoje takmer tridsaťročnej skúsenosti s pancierovými vozidlami, ktorých bolo v závode v Přelouč vyrobených už na päť tisíc. A hoci spoločnosť neuvádza konkrétne čísla, je možné konštatovať že Toyoty Land Cruiser dominujú. Aj vďaka im SVOS Přelouč patrí k nemnohých certifikovaným dodávateľom pancierových vozidiel pre OSN a ďalšie medzinárodné organizácie.

Karol Jerguš

 

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov