MiG-29A (9-12A) poľských Vzdušných síl, zdroj: pl.wikimedia commons
Aktuality, Letectvo,

Poliaci sa zatiaľ nechystajú odstaviť stíhačky MiG-29 – objednali nové motory

 


Poľsko, 6. december 2020 (AM) – Poľská spoločnosť Wojskowe Zakłady Lotnicze č. 2 (WZL nr.2) na výrobu vojenskej leteckej techniky podpísala 20. novembra 2020 zmluvy v hodnote 29,55 miliónov zlotych (približne 8 miliónov amerických dolárov) na dodávku troch dvojprúdových motorov Klimov RD-33 2. série pre stíhacie lietadlá MiG-29, ktoré sú aktuálne stále vo výzbroji Vzdušných síl Poľskej republiky. S uvedenou správou prišiel špecializovaný poľský portál Defence24.

Uvedené zmluvy zahŕňajú záruku tak na samotné pohonné jednotky ako aj na spotrebný materiál a prístroje po dobu najmenej 24 mesiacov alebo 200 letových hodín, podľa toho čo nastane skôr. Na dodanie a údržbu každej z pohonných jednotiek pre lietadlá MiG-29 bola uzavretá samostatná dohoda v hodnote 9 850 000 poľských zlotych (približne 2,6 milióna amerických dolárov) bez DPH. Všetky dodávky bude realizovať spomínaná spoločnosť WZL č. 2 so sídlom v poľskom Bydgoszczy, samotné práce však bude realizovať pomocou infraštruktúry vo Varšave, predtým patriacej pod WZL č. 4, ktorá sa špecializovala práve na opravy leteckých motorov. V novembri minulého roka bolo totiž prijaté rozhodnutie o zlúčení oboch spoločnosti a prevzatí WZL č. 4 spoločnosťou WZL č. 2, spolu so všetkými certifikátmi a kompetenciami.

Táto objednávka nových pohonných jednotiek by mohla naznačovať, že sa poľská strana zatiaľ nechystá skončiť s prevádzkou stíhacích lietadiel sovietskej výroby.

MiG-29A poľských Vzdušných síl a F-16C amerického armádneho letectva v pozadí počas spoločného letu ponad základňu Krzesiny v Poľsku, zdroj: wikimedia commons

Vzdušné sily Poľskej republiky disponujú v súčasnosti 27 stíhacími lietadlami MiG-29. Práve před rokom, v novembri 2019 oznámila Varšava obnovenie letovej prevádzky bojových lietadiel po ich predchádzajúcom uzemnení z dôvodu katastrofy MiG-29 v Mazovskom vojvodstve na jar 2019. Počas tohto prerušenia bola na uzemnených lietadlách naďalej neustále vykonávaná pravidelná údržba, aby v prípade obnovenia prevádzky, čo sa aj stalo, boli schopné okamžitého nasadenia.

Dvojprúdový motor Klimov RD-33 pre MiG-29, zdroj: wikimedia commons

Dvojprúdová pohonná jednotka RD-33 bola vyvinutá na konci 60. rokov v OKB Klimova, pričom motor ma za sebou viacero modernizácií. Zatiaľ posledná verzia, nesúca označenie RD-33MK, poháňa napríklad indické palubné stíhačky MiG-29K/KUB a tiež najnovšie stíhačky MiG-35.

Ukážka schopností pilotov Vzdušných síl Poľskej republiky: 

Ako sa tesne pred odletom z leteckej show rozlúčil s divákmi poľský pilot stíhačky MiG-29:

MiG-29 Vzdušných síl Poľskej republiky, predletová príprava, od spustenia motorov cez štart až po pristátie: 

Fero Kysucký

Zdroj: topcor.rudefence24

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov