Poliaci sa zatiaľ nechystajú odstaviť stíhačky MiG-29 – objednali nové motory
Poľsko, 6. december 2020 (AM) – Poľská spoločnosť Wojskowe Zakłady Lotnicze č. 2 (WZL nr.2) na výrobu vojenskej leteckej techniky podpísala 20. novembra 2020 zmluvy v hodnote 29,55 miliónov zlotych (približne 8 miliónov amerických dolárov) na dodávku troch dvojprúdových motorov Klimov RD-33 2. série pre stíhacie lietadlá MiG-29, ktoré sú aktuálne stále vo výzbroji Vzdušných síl Poľskej republiky. S uvedenou správou prišiel špecializovaný poľský portál Defence24.
Uvedené zmluvy zahŕňajú záruku tak na samotné pohonné jednotky ako aj na spotrebný materiál a prístroje po dobu najmenej 24 mesiacov alebo 200 letových hodín, podľa toho čo nastane skôr. Na dodanie a údržbu každej z pohonných jednotiek pre lietadlá MiG-29 bola uzavretá samostatná dohoda v hodnote 9 850 000 poľských zlotych (približne 2,6 milióna amerických dolárov) bez DPH. Všetky dodávky bude realizovať spomínaná spoločnosť WZL č. 2 so sídlom v poľskom Bydgoszczy, samotné práce však bude realizovať pomocou infraštruktúry vo Varšave, predtým patriacej pod WZL č. 4, ktorá sa špecializovala práve na opravy leteckých motorov. V novembri minulého roka bolo totiž prijaté rozhodnutie o zlúčení oboch spoločnosti a prevzatí WZL č. 4 spoločnosťou WZL č. 2, spolu so všetkými certifikátmi a kompetenciami.
Táto objednávka nových pohonných jednotiek by mohla naznačovať, že sa poľská strana zatiaľ nechystá skončiť s prevádzkou stíhacích lietadiel sovietskej výroby.
Vzdušné sily Poľskej republiky disponujú v súčasnosti 27 stíhacími lietadlami MiG-29. Práve před rokom, v novembri 2019 oznámila Varšava obnovenie letovej prevádzky bojových lietadiel po ich predchádzajúcom uzemnení z dôvodu katastrofy MiG-29 v Mazovskom vojvodstve na jar 2019. Počas tohto prerušenia bola na uzemnených lietadlách naďalej neustále vykonávaná pravidelná údržba, aby v prípade obnovenia prevádzky, čo sa aj stalo, boli schopné okamžitého nasadenia.
Dvojprúdová pohonná jednotka RD-33 bola vyvinutá na konci 60. rokov v OKB Klimova, pričom motor ma za sebou viacero modernizácií. Zatiaľ posledná verzia, nesúca označenie RD-33MK, poháňa napríklad indické palubné stíhačky MiG-29K/KUB a tiež najnovšie stíhačky MiG-35.
Ukážka schopností pilotov Vzdušných síl Poľskej republiky:
Ako sa tesne pred odletom z leteckej show rozlúčil s divákmi poľský pilot stíhačky MiG-29:
MiG-29 Vzdušných síl Poľskej republiky, predletová príprava, od spustenia motorov cez štart až po pristátie:
Fero Kysucký