Čínske bojové lietadlo 5. generácie (v čínskej nomenklatúre je to však „len” 4. generácia), Čchengtu J-20 Wejlung, zdroj: wikimedia commons
Aktuality, Letectvo,

„Kopírovanie sa nevydarilo” alebo o príčinách problémov Číny s leteckými motormi

 


Čína, 17. december 2020 (AM) – Ešte v roku 2018 zverejnili americké úrady informácie o rozsiahlej špeciálnej operácii týkajúcej sa prelomenia bezpečnostných opatrení a preniknutia do počítačových sietí trinástich svetových výrobcov leteckej a kozmickej techniky po celom svete, predovšetkým však v USA. Podľa tvrdení Američanov sa na tomto ilegálnom preniknutí výrazným spôsobom podieľali dôstojníci čínskeho vojenského spravodajstva a taktiež zamestnanci tamojších spoločností z príslušného priemyselného odvetvia. Peking, prirodzene, všetky obvinenia rozhodne poprel, avšak „červík” pochybností, ako sa hovorí, už zostal.

Ten spočíval predovšetkým v tom, že jednou z firiem, ktorá sa stala v uvedenom „hacknutí” predmetom zvýšeného záujmu, bola spoločnosť CFM International – spoločný podnik amerického giganta General Electric Aviation a francúzskeho koncernu Safran Aircraft Engines. Práve táto spoločnosť sa totiž zaoberá vývojom a výrobou dvojprúdových motorov LEAP-1C určených pre v súčasnosti najperspektívnejšie čínske dopravné lietadlo Comac C919, ktoré sa podľa jeho tvorcov má stať úspešným konkurentom takých strojov, ako sú Airbus A320neo a Boeing-737 MAX.

Podľa predbežných plánov má nový motor disponovať celou škálou inovatívnych riešení, ako napríklad dúchadlo s 18 lopatkami z uhlíkových vlákien s voštinovým gumovým jadrom vyrobené pomocou technológie 3D WRTM, ktoré výrazným spôsobom zvýši letové vlastnosti lietadla. Výnimočnou má tiež byť dvojokruhová spaľovacia komora, vylepšený chladiaci systém a ďalšie časti.

Čo je zaujímavé, v Ríši stredu sa ešte donedávna plánovalo vytvorenie vlastných motorov pre lietadlá Comac C919 – ACAE CJ-1000A a ACAE CJ-1000V od spoločnosti Aero Engine Corporation of China (AECC). Prvý, teoreticky, mal ísť na certifikáciu už v roku 2022, druhý o jeden-dva roky neskôr. Spustenie sériovej výroby týchto motorov sa plánovalo nie neskôr ako v rokoch 2025-26. Napriek uvedenému sa v súvislosti s čínskymi výrobcami motorov zatiaľ nehovorí o žiadnych významnejších úspechoch. Nemohla by v tomto prípade poskytnúť vysvetlenie snaha vydolovať niečo z počítačov spoločnosti CFM International?

Model leteckého motora CJ-1000A v polovičnej mierke, zdroj: http://china-defense.blogspot.com

 

Je vhodné tiež poznamenať, že po získaní obrovských skúseností s vysokou mierou presnosti reprodukcie (takmer) ľubovoľných mechanizmov a elektronických zariadení – počnúc náramkovými hodinkami cez magnetofóny, počítače až po stíhacie lietadlá a lietadlové lode, sa čínski súdruhovia rozhodli vykročiť na tradičnú cestu aj v prípade výroby leteckých motorov. Tentokrát však „číslo” kúzelníka zatiaľ „nezafungovalo”.

V skutočnosti dokáže v súčasnosti len niekoľko krajín na svete vyrábať takéto špičkové výrobky na požadovanej technologickej úrovni a kvalite, ktoré zároveň disponujú, bez zveličovania, dlhoročnými skúsenosťami v danej oblasti a čo je hlavné, majú zodpovedajúcu vedeckú a výrobnú základňu. Sú to Spojené štáty, Veľká Británia, Francúzsko a Rusko. Do zoznamu by bolo možné „pridať” ešte Japonsko a Nemecko, tam však vzhľadom na výsledky 2. svetovej vojny bol na vývoj podobných zariadení vydaný prísny zákaz.

Ukázalo sa, že vyrobiť „klon” vybraného motora je prakticky nemožné – najmenšia odchýlka v technologických postupoch či použitých materiáloch viedla k neúspechu „triku”. Uvediem niekoľko príkladov. Ríša stredu sa ešte v 80. rokoch 20. storočia zamýšľala nad výrobou vlastných stíhacích lietadiel a pre ich pohon si „vybrali” letecké motory F-404-GE-402 a F-404-GE-F1D2, vyvinuté a vyrábané americkou spoločnosťou General Electric pre lietadlá F/A-18 Hornet a F-117A Nighthawk.

Po dôkladnom preštudovaní zodpovedajúcej problematiky však čínski súdruhovia dospeli k záveru, že ani pri všetkej snahe nedokážu zopakovať výrobu podobných motorov v zodpovedajúcej kvalite, ktorá by zabezpečila spoľahlivú a bezpečnú prevádzku bojových lietadiel. Kopírovanie sa jednoducho nevydarilo.

Následne, čo čert nechcel, sa vzťahy medzi USA a ČĽR zhoršili a viac sa už nehovorilo o nijakej vojensko-technickej spolupráci. Vtedy sa Peking operatívne „preorientoval” na ruský vojensko-priemyselný komplex, prirodzene bez toho, aby sa vzdal svojich dovtedajších úmyslov „požičať si” cudzie technológie.

Tu sa snaha čínskych inžinierov snúbila s väčším úspechom – ruské výrobky sú menej komplikované a menej náchylné na „náladovosť”, zato spoľahlivejšie ako americké. V niektorých technických parametroch za nimi sice zaostávajú, častokrát sú však menej „náročné” z hľadiska výroby a prevádzky. Napriek uvedenému sa aj pri ruskom motore RD-93, ktorý sa stal srdcom nových stíhacích lietadiel Letectva ČĽOA napokon ukázalo, že to nebude také jednoduché, ako sa očakávalo. Iste, skopírovať ich pod značkou Kuejčou WS-13E Tchajšan-21 (Guizhou WS-13E Taishan-21) sa nakoniec podarilo. Avšak, čo už čínski inžinieri nedokázali, je presné zopakovanie výroby tých zliatín, ktoré sa v Rusku používajú pri výrobe lopatiek kompresora motora, a ktoré mu umožňujú stabilne pracovať pri vysokých teplotách vznikajúcich pri spaľovaní leteckého paliva.

Nový ruský motor RD-93MA pripravený na statické skúšky v termobarokomore, zdroj: topwar.ru/ODK Klimov

 

Čínski zruční „remeselníci” však napokon našli riešenie problému – na pracovné povrchy motora naniesli špeciálne keramické zmesi, ktoré okamžite zvýšili tepelnú odolnosť a predĺžili tak životnosť motora až na 2400 hodín. Je pravdou, že dokončenie vývoja trvalo vyše roka, ale faktom zostáva, že v súčasnosti objednáva pakistanské letectvo lietadlá JF-17 Thunder už len s motormi WS-13E. Uvedený motor však svojimi výkonmi pre čínske stealth stíhacie lietadlá „5. generácie” Čchengtu J-20 nestačí. Tie naďalej lietajú na ruských motoroch...

 

V súčasnosti prebiehajú v Číne práce na pohonnej jednotke WS-15, podľa dostupných informácií sa však zatiaľ stále nedarí dosiahnuť požadovanú stabilitu. Čo sa dá robiť – napriek všetkej snahe sa čínski súdruhovia stále nenaučili vyrábať zliatiny odolávajúce vysokým teplotám a plynové turbíny. Tiež sa ukazuje, napríklad, že ako jediný reálny motor, schopný vyniesť na oblohu také lietadlá Letectva ČĽOA ako vojenské transportné lietadlo Sian Y-20 (Xian Y-20), diaľkový bombardér H-6 zostáva ruská pohonná jednotka Solovjov D-30KP2, ktorá je vlastne produktom vývoja ešte sovietskeho vojenského priemyselného komplexu 60.-70. rokov minulého storočia. Ríša stredu prijala rozhodnutie vytvoriť dôstojnú náhradu tejto pohonnej jednotky – prúdové motory WS-20. Z tohto dôvodu v Číne plánujú… Áno, správne – čo najdôkladnejšie skopírovať ďalší výrobok americkej spoločnosti General Electric.

Podľa názoru odborníkov, napriek všetkým doterajším úspechom v oblasti vedy a priemyslu, schopnosť preukázať skutočne prelomový pokrok v týchto oblastiach a taktiež skutočný talent v uvedených oblastiach sa čínskym výrobcom leteckej techniky na požadovanej kvalitatívnej úrovni zatiaľ nepodarilo – nedokážu dokonca vyprodukovať na zodpovedajúcej úrovni ani sovietske letecké motory. Ak však vezmeme do úvahy snahu a prostriedky, ktoré v ČĽR „vrhajú” do uvedeného odvetvia, je vysoko pravdepodobné, že „prielom” napokon možno očakávať v dohľadnej dobe aj tu.

Alexander Charalužnyj, topwar.ru

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov