„Let na Su-30 sa stal vrcholom mojej leteckej kariéry” alebo ako sa americký pilot ocitol v pre neho novom lietadle
USA, 21. december 2020 (AM) – Počas vojny vo Vietname preukázali vojenské lietadlá USA prudký pokles bojovej efektívnosti pri porovnaní s konfliktom na Kórejskom polostrove na začiatku 50. rokov. Ak predtým bol pomer úspešnosti na jedno americké lietadlo desať nepriateľských, tak v roku 1968 klesol tento pomer na 2,5 ku 1.
V súvislosti s uvedeným bola vykonaná špeciálna štúdia (The Red Baron study), na základe výsledkov ktorej sa odporúčalo zahrnúť v budúcnosti do výcvikových bojov lietadlá rôznych typov. Vo výsledku vyústila táto myšlienka do vytvorenia tzv. špeciálnych jednotiek výcviku vzdušného boja, The Aggressors. Na začiatku 70. rokov vznikla podobná letka aj v bývalom Sovietskom zväze, dislokovaná bola na základni Mary-2 na území dnešného Turkménska.
Stíhacie lietadlá, ktoré sa nachádzali v stave týchto jednotiek, Northrop F-5E Tiger II, predstavovali sovietske stroje (napríklad kamuflážou), či dokonca nimi boli aj skutočne – išlo vo väčšine prípadov o zakúpené stroje z tretích krajín, či získané prostrednícvom operácií tajných služieb. O posledne menovanom prípade vyšiel v nedávnej minulosti aj na portáli AM článok opisujúci takéto získanie sovietskeho stíhacieho lietadla, konkrétne išlo o MiG-21F-13 zo stavu Irackých vzdušných síl, ktorý sa podarilo ukoristiť izraelským tajným službám.
Domovskou základňou letky Aggressors je letecká základňa Nellis AB v štáte Nevada. Tu slúži aj podplukovník Jan „Kuts” Stahl, skúsený bojový pilot a zástupca veliteľa 57. operačnej skupiny (57th Operations Group). Ten sa svojho času stretol na jednom z cvičení Red Flag s nemeckým pilotom, ktorý sa zúčastnil cvičných bojov na stíhacom lietadle MiG-29. Na otázku, ktorý typ lietadla sa mu javi ako najadekvátnejší protivník, dostal odpoveď „Eagle”:
„F-15C nás zakaždým porazia na cvičení Red Flag, mali by ste lietať na type C.”
Ako hovorí podplukovník Stahl, počas letov musí byť člen letky The Aggressors schopný reprodukovať nuansy pilotáže vlastné pilotom protivníka: „Keď sa pozrieme napríklad na čínske stíhacie lietadlo 5. generácie Čchengtu J-20 Wejlung, zameriavame sa na pokus nazrieť do mysle jeho čínskeho pilota.
Ďalej vysvetľuje, že skutočným šťastím je možnosť pilotovať stroj potenciálneho protivníka. Keď v roku 2016 prileteli na cvičenie Red Flag, ktoré sa vtedy konalo na Aljaške, indickí piloti, dostalo sa mu práve takejto príležitosti.
„Z času na čas sa na človeka usmeje osud a my máme možnosť spoznať práve ten objekt, o ktorý sa zaujímame, a o ktorom by sme radi vedeli viac. Mne sa napríklad podarilo lietať na indickom viacúčelovom stíhacom lietadle Su-30MKI […] Ako členovia letky Aggressors sa obzvlášť snažíme využiť podobné šance a môžem povedať, že let na indickom Su-30MKI bol vrcholom v mojej kariére,” povedal podplukovník Jan „Kuts” Stahl, ktorý sa vtedy ocitol v pre neho novom lietadle.
Fero Kysucký