Ilustračné foto
Aktuality, Letectvo,

„Majú 4-5x nižšie prevádzkové náklady ako Mi-8″ – Ukrajinci takto zdôvodnili nákup nových vrtuľníkov Airbus H125 pre pohraničníkov

 


Ukrajina, 6. január 2021 (AM) – Štátna pohraničná služba Ukrajiny (DPSU – Deržavna prikordonna služba Ukrajiny) oznámila pripravenosť na nákup zahraničných vrtuľníkov. Ako potvrdila tlačová služba príslušného odboru, správa sa týka vrtuľníkov francúzskej spoločnosti Airbus. Z prostredia pohraničnej služby sa hovorí tiež aj o zamýšľanom počte strojov – 10 kusov. Podľa už skôr potvrdených správ má ísť o ďalšiu, doplňujúcu dodávku vrtuľníkov Airbus H125, ktoré budú zakúpené pre potreby ukrajinskej pohraničnej stráže.

Vo vyhlásení tlačovej služby DPSU sa ďalej uvádza: „Tieto stroje budú vybavené opto-elektronickými systémami pre uskutočňovanie monitorovania štátnej hranice tak na súši ako aj na mori, vrátane výhradnej námornej hospodárskej zóny Ukrajiny.”

Vedúci Štátnej pohraničnej služby Ukrajiny, Serhij Dejneko, vysvetlil dôvody, prečo bolo prijaté rozhodnutie zakúpiť práve francúzske vrtuľníky. Podľa neho sú objednané vrtuľníky Airbus H125: „4-5x hospodárnejšie ako vrtuľníky Mi-8″. O cene samotných vrtuľníkov z novej dodávky sa zatiaľ nehovorí.

Ilustračné foto: Airbus H125, predtým známy ako Eurocopter AS350 Écureuil (veverička), zdroj: AirbusHelicopters

Maximálna hmotnosť nákladu, ktorý je jednomotorový ľahký viacúčelový vrtuľník schopný odviezť na vonkajšom podvese dosahuje 1,4 t. K uvedenej nosnosti možno doplniť, že posádka vrtuľníka je tvorená jedným pilotom a v kabíne možno odviezť ešte maximálne 6 cestujúcich a preto sa môže zdať, že vedúci DPSU porovnával jablká s hruškami. Áno, formálne i prakticky prevádzkové náklady vrtuľníkov Mi-8 sú vyššie, bodaj by aj nie, keď patria do stredne ťažkej kategórie s nosnosťou 3000 kg alebo 24 cestujúcich…

Nik neprotestuje a nebráni Ukrajine v nákupe vrtuľníkov na Západe, keď už však chce niekto naozaj porovnávať prevádzkové náklady, mal by do porovnania zaradiť aspoň stroje z rovnakej výkonnostnej a hmotnostnej kategórie – stredne ťažké dvojmotorové vrtuľníky Mil Mi-8 z podobnej kategórie ako vyššie uvádzané Airbus H125 celkom určite nie sú. Porovnateľné s nimi z produkcie konzorcia Ruské vrtuľníky by boli napríklad stroje Kazan Ansat alebo Kamov Ka-226. Áno, je možné namietať, že i tieto spomenuté stroje sú dvojmotorové, ich prevádzkové náklady a výkonové charakteristiky sú však na podobnej úrovni, resp. francúzsky stroj len mierne prevyšujú, či už nosnosťou nákladu alebo počtom cestujúcich.

Ilustračné foto: Vrtuľník Kazan Ansat, zdroj: wikimedia commons

Ak vezmeme do úvahy ako vážnu námietku, že nákup akejkoľvek leteckej techniky z Ruska kvôli zlým vzťahom v súčasnosti nie je možný, potom je nákup západnej zahraničnej techniky vcelku zaujímavý aj z iného dôvodu. Ukrajina by mohla spustiť výrobu vlastnej modernizovanej verzie vrtuľníka Mi-2, konkrétne vo verzii Mi-2MSB, z porovnateľnej hmotnostnej a výkonnostnej kategórie, pričom pohonné jednotky AI-450M s výkonom 465 HP dokáže dodávať ukrajinská spoločnosť Motor Sič – čo by tiež prispelo k výrazne nižším nákladom na zaobstaranie techniky v porovnaní s čistým nákupom strojov zo zahraničia plus zabezpečením novej infraštruktúry a zároveň by to pomohlo udržať pri živote vlastnú technickú základňu.

– Zdá sa, že to tak trochu pripomína situáciu v jednej nemenovanej stredoeurópskej krajine, kde sa podobne múdro rozhodli, že je zbytočné dotovať vlastných poľnohospodárov a lacnejšie bude všetko doviezť. Či je to z dlhodobého hľadiska skutočne výhodnejšie alebo je to výhodné len pre objednávateľa z pohľadu provízií či skôr dodávateľa z pohľadu zisku, na to si už dokáže čitateľ odpovedať aj sám…

Spoločnosť Motor Sič modernizovala pre Vzdušné sily Ukrajiny vrtuľníky Mi-2, tie majú označenie Mi-2MSB a poháňané sú domácimi pohonnými jednotkami AI-450M s výkonom 465 HP na každú, zdroj: motorsich.com

Na záver sa pozornosť verejnosti upriamila aj na informáciu vedúceho DPSU Serhija Dejneka o tom, aký počet ukrajinských pilotov v súčasnosti disponuje certifikátom umožňujúcim pilotovať vrtuľníky francúzskej výroby. Ukázalo sa, že takých pilotov je dnes na Ukrajine iba šesť. Viac optimizmu dáva informácia, že mechanikov, schopných zabezpečovať servis tejto techniky, je v tejto chvíli až 64.

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov