„Majú 4-5x nižšie prevádzkové náklady ako Mi-8″ – Ukrajinci takto zdôvodnili nákup nových vrtuľníkov Airbus H125 pre pohraničníkov
Ukrajina, 6. január 2021 (AM) – Štátna pohraničná služba Ukrajiny (DPSU – Deržavna prikordonna služba Ukrajiny) oznámila pripravenosť na nákup zahraničných vrtuľníkov. Ako potvrdila tlačová služba príslušného odboru, správa sa týka vrtuľníkov francúzskej spoločnosti Airbus. Z prostredia pohraničnej služby sa hovorí tiež aj o zamýšľanom počte strojov – 10 kusov. Podľa už skôr potvrdených správ má ísť o ďalšiu, doplňujúcu dodávku vrtuľníkov Airbus H125, ktoré budú zakúpené pre potreby ukrajinskej pohraničnej stráže.
Vo vyhlásení tlačovej služby DPSU sa ďalej uvádza: „Tieto stroje budú vybavené opto-elektronickými systémami pre uskutočňovanie monitorovania štátnej hranice tak na súši ako aj na mori, vrátane výhradnej námornej hospodárskej zóny Ukrajiny.”
Vedúci Štátnej pohraničnej služby Ukrajiny, Serhij Dejneko, vysvetlil dôvody, prečo bolo prijaté rozhodnutie zakúpiť práve francúzske vrtuľníky. Podľa neho sú objednané vrtuľníky Airbus H125: „4-5x hospodárnejšie ako vrtuľníky Mi-8″. O cene samotných vrtuľníkov z novej dodávky sa zatiaľ nehovorí.
Maximálna hmotnosť nákladu, ktorý je jednomotorový ľahký viacúčelový vrtuľník schopný odviezť na vonkajšom podvese dosahuje 1,4 t. K uvedenej nosnosti možno doplniť, že posádka vrtuľníka je tvorená jedným pilotom a v kabíne možno odviezť ešte maximálne 6 cestujúcich a preto sa môže zdať, že vedúci DPSU porovnával jablká s hruškami. Áno, formálne i prakticky prevádzkové náklady vrtuľníkov Mi-8 sú vyššie, bodaj by aj nie, keď patria do stredne ťažkej kategórie s nosnosťou 3000 kg alebo 24 cestujúcich…
Nik neprotestuje a nebráni Ukrajine v nákupe vrtuľníkov na Západe, keď už však chce niekto naozaj porovnávať prevádzkové náklady, mal by do porovnania zaradiť aspoň stroje z rovnakej výkonnostnej a hmotnostnej kategórie – stredne ťažké dvojmotorové vrtuľníky Mil Mi-8 z podobnej kategórie ako vyššie uvádzané Airbus H125 celkom určite nie sú. Porovnateľné s nimi z produkcie konzorcia Ruské vrtuľníky by boli napríklad stroje Kazan Ansat alebo Kamov Ka-226. Áno, je možné namietať, že i tieto spomenuté stroje sú dvojmotorové, ich prevádzkové náklady a výkonové charakteristiky sú však na podobnej úrovni, resp. francúzsky stroj len mierne prevyšujú, či už nosnosťou nákladu alebo počtom cestujúcich.
Ak vezmeme do úvahy ako vážnu námietku, že nákup akejkoľvek leteckej techniky z Ruska kvôli zlým vzťahom v súčasnosti nie je možný, potom je nákup západnej zahraničnej techniky vcelku zaujímavý aj z iného dôvodu. Ukrajina by mohla spustiť výrobu vlastnej modernizovanej verzie vrtuľníka Mi-2, konkrétne vo verzii Mi-2MSB, z porovnateľnej hmotnostnej a výkonnostnej kategórie, pričom pohonné jednotky AI-450M s výkonom 465 HP dokáže dodávať ukrajinská spoločnosť Motor Sič – čo by tiež prispelo k výrazne nižším nákladom na zaobstaranie techniky v porovnaní s čistým nákupom strojov zo zahraničia plus zabezpečením novej infraštruktúry a zároveň by to pomohlo udržať pri živote vlastnú technickú základňu.
– Zdá sa, že to tak trochu pripomína situáciu v jednej nemenovanej stredoeurópskej krajine, kde sa podobne múdro rozhodli, že je zbytočné dotovať vlastných poľnohospodárov a lacnejšie bude všetko doviezť. Či je to z dlhodobého hľadiska skutočne výhodnejšie alebo je to výhodné len pre objednávateľa z pohľadu provízií či skôr dodávateľa z pohľadu zisku, na to si už dokáže čitateľ odpovedať aj sám…
Na záver sa pozornosť verejnosti upriamila aj na informáciu vedúceho DPSU Serhija Dejneka o tom, aký počet ukrajinských pilotov v súčasnosti disponuje certifikátom umožňujúcim pilotovať vrtuľníky francúzskej výroby. Ukázalo sa, že takých pilotov je dnes na Ukrajine iba šesť. Viac optimizmu dáva informácia, že mechanikov, schopných zabezpečovať servis tejto techniky, je v tejto chvíli až 64.
Fero Kysucký