.
Aktuality, Letectvo,

Prečo sú vrtuľníky také dôležité v boji s požiarmi v austrálskej buši

Keď riaditeľ Kestrel Aviation Ray Cronin hovorí o boji s požiarmi, opisuje hasičské akcie podobne, ako vojak opisuje vojnu. Koniec koncov svojím spôsobom sú boje s rozsiahlymi požiarmi v austrálskej buši podobné vojnovému ťaženiu proti nepriateľovi.


 

Cronin je vo svojom odbore veteránom, má viac ako 30 rokov skúseností s leteckou pomocou pri likvidácii požiarov. Spoločnosť Kestrel Aviation založil už v roku 1985. Spoločnosť pôvodne začala ako škola pre výcvik vrtuľníkových pilotov na letisku na predmestí Melbourne. Teraz sa nachádza na špecializovanom letisku v Mangalore v strednej Victorii. Ide o jednu z najväčších austrálskych spoločností, ktoré poskytujú leteckú pomoc pri požiaroch. Kestrel Aviation je tiež najväčším prevádzkovateľom strojov Bell 212 a Bell 412. Rozsiahla flotila spoločnosti okrem iného obsahuje 12 strojov Bell.

 

.

 

„S vrtuľníkmi Bell sa veľmi dobre pracuje. Jednou z ich veľkých výhod je skutočnosť, že ak lietam na stroji Bell 212 a potrebujem sa presunúť na Bell 412, nie je to prakticky žiadny problém. Oceňujem, že ich dizajn a systémové riešenia sú si veľmi podobné,“ hovorí Ray Cronin. Rovnako chváli fakt, že z pohľadu údržby sú vrtuľníky veľmi predvídateľné. Oceňuje tiež zákaznícku podporou Bellu s tým, že „umožňuje [jeho] firme plniť poslanie a pomáhať miestnym komunitám.“ V Austrálii sa nachádzajú celkom štyri certifikované strediská Bell, ktoré poskytujú priebežnú odbornú podporu austrálskym zákazníkom.

 

Cronin takisto spomína na lietadlá Huey, a domnieva sa, že jedným z hlavných dôvodov, prečo sú vrtuľníky Bell také spoľahlivé a odolné je, že boli pôvodne navrhnuté a vyrobené ako vojenské stroje. Civilná verzia vrtuľníkov Bell tak môže čerpať ako z vojenského výskumu, tak aj z bojových skúseností svojich predchodcov.

 

„Odkaz a história Bellu ako stredne veľkej vrtuľníkovej platformy nám výrazne pomohla dosiahnuť vysokú prevádzkyschopnosť a spoľahlivosť s pokrytím rozsiahleho územia. V súčasnosti sme pripravení vzlietnuť na čas v 99,7 % prípadov. Čokoľvek, čo bolo pôvodne vyvinuté pre vojenský trh, funguje nad rámec výziev, ktorým čelíme v civilnom svete,“ dodáva Cronin.

 

V súčasnosti tieto civilné stroje a ich posádky čelia najrôznejším úskaliam, vrátane ochrany Austrálčanov pred hrozivými požiarmi v buši. Jednou z hlavných úloh pre vrtuľníky Bell 212 a Bell 412 je hasenie bodových požiarov. Ide predovšetkým o plamene, ktoré vplyvom vetra „predskakujú“ pred hlavný zdroj požiaru, tak aby ten mohol byť izolovaný a pozemné hasičské posádky si s ním dokázali jednoduchšie poradiť. „Naše vrtuľníky Bell čelia veľmi náročným podmienkam: žiareniu, turbulenciám a letom veľmi nízko nad zemou. Preto sme si ich zaobstarali, spĺňajú totiž všetko, čo od nich potrebujeme a sú veľmi odolné,“ tvrdí Cronin.

 

Flotila vrtuľníkov Bell 212 a 412 nemá za úlohu len hasiť ohne. Niekedy musí tiež dopraviť požiarnikov na miesta, kam by sa inak nedostali. „Musia uhasiť zdroj požiaru čo najskôr, aby sme zastavili jeho šírenie,” dodáva Cronin a vysvetľuje, že vrtuľníky majú systém, v ktorom je požiarna hadica pripojená k 1 500-litrovej vodnej nádrži. „Dispečer zosunie hadicu k pozemnému tímu a ten potom cielene hasí požiar na mieste, kde je to najviac potrebné,“ hovorí Cronin.

 

„Typický hasič, ktorý sa zlaňuje z vrtuľníka vo výške 75 metrov a bojuje s plameňmi vyvolaných bleskom v buši, musí byť nebojácny. Títo ľudia milujú prírodu a buš,“ opisuje Cronin austrálskych hasičov. Dodáva, že majú veľa skúseností s prežitím v odľahlých oblastiach. Sú schopní dostať sa zo zalesnených plôch sami alebo si v nich vyrežú provizórne pristávacie plochy pre vrtuľníky.

 

Piloti, ktorí si trúfnu riadiť stroje v takýchto náročných podmienkach, sú vzácnymi jedincami. „Máme ich pár, ktorí slúžili v armáde, ale väčšina z našich pilotov má civilný letecký výcvik, a pracovali napríklad pri naháňaní dobytka. Naši piloti sú skôr extroverti a majú radi tvrdú, poctivú prácu. Boj s požiarmi nie je žiadna rutina, skrýva sa v ňom naozaj veľa výziev,“ hovorí Cronin.

 

Spoločnosť Kestrel je priekopníkom v technologickom pokroku a bezpečnosti v oblasti austrálskeho leteckého hasenia požiarov. Stala sa prvým miestnym prevádzkovateľom vrtuľníkov, ktoré získali od Austrálskeho úradu pre bezpečnosť civilného letectva (Australia ‘s Civil Aviation Safety Authority CASA) povolenie hasiť požiare aj v noci, vďaka špeciálnym okuliarom s nočným videním (tzv. „Night Eyes“), ktoré pilotom umožňujú lietať kedykoľvek.

 

Austrálska buš sa s požiarmi stretáva čoraz častejšie. Tie zároveň silnejú na intenzite, sú menej predvídateľné a sezóna, počas ktorej sa vyskytujú, sa predlžuje. Sú to práve hrdinovia ako je Cronin a jeho tím, ktorí udržujú krajinu v bezpečí.

Karol Jerguš

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov