Bell vyhodnotil jedinečnú konfiguráciu bezpilotného nákladného lietadla v Kanade
Fort Worth, TX (18. januára 2021) – V kanadských závodoch tímu Bell Innovation v Mirabel v Quebecu sa 11. decembra minulého roku uskutočnil prvý let bezpilotného nákladného prostriedku (Autonomous Pod Transport APT) v spolupráci s ARA Robotics. Táto platforma pracuje s rovnakou architektúrou a pohonným systémom vertikálneho vzletu a pristátia, ale využíva iný trup lietadla. Cieľom projektu bolo preskúmať rôzne možnosti dizajnu a zhodnotiť zmeny vo výkone, autonómiu a užívateľskú interakciu.
Táto verzia technologického modelu ATP je spolufinancovaná Kanadským technologickým demonštračným programom (Canadian Technology Demonstration Program TDP). TDP umožňuje spoločnosti Bell testovať nové technológie, ktoré podporujú pokrok v autonómii a elektrickom pohone. Prostredníctvom úzkeho partnerstva s malými a strednými podnikmi, kanadskými akademickými a vládnymi organizáciami využíva Bell cenné znalosti a zdroje, aby priniesol do Kanady inovácie a poskytol svetu pokročilé riešenia.
„Veľmi nás teší, že môžeme predviesť túto konfiguráciu, aby sme našim potenciálnym zákazníkom ukázali, aký flexibilný, škálovateľný a prispôsobiteľný môže tento stroj byť,“ povedal Michel Dion, senior manažér pre inovácie.
V rámci skúšobného letu sa hodnotili alternatívne konštrukčné funkcie ako sú:
• pevné centrálne zariadenie, ktoré uprednostňuje kontajnerové užitočné zaťaženie,
• bočný prístup k nákladu,
• šípové krídla,
• motýlikové chvostové plochy.
K dnešnému dňu program bezpilotného nákladného prostriedku absolvoval stovky testovacích letov a niekoľko demonštrácií, aby potenciálnym komerčným a vojenským zákazníkom ukázal svoje schopnosti, ktoré môžu plniť širokú škálu bezpilotných logistických misií. Inovačný tím Bellu tieto technológie naďalej vylepšuje v rámci prípravy na počiatočnú fázu výroby lietadiel.
Vrtuľník Bell 412 lieta už viac než 40 rokov
Bell Textron Inc., dcérska spoločnosť Textron Inc. (NYSE: TXT), oznámila, že k dnešnému dňu sa na celom svete predalo viac než 1 100 strojov Bell 412, ktoré dohromady nalietali cez 6,5 milióna letových hodín. Od predstavenia prvého modelu Bell 412 v roku 1981 vyvinula spoločnosť Bell 11 rôznych variantov, z ktorých najnovší je nedávno predstavená verzia Subaru Bell 412 EPX. Vývoj vrtuľníkov Bell 412 svedčí o mimoriadnej flexibilite a odolnosti tohto úžitkového viacúčelového vrtuľníku, ktorého dizajn vychádza z presláveného a oceňovaného stroja Huey.
Prevádzkovatelia sa neustále spoliehajú na robustnú a spoľahlivú platformu Bell 412, ktorá ponúka výnimočný výkon a pôsobivé schopnosti. Stroj ja každý deň nasadzovaný pri plnení najrôznejších úloh a misií – či už ide o presuny zamestnancov z alebo na ropné plošiny pri pobreží Afriky, hasenie požiarov v Austrálii, VIP misie ako je presun vládnych činiteľov v Ázii – alebo tiež slúži potrebám leteckej záchrannej služby či na zaistenie a udržanie verejného poriadku a bezpečnosti.
Najnovšia vysokopokročilá verzia platformy Bell 412, model Subaru Bell 412 EPX, má zvýšené maximálne vnútorné zaťaženie 12 200 libier (5530 kg) a maximálne externé zaťaženie 13 000 libier (5 895 kg). S nákladným hákom unesie náklad s hmotnosťou 5 000 libier (2 270 kg). Disponuje najširšími nakladacími dverami vo svojej triede, čo mu umožňuje rýchle vykladanie a nakladanie do priestornej kabíny až pre 14 cestujúcich.
Subaru Bell 412 EPX vznikol v rámci spoločného partnerstva medzi Bell a Subaru na podporu pozemných síl Japonskej armády. Stroj je vybavený robustnejšou prevodovkou hlavného rotoru, ktorá má o 11 % vyšší výkon. Pre zvýšenie bezpečnosti bol rovnako certifikovaný pre prevádzku bez oleja (nasucho) počas doby až 30 minút a disponuje ďalšími evolučnými funkciami. Vrtuľník si tak aj naďalej vďaka týmto vylepšeným schopnostiam udržuje svoj kladný status skutočného ťahúňa vo svojom odbore.
Karol Jerguš