Armádne letectvo USA chce nové stíhacie lietadlo, pretože náklady na životný cyklus lietadla F-35 sú veľmi vysoké
Program vývoja stíhacieho lietadla 6. generácie NGAD (Next Generation Air Dominance) predstavuje šancu navrhnúť lietadlo, ktoré bude lepšie zodpovedať dopytu a požiadavkám doby, ako stíhacie lietadlo F-35, pokiaľ nebude znížená cena jeho letovej hodiny. Takéto stanovisko predostrel novinárom dosluhujúci vedúci Úradu nákupu armádneho letectva USA Will Roper, ktorý spolu s odchádzajúcou administratívou Donalda Trumpa končí v úrade 21. januára 2021.
Podľa jeho názoru, premrštené predpokladané, na základe výpočtov, náklady na celý životný cyklus lietadla F-35 povedú k tomu, že si Ministerstvo obrany USA nebude môcť dovoliť kúpiť toľko lietadiel ako pôvodne plánovalo, resp. koľko je dnes potrebných pre vedenie boja a dosiahnutie víťazstva v prípadnej vojne, čo robí program NGAD ešte dôležitejším.
„Myslím si, že ani zďaleka to nie je také cenovo dostupné lietadlo, ktoré by sme si mohli dovoliť nakupovať vo veľkých počtoch”, povedal Will Roper 14. januára pre portál Breaking Defense.
„Práve preto je program NGAD taký dôležitý pre Armádne letectvo USA”, doplnil Will Roper.
Will Roper je presvedčený, že NGAD, to nie je len stíhacie lietadlo novej generácie vybavené „zvončekmi a píšťalkami”, ktoré sú potrebné pre americkú armádu v boji, ale aj šanca skonštruovať efektívnejšie lietadlo ako F-35, teda za predpokladu, že sa spoločnosti Lockheed Martin nepodarí znížiť cenu letovej hodiny svojho „dieťaťa”.
Americké armádne letectvo (USAF) má v pláne kúpiť celkovo 1763 kusov lietadiel F-35A. V roku 2021 objednalo dodávku 48 kusov a rovnaké množstvo je plánované každoročne aj na nasledujúce obdobie.
Roper vysvetlil, že americké stíhacie lietadlá musia byť pripravené nastoliť, spoločne s komunikačnými družicami, vzdušnú prevahu hneď v prvý deň vojny. (Ani portál Breaking Defense, ani samotný Will Roper bližšie nešpecifikoval, akú vojnu a s kým sa chystajú Spojené štáty v najbližšej dobe viesť.)
„Ak nevyhráme hneď prvý deň, ostatné zložky armády nebudú mať čas zapojiť sa do vojenských operácií. Z tohto dôvodu veľmi záleží na počte reálne dostupných lietadiel F-35 a taktiež na kvalite jeho schopností,” uviedol.
V súčasnosti spoločnosť Lockheed Martin, ktorá vyvinula lietadlo F-35, pracuje na aktualizácii verzie Block 4, ktorá v sebe zahŕňa modernizáciu tak hardvérovej časti ako aj programového vybavenia, čo umožní lietadlu získať interné počítače s rýchlejšou odozvou, väčšie množstvo výzbroje (riadených rakiet), panoramatický displej v kokpite pilota, dlhší dolet, ako aj schopnosť práce v súčinnosti s bezpilotnými prostriedkami (dronmi).
Americký kontrolný úrad však ešte v roku 2019 zistil navýšenie nákladov na vývoj verzie Block 4 o 1,5 miliardy amerických dolárov, čím sa celková suma zvýšila už na 12,1 miliardy USD. Okrem toho, uvedená modernizácia doteraz čelila mnohým zdržaniam a problémom s kvalitou lietadla F-35. „V poľných podmienkach stíhacie lietadlá nezodpovedali štandardom spoľahlivosti a servisnej udržateľnosti, čo svedčí o tom, že v rámci programu neboli dodané lietadlá na očakávanej kvalitatívnej úrovni”, píše sa v správe kontrolného úradu.
Podľa slov Willa Ropera, spoločnosť Lockheed Martin veľmi dobre chápe dôležitosť nákladov na F-35, tak z pohľadu výroby ako aj z pohľadu jeho prevádzky. Spoločnosť sa zameriava na poskytnutie cien porovnateľných s lietadlami predchádzajúcej generácie. V súčasnosti dodáva lietadlá F-35 už za cenu, ktorá je nižšia, ako je cena lietadiel 4. generácie a navyše za posledných 5 rokov sa náklady na udržanie letovej spôsobilosti znížili o 40%.
Letecký analytik Richard Aboulafia sa domnieva, že 1763 stíhacích lietadiel F-35A pre Armádne letectvo USA bolo vždy „jednou z najpodivuhodnejších fikcií v oblasti nákupov pre obranu”, pretože armádne letectvo USA si jednoducho nemôže dovoliť tak vysoké množstvo lietadiel a spoliehať sa na lietadlá z programu NGAD ako na náhradu je ešte príliš skoro.
Podľa jeho názoru si Armádne letectvo USA môže dovoliť okolo 50 lietadiel ročne a pri zachovaní takéhoto tempa produkcie po dobu 20-25 rokov dosiahne celkové množstvo lietadiel F-35 1000-1200 kusov strojov. „Avšak myšlienka, žeby sa nákupy lietadiel F-35 mohli zvyšovať a stiahnuť na seba prostriedky pôvodne určené pre novú stratégiu Armádneho letectva pre získanie stíhacích lietadiel novej (6.) generácie (Digital Century Series) sa mi zdá ako chybná”, doplnil Richard Aboulafia.
Fero Kysucký