Načo potrebuje Rusko nové lietadlo palebnej podpory
Rusko, 1. február 2021 (AM) – V Rusku sa pracuje na novom lietadle palebnej podpory, nie je ale zatiaľ jasné, aký bude tento postrach pozemných síl, pechotou počínajúc a končiac bojovými vozidlami pechoty. Nie je ostatne jasné ani to, či Rusko potrebuje také lietadlo teraz, kedy je všetka pozornosť pripútaná k dronom.
Ministerstvo obrany RF skorigovalo požiadavky na lietadlo priamej palebnej podpory, ktoré je vyvíjané od roku 2016 na základe vojenského transportného lietadla. Oznámili to ruské médiá s odvolaním sa na zdroj v obrannom priemyselnom komplexe. Okrem 57milimetrového kanónu bude niesť tiež vysoko presné bomby a rakety. O čo vlastne ide, čo je to za lietadlo, a načo ho vojaci potrebujú?
Myšlienku vytvorenia pomerne ťažkého lietadla priamej palebnej podpory pozemných vojsk realizovali prvýkrát Američania v čase vojny vo Vietname. Lietadlá, ktoré dostala názov “Gunship” (ozbrojené transportné lietadlo), boli vyvinuté na základe transportných lietadiel Douglas C-47 Skytrain a Lockheed C-130 Hercules. Na palubu takéhoto lietadla bolo inštalovanýých niekoľko veľkorážových a obyčajných guľometov a dokonca aj kanóny. Keď sa objavil na zemi nepriateľ, vykonávalo lietadlo obrat a strieľalo na pozemné ciele zo všetkých hlavní. V podmienkach vietnamských džunglí zabezpečovalo také lietadlo pozemným silám vážnu palebnú podporu a pôsobilo v úzkom kontakte s vojskami. Bojová efektivita Gunship v boji so severo vietnamskými partizánmi bola vysoká, a v roku 1965 dostala firma Air International objednávku na neodkladné prepracovanie 20 transportných lietadiel C-47 na bojovú variantu, ktorá dostala označenie Douglas AC-47 Spooky (AC-47D). Potom sa objavili tiež modifikované transportné lietadlá C-130 Hercules,
V ZSSR bolo analógom transportných Hercules vojenské transportné lietadlo An-12 vyvinuté v 50. rokoch. V čase bojových akcií v Afganistane sa užívalo lietadiel An-12 pre útočné bombardovanie – bomby sa zhadzovali cez nákladové dvierka pomocou špeciálneho pásového transportéra. Už koncom 80. rokov boli do výzbroje letectva pohraničnej ochrany zaradené transportné lietadlá An-72P s možnosťou zavesovania zbraní pod krídla – mohli byť vybavené kontajnermi s kanónmi, bombami a rampami na odpaľovanie neriadených striel. Sú dokonca známe prípady použitia An-72P pri zadržiavaní lodí pašerákov a pytliakov na Ďalekom východe. Možno, že v sovietskej dobe sa prepracovávali tiež varianty vývoja analógov Gunship na základe transportného lietadla, autor tohto článku ale podobné projekty nepozná.
Použitie podobných lietadiel proti pozemným silám je samozrejme možné a oprávnené, len ak nemajú žiadne prostriedky protivzdušnej obrany. Napríklad po tom, čo sa objavili vo Vietname prvej prenosné protilietadlové raketové komplety Strela-2, Gunship sa pre nich stali ľahkou korisťou a utrpeli straty.
Avšak napríklad v podmienkach protiteroristických operácií proti neregulárnym vojskám alebo proti nepriateľovi, ktorý nemá vo výzbroji prostriedky PVO, môže byť úplne oprávnené použitie moderných lietadiel podobného typu vybavených systémami pre rozviedku a rádioelektronický boj a širokým arzenálom zbraní.
An-12: vyznamenal sa v Afganistane, ale podľa všetkého už zastaral
Podobné bojové lietadlo má rad nesporných predností: môže kontrolovať veľké pozemné priestory po dosť dlhú dobu (vďaka možnosti dotankovania vo vzduchu), môže sa dostaviť veľmi rýchlo k miestu udalosti a má veľkú palebnú silu. Môže niesť nielen guľomety a kanóny, ale aj rôzne systémy na zachytenie nepriateľa: optické, opticko-elektronické a infračervené. Môže užívať širokého spektra zavesených zbraní: bômb, aj riadených, zápalných nádrží a rakiet. Lietadlo je vhodné tiež pre výsadok – napríklad špeciálnych jednotiek.
Projekt ruského Gunship pod názvom Nočnoj Ochotnik-1 (Nočná lovec-1) sa začal už v roku 2016. O tri roky neskôr sa objavila informácia o tom, že bude vyvinutý na základe už spomínaného An-12 s jeho “afganskou minulosťou”, potom ale vyšlo najavo, že tento stroj nezodpovedá požiadavkám na podobnú techniku.
To je síce logické. An-12 sa hodí ako prototyp pre objasnenie niektorých zásadných vecí, týkajúcich sa napríklad rozmiestnenia a použitia zbraní adaptovaných zvlášť pre lietadlo priamej palebnej podpory. A nič viac, pretože An-12 je už dosť staré lietadlo, ktorému jednoducho nestačí životnosť, najmä s ohľadom na dosť veľké zaťaženie, ktoré vzniká pri použití rýchlopalných delostreleckých systémov.
Podľa informácie médií majú byť na lietadlo priamej palebnej podpory namontované dva najnovšie automatické kanóny kalibru 57 milimetrov. Táto zbraň zabezpečí možnosť zaručeného ničenia ako živej sily, tak aj mnohých druhov ľahkej obrnenej techniky, obrnených transportérov a dokonca aj bojových vozidiel pechoty na vzdialenosť niekoľkých kilometrov. Okrem toho bolo oznámené, že takéto lietadlo bude vybavené aj riadenými strelami. Prototypom útočného lietadla by mohol byť perspektívne dvojmotorové tryskové transportné lietadlo Il-276, ktorý má vystriedať An-12. Toto lietadlo by sa mohlo stať prvým a celkom moderným ruským Gunship.
Iná otázka je, či budú podobné lietadlo potrebovať súčasné Vzdušne-kozmické sily RF? Hlavnou úlohou takéhoto stroja je, ako už bolo povedané, boj s pozemnými silami, ktoré nemajú vo výzbroji moderné prostriedky PVO, teda proti akýmsi partizánskym alebo teroristickým útvarom pôsobiacim v rovinatom, alebo mierne členitom teréne. Moderné pozorovacie prostriedky vrátane noktovízorov zaistí navádzanie lietadla na cieľ dokonca v podmienkach lesnatej krajiny alebo úkrytov. Otázka je skôr v efektivite vynaloženia prostriedkov na podobné dosť drahé bojové systémy v podmienkach, kedy môžu byť tieto úlohy vyriešené jednoduchšie a lacnejšie pomocou moderného bezpilotného letectva. A navyše bez rizika straty kvalifikovanej posádky a drahej techniky. Miestom použitia podobného bojového lietadla by mohla byť napríklad Sýria, kde pokračuje boj s rôznymi teroristickými skupinami, preto nevylučujem, že drony vytlačia v konečnom dôsledku projekty budúceho Gunship z plánov rozvoja ruského letectva.
Dmitrij Kornev