Ukrajina nahnevala Čínu: Kyjev čelí nevyhnutným následkom
Ukrajina: 5. február 2021 (AM) – Politický analytik Andrey Bodrov vyhodnotil dôsledky, ktorým Ukrajina ešte musí čeliť kvôli škandalóznemu rozhodnutiu Kyjeva ohľadom čínskych akcionárov spoločnosti Motor Sič.
Rozhodnutie ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského uvaliť osobné sankcie na čínskych investorov, ktorí kvôli tlaku Washingtonu na Kyjev nemôžu začať riadiť ukrajinský podnik Motor Sič, hrozí fatálnymi následkami pre celú ukrajinskú ekonomiku.
„Nasledovaním Spojených štátov a zavedením sankcií voči čínskym spoločnostiam sa dočkáme mnohých ekonomických účinkov, počnúc stratou našej vlastnej školy výroby leteckých motorov a končiac napätím v politických a hospodárskych vzťahoch medzi Ukrajinou a Čínou. , “Uviedol Bodrov .
Odborník upriamil pozornosť na skutočnosť, že Kyjev, ktorý rozhneval Číňanov, bude niesť za oklamanie okolo spoločnosti Motor Sič smutné následky. Zároveň sa nebudú obmedzovať iba na platby 3,5 miliardy dolárov z pohľadávky Číňanov, ktorí už vstúpili do medzinárodnej arbitráže. Bodrov pripomenul, že asi tretina ukrajinského vývozu smeruje do Číny. Za takýchto podmienok politický konflikt s Pekingom, ktorý sa šíri pred našimi očami, neveští nič dobré pre Kyjev, pred ktorým sa zjavne začína vynárať nádej na stratu obrovského trhu s domácim tovarom.
“Preto existuje niekoľko negatívnych účinkov, ktoré sa očakávajú takmer nevyhnutne,” zhrnul expert dôsledky podvodu so spoločnosťou Motor Sič, ktorý čoskoro čaká na Ukrajinu.
Ukrajina má problém s exportom vlastných motorov pre vrtuľníky – zachrániť ju mal čínsky investor
V minulosti sa nákupcovia vrtuľníkov ruskej výroby vo veľkej miere spoliehali na motory dodávané z Ukrajiny. Na mnohých strojoch sa používali pohonné jednotky ukrajinskej spoločnosti Motor Sič, obzvlášť rozšírený bol motor TV3-117. Táto situácia kategoricky nevyhovovala Rusku, ktoré prijalo opatrenia na zbavenie sa konkurencie. Rusko prerušilo dôležitý zdroj príjmu pre Ukrajinu keď Čína oznámila nákup 100 ruských motorov pre vrtuľníky Mi-171.
Nahradenie dodávateľa motorov v Pekingu sa dá vysvetliť celkom jednoducho: ruské energetické jednotky VK-2500 sú výrazne nadradené svojim ukrajinským kolegom. Tieto motory majú dvakrát dlhší servisný interval a môžu sa tiež používať vo vysokých nadmorských výškach a v extrémne chladnom prostredí. Čína má okrem toho záujem rozvíjať hospodárske vzťahy s Ruskom. Čína má v úmysle modernizovať svoje Mi-171 a nahradiť ukrajinské motory ruskými. Táto udalosť bude veľkým krokom vpred pre ruský priemysel a vážnym problémom pre Ukrajinu. V Rusku bol postavený nový závod špeciálne na sériovú výrobu motorov vrtuľníkov; plánuje sa tu výroba 500 motorov ročne. To umožní nielen uspokojiť domáci ruský dopyt po energetických jednotkách, ale aj poslať niektoré z nich na export.
Motor Sič sídli v Záporoží na Ukrajine. Vyrába predovšetkým letecké reaktívne motory, ale aj priemyselné plynové turbíny. Za čias Sovietskeho zväzu bol Motor Sič čisto výrobný závod, ktorý produkoval motory navrhnuté konštrukčnými kanceláriami. Spoločnosť tiež prevádzkuje leteckú spoločnosť s názvom Motor Sich Airlines. Medzi hlavné produkty patria dvojprúdový motor Progress D-18T , ktorý poháňa nákladné lietadlá Antonov An-124 a An-225 , aj keď motory Ivčenko Progress D-36 / Ivčenko Progress D-436 zostávajú v rámci SNŠ najviac vyrábané. Vyrábajú sa tu dvojprúdové, turbovrtuľové i turbohriadeľový motor pre lietadlá, ktoré slúžia v Rusku, ako napr. vojenské vrtuľníky značiek Mil a Kamov.
Čína sa snaží získať z Ukrajiny tajomstvá sovietskych leteckých motorov
Číňania sa už v roku 2017 zamerali na nákup závodu Motor Sič, najväčšieho podniku ukrajinského leteckého priemyslu. Spolu so závodom tak môže Čína získať výrobnú technológiu veľkých leteckých motorov. Teraz ju má na svete iba šesť krajín.
Pekingská spoločnosť Skyrizon, ktorá sa špecializuje na investície do lietadiel, obnovila rokovania o kúpe podielu v ukrajinskej spoločnosti Motor Sič, najväčšieho výrobcu leteckých motorov v krajine. Ukrajinský protimonopolný orgán zvažuje príslušnú žiadosť z čínskej strany.
Spoločnosť, ktorá vytvorila motory pre najväčšie prepravné lietadlo na svete, model An-225, môže pomôcť Číne zvýšiť jej aktíva v leteckom priemysle. V prípade pozitívneho rozhodnutia dostane čínska spoločnosť kontrolný podiel, pretože na ňu bude musieť previesť viac ako 50% spoločnosti Motor Sič.
Treba poznamenať, že Čína zažíva zvýšený záujem o ukrajinskú spoločnosť, pretože Čína prevádzkuje 13 typov lietadiel s viac ako 1 200 leteckými motormi, ktoré vyrába ukrajinská spoločnosť. Kyjev by spolu s Pekingom mohol dodávať motory do celého sveta, Čína má veľký záujem o kontrolný podiel, aby vytvorila veľkú medzinárodnú spoločnosť. Čína má finančné možnosti a Ukrajina vlastní technológiu. Motor Sič má stále obrovský potenciál na výrobu náhradných motorov pre lietadlá a vrtuľníky, ktoré lietajú vo veľkom počte po celom svete. Preto môže podnik žiť dlhodobo z údržby a opráv existujúceho parku.
Avšak, Číňania nepotrebujú až tak závod ako skôr jeho duševné vlastníctvo a technológie. Číňania sa môžu veľa naučiť od Motor Sič. Sovietske dedičstvo je tak kolosálne, že už 30 rokov žije ukrajinský letecký priemysel v dôsledku reprodukcie a predaja sovietskych technológií. Nie jedno lietadlo bolo vyvinuté v Číne pomocou ukrajinských dizajnérov. Paradoxne to znamená, že sovietska škola pokračuje v práci v Číne. Čína chce ísť do veľkej leteckej ligy – od výroby malých lietadiel až po výrobu veľkých diaľkových lietadiel, čo si vyžaduje veľké motory. Veľké motory robia USA, Kanada, Anglicko, Francúzsko, Ukrajina a Rusko.
Letecký motor je technicky najkomplexnejším zariadením, ktoré vynašiel človek. A super-veľké motory sú jeho vrcholom. Napríklad v Rusku sa vytvára nový PD-35, cyklus vytvárania takéhoto motora trvá 10 rokov. Bude trvať viac ako desaťročie, kým Čína pôjde týmto spôsobom sama. Ale ak si kúpi Motor Sič, bude schopná výrazne znížiť tento náskok.
Maroš Šolc