F-15EX: Úplne iné možnosti, alebo s čím chcú USA bojovať vo vzduchu
USA, 17. február 2021 (AM) – V USA bol úspešne otestovaný prototyp od základov modernizovanej stíhačky F-15EX. Je to významná udalosť pre americký obranný priemysel, pretože posledná F-15 bola armáde odovzdaná pred takmer 20 rokmi. V Pentagone veria obnovenému stroju a uisťujú, že tento projekt neovplyvní nákup lietadiel piatej generácie.
Prototyp novej modifikácie veteránskej stíhačky, ktorá bola prevzatá do výzbroje v ďalekom roku 1976, vzlietol na začiatku februára z leteckej základne v štáte Missouri. Let trval 90 minút a nevyvolal žiadne otázky. Koncom marca má Vojenské letectvo USA získať dva lietadlá tohto typu k ďalším skúškam, celkom hodlá Pentagon objednať do roku 2030 asi 200 kusov F-15EX. Dodávky sériových stíhacích lietadiel sa očakávajú od roku 2023. Projekt príde na 23 miliárd dolárov.
“Prvý úspešný let dokázal, že stroj je bezpečný a je pripravený, aby doplnil letectvo krajiny,” povedal novinárom viceprezident korporácie Boeing Prat Kumar. “V F-15EX sme uplatnili najnovšie vymoženosti v oblasti systémov bojového riadenia, senzorov, zbraní a palubnej elektroniky. Je to úplne nové lietadlo, ktoré sa značne líši od predchádzajúcich verzií F–15 , “dodal.
Modernizovaný stroj je pokračovaním vývoja dvojmiestneho stíhacieho bombardéra F-15E Strike Eagle. Je určený na to, aby získal prevahu na nebi a zasadil údery na pozemné ciele. Je vybavený moderným palubným zariadením založeným na koncepcii “digitálnej magistrály” a architektúre Open Mission Systems, ktorá dovoľuje bez zvláštnych ťažkostí uplatniť v konštrukcii popredné technológie.
Lietadlo má získať výkonný systém rádioelektronického boja, zdokonalenú leteckú kabínu a radar série Raytheon AN / APG-82. Nové motory GE F110 zaistia výborné letové vlastnosti so zvýšenou užitočnou záťažou. Je známe, že sa nosnosť zvýšila z 10,4 na 13,4 tony. Plánuje sa, že F-15EX pojme až 22 riadených rakiet vzduch-vzduch alebo trojtonové hypersonické rakety s dĺžkou takmer sedem metrov.
Pentagon sa snaží poskytnúť dosť starým strojom možnosť účinne likvidovať ciele chránené modernými systémami protivzdušnej obrany. V USA vyvíjajú tri hypersonické rakety so základňou vo vzduchu podľa projektov Tactical Boost Glide (TBG), Hypersonic Air-breathing Weapon Concept (HAWC) a Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW). Ich sériová výroba sa má začať najskôr v rokoch 2024-2025.
“F-15EX je najpokrokovejšia verzia F-15. Neprekonaný dolet, cena a najlepšia nosnosť v tejto triede robí tento stroj veľmi atraktívnym pre americké vojenské letectvo, “poznamenala vedúca projektu Lori Schneider. “F-15EX pojme viac zbraní ako ktorákoľvek iná stíhačka tejto kategórie, vrátane všetkých perspektívnych rakiet, ktoré sú dnes vyvíjané,” dodala.
Rozhodnutie o výrobe lietadiel štvrtej generácie bolo prijaté v USA pred dvoma rokmi. Stíhačky F-15 nedodávali letectvu od roku 2001 a ľahšie F-16 od roku 2004. V Pentagone sa chceli sústrediť na modernejšie a technologicky vyspelejšie F-35 Lightning. Projekt “neviditeľných lietadiel” piatej generácie však zatiaľ prešľapuje na mieste, keďže táto stíhačka má veľa “detských chorôb” a jej cena stále stúpa. Ukázalo sa, že posielať veteránov do výslužby je zatiaľ skoro.
Americké vojenské letectvo a Národná garda majú dnes vo výzbroji 230 stíhacích lietadiel F-15C a F-15D z čias studenej vojny. Termín ich služby vyprší definitívne v roku 2030. Pentagon má 219 modernejších F-15E, tiež tieto lietadlá však zaostávajú, napríklad podľa charakteristík za ruskými stíhacími bombardérmi Su-34 a stíhačkami Su-35. Ako prvý dostanú F-15EX piloti Národnej gardy, ktorí dnes lietajú iba so zastaranými F-15C a F-15D.
Nie je to prvýkrát, čo sa Pentagon snaží vdýchnuť F-15 druhý život. Korporácia Boeing napríklad koncom nultých rokov predviedla demonštračný prototyp stíhačky F-15SE Silent Eagle. Americkí konštruktéri sa vynasnažili priblížiť zastaraný stroj k lietadlám piatej generácie. Tichý orol sa mal stať menej viditeľným vo vzduchu pomocou uplatnenia materiálov rušiacich rádiové vlny v jeho konštrukcii, zbrane umiestnili vo vnútri trupu ako pri F-35 a F-22, bola tiež zmenená kýlová plocha.
Do modernizovaných priestorov stroja umiestnili po pároch rakety rôzneho určenia, vzduch-zem a vzduch-vzduch. Stíhačka dokázala pojať dve riadené rakety ALM-120 AMRAAM, dve riadené letecké bomby JDAM alebo štyri JDAMS. Vnútorné závesy vydržali záťaž s hmotnosťou 450 kilogramov. Lietadlo bolo vybavené principiálne novým systémom rádioelektronického boja a moderným digitálnym ovládacím systémom.
Tichý orol bol vyvinutý hlavne pre export. Predpokladali, že cena 100 miliónov dolárov ho urobí atraktívnym tovarom. Američania ponúkli túto stíhačku Izraelu, Saudskej Arábii, Japonsku a Južnej Kórei, ktoré už dobre poznali F-15. Tie ale dali prednosť modernejším F-35. Preto bol projekt zrušený po výrobe iba jedného prototypu F-15SE.
Andrej Koc