Bude rýchlejší ako Armata. Aký nový tank vyvíjajú v Rusku
Na základe unifikovanej pancierovanej platformy Bumerang sa plánuje vyvinúť prvý ruský kolesový tank. Charakteristiky perspektívneho podvozku na ňom umožňujú montovať komplex zbraní s rovnakým kanónom s hladkým vývrtom hlavne, aký má samohybné delo Sprut-SD, vysvetlil generálny riaditeľ Vojensko-priemyselnej spoločnosti Alexander Krasovickij.
Podľa slov Krasovického sa projektovanie unifikovanej kolesovej platformy Bumerang blíži ku koncu – štátne skúšky obrneného transportéru K-16 vyvinutého na jej základe sa plánujú do konca tohto roka. Ako tvrdia inžinieri, v konštrukcii boli využité najnovšie výdobytky vedy a techniky. Ďalej sa plánujú skúšky nádejného BVP K-17, techniky špeciálneho určenia a ďalších prototypov. Generálny riaditeľ Vojensko-priemyselnej spoločnosti zdôraznil, že rýchle vytvorenie kolesového tanku na základe platformy Bumerang nebude pre priemysel problémom.
Aj keď sa podobná technika vyvíjala v Sovietskom zväze , v ruskej armáde kolesové tanky – takto sa neoficiálne hovorí druhu obrnených vozidiel vybavených mohutným kanónom v plne otočnej veži – zatiaľ ešte neboli. Aj keď sú tieto stroje menej chránené ako pásové, sú podstatne rýchlejšie, obratnejšie a majú väčší dojazd.
“Kolesové tanky sú populárne v krajinách, kde je pre nich vhodná pôda,” povedal v rozhovore pre Sputnik vojenský odborník Alexej Leonkov. “Napríklad v Afrike. Preto okrem iného v JAR dávajú prednosť práve kolesovým tankom. Ich hlavnými prednosťami sú rýchlosť a počet najazdených kilometrov medzi dvoma opravami. Ak sa základný bojový tank pokazí trebárs za desať tisíc kilometrov, obrnené vozidlo s kanónom ubehne sto tisíc. “
Podľa slov odborníka by podobné tanky prišli ruskej armáde vhod v stredoázijskom smere, kde je dosť malá priepustná výkonnosť železníc: kolesové obrnené vozidlá sa dajú oveľa ľahšie presunúť po cestách. Okrem toho by taká technika pomohla pri hliadkovaní napríklad v Sýrii. V súčasnej dobe tam jazdí vojenská polícia v obrnených vozidlách Tiger a BTR-82A.
Leonkov zdôraznil, že perspektívny tank môže rovnako ako aj obrnený transportér prekonávať vodné prekážky a strieľať za jazdy a za plavby. Vďaka mohutnej výzbroji sa dá používať ako pri útokoch, tak aj vo vševojskových operáciách – na krídlach, v rozviedke, na hliadke a v bojovom zaistení.
Dosť dôležité je tiež menšie pôsobenie kolesovej techniky na cestné teleso. Nie je tajomstvom, že oceľové tankové články ničia aj ten najpevnejší asfalt. Práve preto sa ťažká obrnená technika prepravuje radšej špeciálnymi transportérmi. Nakladanie a vykladanie zaberá dosť času a kolesový tank je pripravený zapojiť sa do boja hneď z pochodu, bez špeciálnej prípravy.
Ako o hlavnej zbrani perspektívneho tanku sa uvažuje o bojovej sekcii so 125milimetrovým kanónom, aký má samohybné delo Sprut-SD vyvinuté špeciálne pre Vzdušné výsadkové vojská. Kanón s hladkým vývrtom hlavne 2A75 na stabilizovanom systéme s nabíjacím automatom a zásobou 40 nábojov je rovnaký ako kanóny 2A46M tankov T-72 a T-90. Samohybné delo strieľa všetkými typmi munície patričného kalibru a tiež protitankovými riadenými strelami. Pomocnou zbraňou bojovej sekcie je guľomet PKT kalibru 7,62 milimetra.
S podobnou výzbrojou sa môže Bumerang stať najmohutnejším kolesovým tankom na svete. Drvivá väčšina bojovej techniky tejto triedy v západných a východných krajinách má kanóny kalibru pod 105 milimetrov. Kolesové tanky má vo výzbroji niekoľko členských krajín NATO a niektoré ázijské krajiny. Ide o americký M1128 MGS na platforme Stryker, francúzsky AMX.10RC, japonský MCV a taliansky Centauro. Ministerstvo obrany RF jednalo na začiatku rokov 2010 s Rímom o nákupe partie strojov Centauro pre pozemné vojská. Niekoľko kusov bolo dokonca privezených do Ruska na skúšky, tým to ale skončilo: talianske kolesové tanky nezodpovedali ruským požiadavkám spoľahlivosti bojovej techniky.
Perspektívne kolesovú platformu Bumerang ukázali prvýkrát na prehliadke víťazstva v roku 2015. Technika na tomto základe je znateľne väčšia výkonnejšia ako sovietske a ruské obrnené transportéry BTR. Motor JAMZ-780 s výkonom 750 konských síl môže na ceste ísť rýchlosťou až na 100 kilometrov za hodinu. Motorová sekcia je v prednej časti, čo umožňuje nastupovanie a vystupovanie výsadkárov zo zadnej časti. Stroje Bumerang majú viacvrstvové pancierovanie obsahujúce keramiku, a to je oveľa spoľahlivejšie ako homogénna ochrana.
Za najvýkonnejší stroj Bumerang je zatiaľ považované kolesové BVP K-17 s univerzálnym bojovým modulom Bumerang-BM riadeným na diaľku. Vo výzbroji má 30milimetrový automatický kanón 2A42 so selektívnym nabíjaním a zásobou až 500 nábojov, a proti tankom dve spojené odpaľovacie rampy protitankového raketového komplexu Kornet.
Existuje aj trochu vážnejší variant. Jedným z možných bojových modulov pre K-17 je AU220M Bajkal s 57milimetrovým kanónom o rýchlosti streľby 120 výstrelov za minútu. Sila jeho granátov stačí na boj so všetkými modernými BVP západnej školy. Kaliber 57 milimetrov umožňuje okrem toho efektívne ničiť bezpilotné lietadlá, vrátane malých na vzdialenosť až 12 kilometrov.
Andrej Koc