Predvádzací „Demo” tím F-35 bol donútený znížiť počet účastí na leteckých prehliadkach pre problémy s motormi, ktoré aktuálne trápia celú flotilu F-35 amerického letectva
USA, 28. február 2021 (AM) – Časový rozvrh leteckých ukážok Demo tímu na lietadlách amerického armádneho letectva F-35A Lightning II bol zredukovaný o jednu tretinu kvôli pretrvávajúcim problémom s leteckými motormi.
Demo tím F-35 nepredstaví v roku 2021 schopnosti lietadiel F-35A na všetkých, z pôvodne 22 naplánovaných podujatí, ktoré sa mali uskutočniť v období od apríla do decembra. V skutočnosti muselo velenie znížiť počet leteckých ukážok pre rok 2021 o 8 predstavení, teda o približne 1/3, aby tak zaistilo, že tieto letecké ukážky nebudú príčinou zhoršenia celoplošného nedostatku leteckých motorov pre lietadlá F-35.
Tento upravený harmonogram zatiaľ nebol zverejnený na webových stránkach tímu, čo znamená, že je ešte predmetom diskusií. Na stránke AirshowStuff.com bolo medzitým uvedené, že na pôvodne plánovanej leteckej show Great Tennessee Airshow v Smyrne bude Demo tím F-35 nahradený Demo tímom F-16. Je tiež pravdepodobné, že velenie bude ešte zvažovať pridelenie ďalších termínov jednému zo svojich ďalších predvádzacích tímov, či už to bude spomínaný Demo tím F-16, resp. do úvahy ešte pripadajú Demo tímy na lietadlách F-22A Raptor a A-10 Thunderbolt II.
Sezóna 2021 leteckých prehliadok bude pre Demo tím F-35 tretím rokom od počiatku jej existencie ako oficiálneho predvádzacieho tímu a druhým rokom, odkedy sa tím stal súčasťou 388. stíhacieho krídla (388th Fighter Wing) s domovskou základňou na základni Hill AFB v Utahu. Od minulého roka vedie predvádzací tím kpt. Kristin „BEO” Wolfeová ako pilotka a súčasne veliteľka, pričom aj naďalej sa s ňou počíta v tejto pozícii. Tím bude ďalej pokračovať pod jej vedením v praktickom nacvičovaní leteckých ukážok na oblohe nad základňou Hill AFB mimo sezóny, teda do konca marca 2021.
Ako bolo teda vyššie naznačené, tento rok bude môcť obdivovať menší počet miest v USA 18 minút trvajúcu ukážku schopností amerických lietadiel 5. generácie, ktorá bola navrhnutá a priebežne zdokonaľovaná tak, aby divákom a fanúšikom letectva čo najviac priblížila rýchlosť a obratnosť lietadla F-35A. Minulý rok bol rozvrh Demo tímu ovplyvnený pandemickými opatreniami, zavedenými kvôli ochoreniu Covid-19 – bolo zrušených niekoľko leteckých show, pričom tímu sa podarilo uskutočniť letovú ukážku, ktorá sa do histórie airshow zapísala ako prvá, ktorá bola naživo prenášaná (streamovaná) na Facebooku.
Tento rok však problémy nerobí koronavírus, ale výkonné letecké motory Pratt & Whitney.
„Letecké motory na lietadlách F-35A dosahovali počas prevádzky buď príliš vysoké teploty alebo sa blížili k svojim limitom, tieto teploty mohli následne viesť k poškodeniu, prasklinám alebo delaminácii povrchu lopatiek turbíny” – uvádzalo sa v správe Bloomberg z 10. februára 2021. „To si vyžadovalo, aby boli motory servisované skôr, ako bolo pôvodne plánované, čo ešte viac prehĺbilo aktuálny problém so skladovým systémom. „Povrchové praskliny sice nie sú problémom, ktorý by ovplyvňoval bezpečnosť letu, výrazne však znižujú životnosť motora” – uviedol k téme úradník obrany.
„Pracovníci Pentagonu z programu F-35 podali správu vedúcim predstaviteľom pre akvizície v rámci Ministerstva obrany, podľa ktorej v tom najextrémnejšom prípade až 20 % strojov typu F-35 amerického letectva (USAF) bude do roku 2025 trpieť akútnym nedostatkom motorov.” Táto kalkulácia, ktorej autormi sú dvaja pracovníci obrany, vychádza z predpokladu, že aktuálne prebiehajúce nápravné opatrenia nebudú dostatočne efektívne resp. nebude môcť byť vykonávaný servis v požadovanom čase pracovníkmi spoločnosti Pratt & Whitney patriacej do korporácie Raytheon.
„Velenie vzdušných síl „usilovne” spolupracuje v rámci programu F-35 so spoločnosťou Pratt & Whitney na vyriešení problémov s dodávkou a údržbou motorov” – uvádza sa v tlačovej správe velenia vzdušných síl. „Zníženie počtu účastí Demo tímu F-35 na leteckých prehliadkach pomôže zaistiť, aby malo armádne letectvo USA dostatok motorov pre svoje prevádzkové potreby” – uvádza sa ďalej vo vyššie spomínanej správe.
Je jasné, že nie je zvlášť potrebné zdôrazňovať, že problémy s motormi budú mať ďaleko vážnejší dopad na letecké jednotky v prvej línii ako na verejné vystúpenia Demo tímu F-35 a ich počet v roku 2021. V tejto súvislosti sa však predsa len uvažuje aj o niektorých „agresívnejších opatreniach”, ktoré by mali zmierniť uvedené problémy. Ide predovšetkým o rozšírenie kapacít servisných skladov motorov a „súčasne implementáciu inžinierskych riešení, ktoré umožnia ponechať motory dlhšie v prevádzke predtým, než budú vyžadovať údržbu alebo výmenu.” Nuž, uvidíme…
Fero Kysucký (podľa theaviationist a airshowstuff)