V čom bude spočívať odlišnosť druhého ruského bezpilotného lietadla Ochotnik
Výroba druhého skúšobného modelu ťažkého útočného bezpilotného stroja S-70 Ochotnik s obnovenou konštrukciou bude ukončená koncom leta, bude sa veľmi líšiť od prvého modelu, oznámili zdroje z obranného priemyslu. Druhé bezpilotné lietadlo je výrobkom Novosibirského závodu Čkalova.
“Hneď po ukončení má začať etapa pozemných skúšok, vrátane spustenia motora, previerky palubných systémov a agregátov, riadenia, jazdy po vzletovej a pristávacej dráhe, a mnoho ďalšieho,” uviedol zdroj.
Druhý zase zdôraznil, že “prvý Ochotnik je skôr pokusný stroj, demonštrátor technológií, kdežto druhý je skúšobné predsériové lietadlo” . Potvrdil termíny pozemných skúšok nového Ochotnika a spresnil, že “prvý vzlet stroja sa plánuje koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka”.
Na začiatku februára bola zverejnená správa, že Čkalovov závod buduje tri ďalšie skúšobné vzorky ťažkého útočného dronu Ochotnik, ktoré majú byť vyskúšané počas letových skúšok v rokoch 2022-2023. V správe sa tiež hovorilo, že konštrukcia druhého dronu bude pozmenená podľa výsledkov prevádzky prvého Ochotnika.
S-70 Ochotnik bol vyvinutý v Konštrukčnej kancelárii Suchoj (jednotka štátnej korporácie Rostech) podľa aerodynamickej schémy “lietajúce krídlo”. Podľa dát z prístupných zdrojov je dĺžka dronu 14 metrov, rozpätie krídel má 19 metrov, vzletová hmotnosť je 20 ton. Ochotnik má maximálnu podzvukovou rýchlosť letu a bol vyrobený z materiálov znižujúcich rádiolokačnú viditeľnosť. Prvý let sa konal 3. augusta 2019. Počas testov použil letecké zbrane, zasadil aj bombový útok na pozemný terč na polygóne Ašuluk. Sériové dodávky leteckým a kozmickým silám majú začať od roku 2024.
Popredný expert na bezpilotné stroje Denis Fedutinov poznamenal, že najväčší účinok z nasadenia S-70 Ochotnik môže zaistiť jeho súčinnosť s inými pilotovaným a bezpilotnými lietajúcimi strojmi a zostavenie takýchto prieskumných a útočných letiek.
“Bude to vyžadovať dostatočne veľký aplikovaný výskum za účelom zvýšenia autonómnosti úkonov Ochotnikov a tiež organizáciu účinnej súčinnosti rôznorodých prieskumných a útočných prostriedkov s minimalizáciou ľudskej účasti v tomto procese,” zdôraznil expert.
Dodal, že “jedna zo zaujímavostí budúcich letových skúšok spočíva najmä v tom, že sa bude konať nacvičenie spolupráca dvoch Ochotnikov. Fedutinov spresnil, že okrem autonómnosti, spracovania komunikačných kanálov a automatizácie súčinnosti, má kľúčový význam koncepcia použitia ťažkých bezpilotných lietadiel a spôsoby ich integrácie do leteckých jednotiek. Podľa odborníka to bude vyžadovať vážne úsilie výskumných ústavov ruského ministerstva obrany za účelom vytvorenia koncepcie použitia Ochotnikov v rámci prieskumných a útočných zoskupení z pilotovaných lietadiel, dronov a ďalších síl a prostriedkov. Dodal, že to bude určite vyžadovať značne väčšie finančné výdavky a, čo je veľmi dôležité, čas, než výdavky na vývoj samotného bezpilotného stroja.
Milan Novický