Americký civilný pilot a veľký fanúšik vojenského letectva Will “Psycho” Ward pred bývalou československou / českou stíhačkou MiG-23ML, zdroj: thedrive.com/YouTube
Aktuality, Letectvo,

Americký pilot vo videu vyvracia mýty o sovietskej stíhačke MiG-23, podľa neho je „umeleckým dielom”

 


USA, 29. marec 2021 (AM) – Americký civilný pilot, súčasne jeden z najlepších znalcov sovietskych stíhacích lietadiel na Západe, Will „Psycho” Ward vo videu zverejnenom na YouTube vyvracia všeobecne rozšírené mýty o stíhačke s meniteľnou geometriou krídel MiG-23, zároveň priznal svoju „náklonnosť” k uvedenej stíhačke. Počas svojho života mal možnosť pilotovať viac ako 60 rôznych typov lietadiel, medzi nimi napríklad stíhačku MiG-15, nadzvukový MiG-21, ale aj americkú F-104 Starfighter, negatívne preslávenú predovšetkým v Nemecku, či tiež bombardér Douglas A-26 Invader z II. svetovej vojny. Vyššie spomenuté video vzniklo pre americký portál TheDrive, pre ktorý Ward uskutočnil prehliadku bývalej československej stíhačky MiG-23ML spojenú s odborným výkladom.

 

Stíhacie lietadlo s meniteľnou geometriou krídel MiG-23 (v kóde NATO Flogger, MiG-23ML Flogger G) nemá na Západe práve tú najlepšiu reputáciu. W. Ward, ako odborník na vojenské letectvo sa domnieva, že je to spôsobené nepochopením, ako boli sovietske stíhačky konštruované a na čo boli určené.

Prvé verzie stíhačky MiG-23 skutočne neboli ani zďaleka ideálne. K jednotkám prichádzali narýchlo, bez toho, aby boli plne pripravené – prvé kusy nemali dokonca kompletnú avioniku… Nasledujúce 23-jky vo verzii ML sa však ukázali už ako oveľa modernejšie stroje s lepšou ovládateľnosťou a manévrovateľnosťou, a to aj vďaka použitiu výkonnejšieho motora a ľahšiemu draku lietadla.

Tento MiG-23ML bol vyrobený v roku 1981 a slúžil vo vojenskom letectve bývalej ČSĽA, neskôr vo Vzdušných silách AČR, predtým než bol v roku 1998 vyradený. Zdroj: thedrive.com/YouTube

 

 

Okrem už spomínaného výkonnejšieho motora a odľahčenia draku bola modernizovaná aj avionika stíhačky a jej výzbroj. Podľa slov Willa Warda, za štyri roky, čo mal možnosť lietať na lietadle MiG-23ML, sa nestretol so žiadnym pilotom či členom pozemného personálu, ktorý by sa „do tohto stroja nezamiloval”.

 

MiG-23ML predstavený vo videu je vybavený rádiolokátorom Safir-23ML (High Lark-2). Na svoju dobu to bol veľmi moderný radar, umožňujúci zasahovať ciele tak z výšky (režim look-up), ako aj vyhľadávať a sledovať nízko letiace lietadlá protivníka v režime look-down.

 

Podvozok lietadla MiG-23ML je „neuveriteľne odolný”, stroj s ním dokáže vzlietnuť z nespevnených plôch poľných vojenských letísk s výzbrojou do hmotnosti 3000 kg. Účinné brzdy na všetkých kolesách umožňujú veľmi krátke pristátie, napomáha tomu aj brzdný padák uložený v chvostovej časti stroja.

 

Ward tiež vyvracia zaužívaný mýtus, podľa ktorého konštruktéri stíhačky MiG-23ML ukradli prívody vzduchu k motoru z americkej stíhačky F-4 Phantom II. Hoci je ich tvar a funkcia podobná, prívody vzduchu na stroji MiG-23ML sú v skutočnosti úplne iné.

 

 

 

Vysoko pôsobivý je aj prúdový motor Chačaturov R-35-300 s prídavným spaľovaním, ktorý umožňuje stíhačke zrýchliť až na rýchlosť Mach 2,35. Mimochodom, oproti predchádzajúcej verzii R-29-300 je nielen výkonnejší, ale aj ľahší a s nižšou špecifickou spotrebou.

Na rozdiel od západných stíhacích lietadiel z rovnakého obdobia, ktoré sa v zásade už spoliehali na oveľa efektívnejšie dvojprúdové motory, v bývalom Sovietskom zväze sa rozhodli zotrvať naďalej pri prúdových motoroch. W. Ward sa napriek tomu domnieva, že pohonná jednotka lietadla MiG-23ML bola jednou z najlepších prúdových pohonných jednotiek, aké kedy boli skonštruované. Jej výhody spočívali nielen v jednoduchosti konštrukcie, ale predovšetkým v rýchlej odozve pri zvyšovaní alebo znižovaní ťahu.

Pohonnú jednotku R-35-300 zaraďuje do rovnakej kategórie ako americký motor Pratt & Whitney J75, ktorý poháňal stíhacie lietadlá F-105 Thunderchief a F-106 Delta Dart, no zároveň hovorí, že sovietsky motor je rovnako výkonný, avšak pri o 450 kg nižšej hmotnosti. Ako pilot nemal žiaden problém s týmto motorom, súčasne si veľmi pochvaľoval zabudovanú štartovaciu jednotku – turboštartér (APU) TS-21.

Letecká air show Leeuwarden, júl 1994. Tento Flogger bol počas otváracieho dňa iba na statickej ukážke, avšak deň pred leteckou prehliadkou vykonal fantastický rýchly prelet. Stíhačka s trupovým číslom 2406 sa v súčasnosti nachádza v Leteckom múzeu v Kbeloch, Praha, ČR. Zdroj: wikimedia commons/FlickreviewR

 

Konštrukcia krídla s meniteľnou geometriou bola menená celkom trikrát. Prvá generácia lietadiel MiG-23 mala jednoduchú priamu nábežnú hranu, nasledovala verzia s tzv. „psím zubom” pre lepšie manévrovacie vlastnosti vo vysokých uhloch nábehu.

V západných prameňoch sa tiež často uvádza, že krídlo s meniteľnou geometriou stíhačky MiG-23 malo tri rôzne režimy šípovitosti – pre vzlet pristátie (16°), pre manévrovanie (45°) a let vo vysokých rýchlostiach (72°), čo je ďalší mýtus – Ward vo videu vysvetľuje, že pilot si môže v skutočnosti vybrať z neobmedzeného počtu nastavení uhlov šípovitosti krídla, pričom prechod z minimálneho nastavenia na maximálny trvá podľa neho 18 sekúnd. V krídlach sa tiež nachádzajú palivové nádrže, je ich celkom šesť, a sú napojené na tri nádrže v trupe lietadla.

Svoju prehliadku s výkladom uzatvára Will Ward zhodnotením, že v prípade stíhačky MiG-23ML ide o skutočne „umelecké dielo” medzi stíhačkami z obdobia Studenej vojny.

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov